W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wydział - Straż Miejska, Zarządzanie Kryzysowe i Sprawy Obronne

Komendant Straży Miejskiej, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych:

Grzegorz Osóbka - pokój 9A
Telefon: 32 4785 300
E-mail: gosobka@um.jastrzebie.pl

Joanna Ilmak - Zastępca Komendanta

Sekretariat - pokój 8A.
Telefon – 32 4785 288
E-mail: sm@um.jastrzebie.pl

Księgowość – pokój 305A
Telefon: 32 4785 309
E-mail:
dbojarska@um.jastrzebie.pl
             spater@um.jastrzebie.pl
mopapiez@um.jastrzebie.pl

Referat Ośrodka Dyżurnego Straży Miejskiej – Kierownik

Artur Kijak - pokój 14A
32 4785 340
E-mail: akijak@um.jastrzebie.pl
 

Sekcja Dyżurnych SM

Ośrodek Dyżurny Straży Miejskiej czynny całą dobę.
Telefon alarmowy: 986
Telefon:32 4785 290
Faks: 32 4713 757
E-mail: odsm@um.jastrzebie.pl

 

Sekcja Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego

Telefon: 32 4718 488


 Referat do spraw Wykroczeń – Kierownik

Dorota Gładecka - pokój 3A
Telefon: 32 4785 101.
E-mail: dgladecka@um.jastrzebie.pl

Zarządzanie Kryzysowe i  Sprawy Obronne
zajmuje pokoje: 304A - 306A

Dorota Bojarska tel. 32 47 85 309
E-mail: dbojarska@um.jastrzebie.pl

Sylwia Pater tel. 32 47 85 309
E-mail: spater@um.jastrzebie.pl

Krzysztof Figaś tel. 32 47 85 253
E-mail: kfigas@um.jastrzebie.pl

Tomasz Pater tel. 32 47 85 305
E-mail: tpater@um.jastrzebie.pl

 

Księgowość – pokój 304A
Telefon: 32 4785 309
E-mail:
dbojarska@um.jastrzebie.pl
             spater@um.jastrzebie.pl



Usytuowanie Straży Miejskiej:

Wydział Straży Miejskiej mieści się w budynku „A”.
Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój
al. Józefa Piłsudskiego 60
44-335 Jastrzębie-Zdrój
Zajmuje pokoje: 1A -14A

 

Godziny przyjmowania interesantów:

od poniedziałku do piątku - od godz. 7.00 do 15.00,
Ośrodek Dyżurny Straży Miejskiej czynny całą dobę

 

Zakres kompetencji:

Do zadań Straży Miejskiej, Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych należy w szczególności:

  1. W zakresie Straży Miejskiej:
    a) ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
    b) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego - w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
    c) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów,  do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie w miarę możliwości świadków zdarzenia,
    d) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
    e) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
    f) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
    g) doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
    h) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
    i) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy,
    j) dokumentowanie czynów zabronionych w postaci protokołów przesłuchania świadka oraz protokołów przesłuchania sprawców wykroczeń, w związku ze sporządzaniem wniosków o ukaranie,
    k) przeprowadzanie kontroli prawidłowości parkowania samochodów na parkingach miejskich,
    l) przeprowadzanie kontroli posesji miejskich w zakresie utrzymania porządku i czystości,
    m) przeprowadzanie kontroli prawidłowości umieszczania reklam w pasie drogowym,
    n) przeprowadzanie innych kontroli wynikających z przepisów prawa na podstawie  szczegółowych upoważnień,
    o) nakładanie grzywien w postępowaniu mandatowym,
    p) zabezpieczenie i nadzorowanie - we współpracy z siłami ratowniczymi - rejonów nadzwyczajnie zagrożonych,
    q) prowadzenie i obsługę Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w szczególności realizację zadań:
    - pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
    - współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
    - nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania  ludności,
    - współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
    - współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
    - dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum,
    - realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
    r) prowadzenie informacji miejskiej,
    s) prowadzenie monitoringu wizyjnego Miasta,
    t) zapewnienie pocztu sztandarowego Miasta,
    u) współdziałanie z Wydziałem Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji w trakcie prowadzenia utrzymania zimowego Miasta (akcja zima),
    v) współpraca z Komendą Miejską Policji,
  2. W zakresie zarządzania kryzysowego i spraw obronnych  należy koordynowanie przygotowań i realizacji zadań gminy wykonywanych w ramach powszechnego obowiązku obrony, obrony cywilnej, ochrony przeciwpożarowej, stanu klęski żywiołowej, zarządzania kryzysowego
    oraz ochrony informacji niejawnych, a dotyczących w szczególności:
    a) w zakresie zarządzania kryzysowego:
    - kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na  terenie miasta,
    - opracowanie i realizacja zaleceń do powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
    - zarządzanie, organizowanie i prowadzenie, szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania  kryzysowego,
    - wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania miasta na  prawach powiatu,
    - zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
    - współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,                   
    - organizacja i realizacja zadań z zakresu infrastruktury krytycznej,
    - udział w pracach związanych z zabezpieczeniem i likwidacją ujawnionych niewybuchów na  terenie miasta,
    - merytoryczny nadzór nad pracą Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
    - zapewnienie funkcjonowania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
    - nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
    - organizowanie i utrzymywanie systemu łączności radiowej na potrzeby zarządzania kryzysowego,
    - przeprowadzanie oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego oraz wyposażenie i utrzymanie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego,
    - koordynowanie zadań realizowanych przez Policję, Państwową Straż Pożarną, ochotnicze straże pożarne, służby komunalne oraz inne podmioty gospodarcze, instytucje i organizacje na  terenie miasta,
    - koordynowanie z upoważnienia Prezydenta udzielania pomocy gminom dotkniętym sytuacjami kryzysowymi,
    b) w zakresie obrony cywilnej:
    - dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
    - opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
    - opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
    - organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
    - organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej,
    - przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
    - tworzenie i przygotowywanie do działań jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
    - przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
    - planowanie i zapewnienie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
    - planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem
    - we współdziałaniu z odpowiednimi jednostkami i wydziałami Urzędu,
    - planowanie przedsięwzięć w zakresie przygotowania i funkcjonowania budowli ochronnych, urządzeń specjalnych oraz innych obiektów obrony cywilnej, a także ochronnego zaciemniania miasta,
    - planowanie i zapewnienie ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
    - wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielania pomocy medycznej poszkodowanym w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
    - zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
    - prowadzenie gospodarki materiałowej na potrzeby obrony cywilnej,
    - zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania,
    - integrowanie sił obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno-epidemiologicznych i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska,
    - planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony cywilnej oraz podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do ich realizacji,
    - prowadzenie bazy danych sił i środków ratowniczych dotyczących zasobów gminy w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem w sytuacjach kryzysowych,
    - opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej,
    - współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
    - zapewnienie warunków do odbywania zasadniczej służby w obronie cywilnej,
    - opiniowanie wniosków w sprawie tworzenia formacji obrony cywilnej, w których jest odbywana zasadnicza służba w obronie cywilnej,
    - opracowywanie informacji dotyczących realizowanych zadań,
    - współpraca z pełnomocnikiem wojewody do spraw ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
    - kontrolowanie przygotowania formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych,
    - ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
    - utrzymanie stałego kontaktu ze służbami nadzoru budowlanego, infrastruktury komunalnej, zagospodarowania przestrzennego, gospodarki wodnej oraz ochrony środowiska, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań obrony cywilnej,
    - ustalenie zadań i kontrola ich realizacji oraz koordynowanie i kierowanie działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej w jednostkach organizacyjnych działających na terenie miasta,
    - przygotowanie i zapewnienie niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych.
    - określenie potrzeb oraz planowanie środków finansowych na realizację zadań obrony cywilnej,
    - organizowanie szkoleń i upowszechnianie wiedzy z zakresu powszechnej samoobrony,
    c) w zakresie spraw obronnych:
    - planowanie i prowadzenie spraw obronnych,
    - realizacja zadań związanych z opracowaniem i aktualizacją planu operacyjnego funkcjonowania miasta warunkach zewnętrznego zagrożenia państwa lub wybuchu wojny,
    - realizacja zadań związanych z opracowaniem i aktualizacją regulaminu głównego i zapasowego stanowiska kierowania urzędu na czas wojny,
    - realizacja zadań związanych z opracowaniem i aktualizacją instrukcji Stałego Dyżuru,
    - realizacja zadań związanych z nakładaniem świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
    - organizacja i doręczanie kart powołania do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
    - realizacja zadań związanych z opracowaniem i aktualizacją planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa,
    - realizacja zadań związanych z opracowaniem i aktualizacją planu organizacji i funkcjonowania zastępczych miejsc szpitalnych,
    - realizacja zadań w ramach wsparcia wojsk sojuszniczych i punktu kontaktowego (HNS),
    - prowadzenie szkoleń z zakresu spraw obronnych dla pracowników Urzędu,
    - kontrola realizacji zadań obronnych w wydziałach i miejskich jednostkach organizacyjnych.
    - współdziałanie i uzgadnianie niezbędnego zakresu spraw obronnych z organami administracji rządowej, samorządowej, wojska, policji, straży pożarnej i innymi organami.
    d) w zakresie spraw wojskowych:
    - przeprowadzenie rejestracji na potrzeby ewidencji wojskowej oraz kwalifikacji wojskowej,
    - przygotowanie i prowadzenie kwalifikacji wojskowej,
    - prowadzenie spraw związanych z administracyjnym wymeldowaniem poborowych nie zgłaszających się do kwalifikacji wojskowej a stale zamieszkujących za granicą,
    - określenie potrzeb oraz planowanie środków finansowych potrzebnych do zabezpieczenia pracy oraz  działania Powiatowej Komisji Lekarskiej,
    d) w zakresie Ochotniczych Straży Pożarnych:
    - współpraca i nadzór nad  środkami finansowymi Państwowej Straży Pożarnej,
    - planowanie środków finansowych i rzeczowych OSP oraz bieżący nadzór nad wydatkami  OSP,
    - współpracę i nadzór nad jednostkami OSP.
    e) współpraca z organizacjami kombatanckimi w tym obsługa Powiatowej Rady ds. Kombatantów przy Prezydencie Miasta Jastrzębie-Zdrój,
    f) organizacja obchodów uroczystości państwowych oraz rocznicowych.
    g) prowadzenie wykazów podmiotów obowiązanych do przyjęcia skazanych w celu wykonywania prac społecznie użytecznych.
    h) uzgadnianie regulaminów strzelnic przeznaczonych do prowadzenia strzelań szkoleniowych, sportowych, rekreacyjnych i treningów strzeleckich oraz przygotowywanie decyzji Prezydenta zatwierdzających  regulaminy,
    i) przyjmowanie zawiadomień w sprawie odbycia zgromadzeń publicznych,
    j) udostępnianie danych i wydawanie zaświadczeń w zakresie uprawnień do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi,
  3. prowadzenie spraw związanych z Zarządzaniem Jakością Wydziału, w tym w szczególności spraw dotyczących:
    a) sytemu zarządzania jakością,
    b) kontroli zarządczej,
    c) wykonywania przepisów w zakresie ochrony danych osobowych,
  4. organizowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie działania Wydziału na zasadach określonych zarządzeniem Prezydenta,
  5. przeprowadzanie konsultacji społecznych w zakresie działania Straży Miejskiej, Zarządzania
    Kryzysowego i Spraw Obronnych,
  6. powołanie Pionu Ochrony reguluje odrębne Zarządzenie Prezydenta.
Odpowiedzialny za treść: Anna Hetman
Data wytworzenia: 12.02.2019
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 20.10.2014 13:42
Ostatnio zaktualizował: Ksenia Marzańska
Data ostatniej aktualizacji: 29.09.2021 14:15
Liczba wyświetleń: 10204
Drukuj Zapisz do PDF