W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontrola przeprowadzona przez Najwyższą Izbę Kontroli w dniu 11 maja 2004 roku

RSS

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

 

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz.U. z 2001r. Nr 85, póz. 937, ze zm.), zwanej dalej ustawą o NIK, Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Katowicach skontrolowała w Urzędzie Miasta Jastrzębie Zdrój, zwanym dalej Urzędem, zarządzanie drogami publicznymi na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi w latach 2003 - 2004 (I kwartał).

 

W związku z kontrolą, której wyniki przedstawione zostały w protokole kontroli, podpisanym w dniu 11 maja 2004r., Najwyższa Izba Kontroli, stosownie do art. 60 ustawy o NIK, przekazuje Panu Prezydentowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.

 

Prezydent Miasta w skontrolowanym okresie realizował przy pomocy Urzędu funkcje organu zarządzającego ruchem na drogach publicznych Jastrzębia Zdroju (zwanego dalej Miastem) o łącznej długości 359,6 km (wg stanu na koniec 2003r.).

Na terenie Miasta znajdowało się 15 skrzyżowań dróg publicznych z liniami kolejowymi, z których 6 było użytkowanych.

 

Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia zarządzanie drogami publicznymi na skrzyżowaniach z Uniami kolejowymi) znajdującymi się na terenie miasta Jastrzębie Zdrój, pomimo stwierdzonych uchybień.

 

I. Pozytywną ocenę uzasadniają następujące ustalenia kontroli:

 

1. Urząd posiadał zatwierdzony przez Prezydenta Miasta, w dniu 25 kwietnia 2003r., projekt organizacji ruchu dla dróg publicznych, znajdujących się na terenie Jastrzębia Zdroju, obejmujący wszystkie drogi, w ciągu których znajdują się skrzyżowania dróg z liniami kolejowymi.

 

2. Zabezpieczenie 5 spośród 6 czynnych przejazdów kolejowych odpowiadało nadanej im kategorii „A" zabezpieczenia ruchu drogowego, tj. zabezpieczone były one rogatkami i obsługiwane na miejscu przez czynne posterunki dróżnika. Przejazd (dojazd do Elektrociepłowni „Zofiówka") nie był zabezpieczony, co było także zgodne z posiadaną kategorią D zabezpieczenia ruchu drogowego.

 

3. Pionowe znaki drogowe związane z organizacją ruchu kołowego na przejazdach kolejowych były zgodne z obowiązującym projektem organizacji ruchu na terenie miasta Jastrzębie Zdrój i znajdowały się w dobrym stanie technicznym.

 

4. W analizowanym okresie na przejazdach kolejowych zlokalizowanych w granicach miasta Jastrzębie Zdrój nie zanotowano wypadków drogowych, zaś dwie kolizje, które miały miejsce w latach 2002- 2004 (I kwartał) na strzeżonym przejeździe kolejowym, na ul. Świerczewskiego, były wynikiem niedostosowania przez kierujących samochodami osobowymi prędkości do aktualnie panujących warunków drogowych i najechania na zamknięte rogatki.

 

5. W Urzędzie na bieżąco prowadzono ewidencję zatwierdzonych projektów tymczasowej oraz stałej organizacji ruchu. W kontrolowanym okresie Prezydent Miasta zatwierdził ogółem:

- 22 projekty tymczasowej organizacji ruchu, z czego 7 dotyczyło organizacji mchu na drogach, w ciągu których znajdują się skrzyżowania dróg z liniami kolejowymi,

- 3 projekty stałej organizacji mchu, z których jeden dotyczył drogi, w ciągu której znajduje się skrzyżowanie z linią kolejową,

 

6. Wnioskowane do zatwierdzenia projekty organizacji ruchu rozpatrywane były w terminie od l do 23 dni, z wyjątkiem wniosku PKN „Orlen" który został zatwierdzony po upływie 41dni od jego złożenia, ze względu na konieczność uzyskania dodatkowych wyjaśnień, dotyczących traktowania napisu „Orlen" jako reklamy. W dwóch przypadkach projekty zostały zatwierdzone po uwzględnieniu przez wnioskodawcę uwag, dotyczących błędnego oznakowania ulic, na których miały być prowadzone roboty drogowe.

 

7. W analizowanym okresie, w zakresie inżynierii ruchu drogowego. Wydział Infrastruktury i Inwestycji Urzędu przeprowadził 11 kontroli, z których sporządzono   protokoły   opisujące   stwierdzone   nieprawidłowości w oznakowaniu dróg publicznych. Wyszczególniony w protokołach zakres rzeczowy prac niezbędnych do usunięcia nieprawidłowości przekazywany był następnie do realizacji przez Jastrzębski Zakład Komunalny (jednostki organizacyjnej Urzędu), zgodnie z rocznymi porozumieniami zawieranymi z Miastem Jastrzębie Zdrój.

Wykonanie zleconych prac było sprawdzane przez inspektora Wydziału Infrastruktury i Inwestycji Urzędu oraz przedstawiciela Jastrzębskiego Zakładu Komunalnego i dokumentowane w protokołach odbioru zrealizowanych prac.

 

8. Systematyczna analiza istniejącej organizacji ruchu, w tym na drogach, wciągu których znajdują się skrzyżowania z liniami kolejowymi, dokonywana była na posiedzeniach Zespołu ds. Organizacji Ruchu, powołanego w dniu 15 lutego 1999 r. przez Prezydenta Miasta Jastrzębia.

W pracach Zespołu brali również udział przedstawiciele Komendy Miejskiej Policji oraz Międzygminnego Związku Komunikacyjnego.

W kontrolowanym okresie odbyło się osiem posiedzeń tego Zespołu, na których omawiano m.in. zmiany w organizacji ruchu na drogach Jastrzębia Zdroju, zagrożenie bezpieczeństwa ruchu na poszczególnych ulicach, zmiany w oznakowaniu na czas prowadzenia robót w obrębie remontowanych ulic.

Wnioski z posiedzeń Zespołu kierowane były do realizacji, do Wydziału Infrastruktury i Inwestycji.

 

9. W analizowanym okresie do Urzędu nie wpłynęły skargi lub wnioski dotyczące problemów skrzyżowania dróg z liniami kolejowymi.

 

II. W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono także następujące uchybienia:

- Oznakowanie poziome znajdujące się na drogach publicznych przed przejazdami kolejowymi było słabo widoczne.

- Pionowe znaki drogowe: 1-Gc - przy skrzyżowaniu przejazdu kolejowego z ulicą Długą oraz G-3 - przy skrzyżowaniu z ulicą Przemysłową, były uszkodzone.

- Drogi dojazdowe do skrzyżowań linii kolejowych z ulicami: Chlebową, Gagarina, Reja oraz Szybową znajdowały się w złym stanie technicznym (spękania oraz wykruszenia w nawierzchni warstwy ścieralnej).

 

Przedstawiając powyższe oceny i uwagi. Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Katowicach wnosi o:

1. Poprawienie oznakowania poziomego oraz uszkodzonych znaków pionowych przy dojazdach do skrzyżowań dróg publicznych z liniami kolejowymi

2. Poprawienie stanu technicznego dróg dojazdowych do skrzyżowań z liniami kolejowymi (ul. Chlebowa, Gagarina, Reja, Szybowa).

 

Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Katowicach, na podstawie art. 62 ust. l ustawy o NIK, oczekuje przedstawienia przez Prezydenta, w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków bądź o działaniach podjętych w celu realizacji wniosków lub przyczyn niepodjęcia takich działań.

 

Zgodnie z treścią art. 61 ust. l ustawy o NIK, w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, przysługuje Panu Prezydentowi prawo zgłoszenia na piśmie do Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Katowicach umotywowanych zastrzeżeń w sprawie ocen, uwag i wniosków zawartych w tym wystąpieniu.

 

W razie zgłoszenia zastrzeżeń, zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy o NIK, termin nadesłania informacji, o którym mowa wyżej, liczy się od dnia otrzymania ostatecznej uchwały właściwej komisji NIK.

 

 

                                                                                    Jastrzębie Zdrój 25.06.2004 r.

 

 

                                                                                    Najwyższa Izba Kontroli

                                                                                    DELEGATURA

                                                                                    ul. Powstańców 29

                                                                                    40-039 Katowice

 

W odpowiedzi na zalecenia pokontrolne z kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Miasta Jastrzębie Zdrój, której tematem było zarządzanie drogami publicznymi na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi w latach 2003-2004 (I kwartał), informuję, iż:

1. Znaki drogowe G-1 c na ulicy Długiej i G-3 na ulicy Przemysłowej zostały ustawione w dniu 14.06.2004 r. Obecnie w trakcie wykonywania jest odnawianie oznakowania poziomego ulic na terenie miasta Jastrzębia Zdroju. Odnawianie oznakowania poziomego dróg zostanie zakończone do dnia 31.07.2004 r.

2. nawierzchnie dróg dojazdowych do skrzyżowań z liniami kolejowymi tzn. ul. Chlebowa, ul. Gagarina, ul. Szybowa oraz ul. Reja zostały wyremontowane

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------

 

      Jastrzębie Zdrój, 2004-09-22

 

IKI 5512-23/2004

 

 

                                                                                 Najwyższa Izba Kontroli

                                                                                 DELEGATURA

                                                                                 ul. Powstańców 29

                                                                                 40-039 Katowice

 

 

            W nawiązaniu do pisma IKI 5512-18/2004 z dnia 25.06.2004r. informuję że oznakowanie poziome na ulicach: Pszczyńska, Dębina i Gagarina zostało wykonane do dnia 28.07.2004 r. Oznakowanie poziome pozostałych ulic zostało zakończone 31.08.2004r.

 

 

                                                                                 II Zastępca Prezydenta Miasta

                                                                                 inż. Franciszek Piksa

 

Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 22.09.2004 13:04
Ostatnio zaktualizował: Rafał Stelmaczonek
Data ostatniej aktualizacji: 30.09.2004 08:48
Liczba wyświetleń: 320
Drukuj Zapisz do PDF