Kontrola przeprowadzona przez Śląski Urząd Wojewódzki w dniach 28-29.04.2004
RSSSO. IV 0930/2/04
PROTOKÓŁ KONTROLI
przeprowadzonej w Urzędzie Stanu Cywilnego w Jastrzębiu Zdroju , ul. Zielona 20 B w dniach od 28.04.2004r. do 29.04.2004r. w zakresie realizacji ustawy z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( Dz.U. Nr 36, póz. 180 z 1988 r. z późn. zm.), ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy ( Dz. U. Nr 9 , póz. 59 z późn. zm. ) oraz Rozporządzenia Ministra Spraw. Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczenia oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów ( Dz. U. Nr 136, póz. 884 z późn. zm. ) .
I. Organ sprawujący nadzór: Wojewoda Śląski
Kontrolę przeprowadziły na podstawie upoważnienia nr
PN 0939/1211/04 z dnia 26.04.2004r. inspektor woj. WSOiM Śl. Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach Iwona Kąkolewska-Kaczor
PN 0939/1210/04 z dnia 26.04.2004r. starszy inspektor WSOiM Śl. Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach Barbara Pawlik
Kierownik jednostki kontrolowanej
Prezydent Miasta Jastrzębia Zdroju Pan Marian Janecki powołany w 2002 r.
W czasie kontroli wyjaśnień udzielała
Pani Alina Urbanowicz
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego
powołana na stanowisko od 1996 r.
staż pracy 30 lat
Przedmiot i czasokres objęty kontrolą
Całokształt działalności USC za okres od 01.01.2003 r. do 29.04.2004 r.
Poprzednio przeprowadzona kontrola w 1995 r.
Kontrolą objęto rejestrację stanu cywilnego, prowadzenie ksiąg stanu cywilnego oraz sposób ich przechowywania i zabezpieczenia a także decyzje administracyjne wydane w 2003 roku w sprawach sprostowania błędów pisarskich i umiejscowienia aktów zagranicznych w polskich księgach stanu cywilnego , pod względem ich zgodności z przepisami prawa materialnego i Kodeksu postępowania administracyjnego.
II. W wyniku kontroli stwierdzono:
Urząd Stanu Cywilnego działalność w zakresie merytorycznym wykonuje w sposób prawidłowy.
Urząd Stanu Cywilnego znajduje się w odrębnym budynku i jest podzielony na część reprezentacyjną, która składa się z hallu, sali ślubów, sali bankietowej i poczekalni dla nowożeńców i osób towarzyszących oraz części , w której przyjmowani są interesanci. Na uwagę zasługuje fakt, że wszystkie pomieszczenia są zadbane i estetycznie utrzymane.
Na widocznym miejscu dla interesantów umieszczona jest informacja o niezbędnych dokumentach wymaganych przy sporządzaniu poszczególnych aktów stanu cywilnego oraz o opłatach skarbowych pobieranych za poszczególne czynności w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Księgi stanu cywilnego i akta zbiorowe są przechowywane w pomieszczeniu archiwum, które jest zabezpieczone zamkami szyfrowymi i alarmem.
Wpisów do ksiąg stanu cywilnego dokonuje się za pomocą komputera w sposób bardzo staranny i czytelny. Kontrolowane akty stanu cywilnego zostały podpisane przez osoby zgłaszające poszczególne zdarzenia, jak również zaopatrzone są w podpisy i pieczątki Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego lub jego Zastępcy.
W okresie objętym kontrolą sporządzono :
- 994 aktów urodzeń w 2003r. (kontrolą objęto akta od nr 21-45,121-135 ),
314 aktów urodzeń w 2004 r. (kontrolą objęto akta od nr 50-65,245-255 ),
- 597 aktów małżeństw w 2003r. ( kontrolą objęto akta od nr 1-15, 250-260 ),
135 aktów małżeństw w 2004 r. (kontrolą objęto akta od nr 35-45, 85-95 ),
- 810 aktów zgonów w 2003r. (kontrolą objęto akta od nr 1-19,49-51),
277 aktów zgonów w 2004r. (kontrolą objęto akt^40-260 ).
Wszystkie ww. akta stanu cywilnego oraz akta zbiorowe objęte kontrolą są sporządzane prawidłowo.
W okresie objętym kontrolą wydano w oparciu o przepisy prawa o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego następujące decyzje administracyjne:
- 46 dotyczących sprostowania oczywistego błędu pisarskiego,
-166 dotyczących wpisania do polskich ksiąg stanu cywilnego aktów sporządzonych zagranicą,
- 35 dotyczących skrócenia terminu do zawarcia małżeństwa.
Kontrolujące nie stwierdziły uchybień w zakresie przepisów prawa materialnego i proceduralnego w kontrolowanych decyzjach administracyjnych.
Ponadto na szczególne podkreślenie zasługuje fakt życzliwego i fachowego przyjmowania i załatwiania interesantów w sprawach rejestracji stanu cywilnego przez Kierownika USC i pracowników.
Na tym kontrolę zakończono.
Kontrola została wpisana do książki kontroli pod Nr 6 z 2004 r.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej "przysługuje prawo odmowy podpisania protokołu oraz prawo wniesienia pisemnych wyjaśnień, co do treści zawartych w niniejszym protokole do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Dyrektora Wydziału Spraw Obywatelskich i Migracji Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania protokołu.
Protokół niniejszy sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.
Egzemplarz Nr l wręczono kierownikowi kontrolowanej jednostki.
Opublikował w BIP: | Rafał Stelmaczonek |
---|---|
Data opublikowania: | 22.09.2004 11:47 |
Ostatnio zaktualizował: | Admin Admin |
Liczba wyświetleń: | 420 |