W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontrola przeprowadzona przez Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Katowicach w dniu 5 luty 2004r.

RSS

RR-NG.II/EN/0934/8/04

 

PROTOKÓŁ KONTROLI DORAŹNEJ

 

Organ zarządzający kontrole: Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w Katowicach

 

Jednostka kontrolowana: Urząd Miasta Jastrzębie Zdrój

 

Kierownik jednostki kontrolowanej: Prezydent Miasta mgr Marian Janecki

 

Kontrole przeprowadzono w dniu: 05 lutego 2004 r.

Cel kontroli: badanie zgodności działania powiatowej administracji geodezyjnej i kartograficznej z obowiązującymi przepisami prawa

 

Zakres przedmiotowy kontroli:

1. Prawno organizacyjne umocowanie stanowiska geodety powiatowego w strukturze kontrolowanej jednostki

2. Kwalifikacje zawodowe geodety powiatowego.

 

Okres objęty kontrola : 01.01.1999 r. - 05.02.2004 r.

 

Kontrole przeprowadził : inspektor wojewódzki Antoni Pilarz na podstawie upoważnienia z dnia 19.01.2004 r. nr RR-NG.II/EN/0934/8/04

 

W trakcie kontroli wyjaśnień udzielała:

Pani mgr Zofia Grześlak - Kierownik Referatu w Wydziale Organizacyjnym Urzędu Miejskiego w Jastrzębiu Zdrój.

 

OPIS STANU STWIERDZONEGO W TRAKCIE KONTROLI

 

I. Prawno-organizacyjne umocowanie stanowiska geodety powiatowego w strukturze urzędu.

 

1. Stanowisko geodety powiatowego w regulaminie organizacyjnym urzędu .

W aktualnie obowiązującym regulaminie nadanym Zarządzeniem r Or. 0152-70/2003 Prezydenta Miasta Jastrzębie Zdrój z dnia 25.02.2003 r. jak również uprzednio obowiązującym regulaminie zatwierdzonym uchwałą nr IX/207/99 Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju z dnia 25.05.1999 r.  nie przewidziano stanowiska geodety powiatowego.

Zadania geodety powiatowego aktualnie realizowane są na stanowisku Naczelnika Wydziału Geodezji i Kartografii - Geodety Powiatowego.

 

2. Podległość służbowa geodety powiatowego.

Według obowiązującego i uprzedniego regulaminu organizacyjnego /zał. nr 1/ Prezydent Miasta jest zwierzchnikiem służbowym pracowników urzędu z tym ż bezpośredni nadzór nad Wydziałem Geodezji i Kartografii sprawuje aktualnie II zastępca Prezydenta Miasta zaś uprzednio sprawował go Wiceprezydent Miasta.

 

3. Dane osobowe geodety powiatowego lub osoby pełniącej jego obowiązki.

Naczelnikiem Wydziału Geodezji i Kartografii - Geodetą Powiatowym jest Pan mgr inż. Jacek Kmita na podstawie aktu mianowania. Uprzedni obowiązek ten pełnił Pan mgr inż. Marek Wesołowski.

 

4. Data i sposób powierzenia pełnienia funkcji geodety powiatowego.

W okresie 05.09.1999 r.-31.12.2000 r. na podstawie umowy o pracę stosownie do zakresu czynności na stanowisku Naczelnika Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami - Geodety Powiatowego zatrudniony był Pan mgr inż.Jacek Kmita.

W okresie 15.01.2001 r. - 14.05.2001 r. na podstawie umowy pracę obowiązki Naczelnika Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami – Geodety Powiatowego pełnił Pan mgr inż. Marek Wesołowski, któremu pismem z dnia 15.05.2001 r. nr Or. 1020/12/2001   zmieniono umowę o pracę powierzając stanowisko Naczelnika Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami - Geodety Powiatowego do dnia 13.10.2002 r.

Aktem mianowania z dnia 12.02.2003 r. Naczelnika Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami - Geodety Powiatowego był Pan mgr inż.Jacek Kmita.

W okresach 01.01.1999 r. - 04.09.1999 r, 01.01.2001 r. – 14.01.2001 r., 14.10.2002 r. - 11.02.2003 r. funkcja geodety powiatowego w urzędzie nie była pełniona.

Zmiany w powyższym zakresie obrazuje załącznik nr 2 do protokołu.

 

5. Rodzaj upoważnienia prezydenta do wykonywania zadań służby geodezyjnej i kartograficznej przez geodetę powiatowego.

Prezydent Miasta Jastrzębie Zdrój upoważnieniem nr Or. 0118/1/167/2003 z dnia 08.05.2003 r. upoważnił Naczelnika Wydziału Geodezji i Kartografii – Geodety Powiatowego do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu działania wydziału, wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz przetwarzanie zbioru danych osobowych z operatu ewidencji gruntów i budynków /zał. nr 3/.

 

II. Kwalifikacje zawodowe osoby zatrudnionej na stanowisku geodety

powiatowego.

 

1. Wykształcenie zawodowe.

Aktualnie pełniący funkcję geodety powiatowego Pan Jacek Kmita posiada wyższe wykształcenie geodezyjne po odbyciu studiów dziennych w Akademii Górniczo - Hutniczej w Krakowie na kierunku Geodezja i Kartografia ze stopniem magistra inżyniera górniczego.

 

2. Posiadanie uprawnień zawodowych z zakresu geodezji i kartografii.

Pan mgr inż. Jacek Kmita posiada uprawnienia zawodowe z zakresu 1 i 2 o których mowa w art.43 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

 

3. Posiadanie uprawnień rzeczoznawcy majątkowego lub ukończenia studiów

podyplomowych z zakresu szacowania nieruchomości.

Pełniący funkcję geodety powiatowego nie spełnia wyżej wymienionych wymagań.

 

4. Staż pracy.

Pan mgr inż. Jacek Kmita posiada 5 letni staż pracy w jednostkach samorządu terytorialnego. Uprzednio pełniący funkcję geodety Pan mgr inż. Marek Wesołowski spełniał wymogi przewidziane dla geodety powiatowego określone przepisem § 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 maja 1999 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni.

Dokumentacja z tego zakresu stanowi załącznik nr 4.

 

III Wyjaśnienia dotyczące przyczyn stwierdzonych nieprawidłowości.

 

1. Usytuowanie organizacyjne geodety powiatowego.

Dla potrzeb racjonalizacji zatrudnienia urzędzie, wykorzystania wiedzy fachowej geodety dla celów prowadzenia gospodarki nieruchomościami nie wyodrębniono samodzielnego stanowiska geodety powiatowego. Tworząc z dniem 25.02.2003r. Wydział Geodezji i Kartografii w miejsce dotychczasowego Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami również kierowano się powyższymi przesłankami włączając do zadań nowego wydziału prowadzenie postępowań w sprawie scalenia i podziału nieruchomości oraz ustalenia linii brzegowych wód płynących.

 

2. Zatrudnienie   na  stanowisku  osoby  nie  spełniającej  warunków rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10.05.1999 r.

Pan Jacek Kmita pismem z dnia 30.01.2004 r. skierowanym do Prezydenta Miasta /zał. nr 5/ złożył oświadczenie, iż w roku akademickim 2004/2005 podejmie studnia podyplomowe z zakresu wyceny nieruchomości.

 

IV. Wnioski z kontroli.

 

1. Przepis art.6a ust.1 lit.b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne /tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. nr 100 póz. 1086 z późn.zm./ stanowi że starosta /prezydent/ jako organ administracji geodezyjnej i kartograficznej wykonuje zadania służby geodezyjnej i kartograficznej przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego /urzędu miejskiego/. W strukturze organizacyjnej urzędu zadania te przydzielono Wydziałowi Geodezji i Kartografii.

 

2. Regulaminem organizacyjnym urzędu określono, że bezpośredni nadzór nad działalnością Wydziału Geodezji i Kartografii sprawuje II Zastępca Prezydenta.

Z wymienionego w pkt 1 przepisu wynika że nadzór winien sprawować Prezydent Miasta.

 

3. Pełniący funkcję geodety powiatowego nie spełnia wymogu przepisu § 4 pkt 2 lit.c rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 maja1999 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni /Dz.U. nr 49 poz.492/ a mianowicie uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości lub świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z zakresu wyceny nieruchomości.

 

4. Upoważnienie Prezydenta Miasta nr Or.0118/1/167/2003 z dnia 08.05.2003 r. wydane Naczelnikowi Wydziału Geodezji i Kartografii - Geodecie Powiatowemu do wykonywania zadań służby geodezyjnej i kartograficznej obejmuje tylko niektóre zadania wyszczególnione w przepisie art.7d ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

 

Na tym kontrolę zakończono.

 

Przeprowadzoną kontrolę wpisano do książki kontroli w jednostce kontrolowanej pod nr 1/04.

 

Kierownika jednostki kontrolowanej poinformowano o przysługującym mu prawie do:

• wniesienia zastrzeżeń do kontrolującego, co do treści zawartych w niniejszym protokole,

• odmowy podpisania niniejszego protokołu, złożeni, w terminie 3 dni roboczych od dnia jego otrzymania, wyjaśnień przyczyn tej odmowy.

 

Kierownikowi jednostki kontrolowanej przysługuje prawo do wniesienia zastrzeżeń od ustaleń niniejszego protokołu do organu zarządzającego kontrolę w terminie 7 dni od dnia doręczenia protokole jednostce kontrolowanej.

 

Protokół niniejszy  sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach  i odczytano przed jego podpisaniem.

 

Egzemplarz nr 1 wręczono kierownikowi jednostki kontrolowanej.

 

Integralną część niniejszego protokołu stanowią załączniki:

1. Regulaminy organizacyjne urzędu.

2. Dokumentacja sposobu pełnienia funkcji geodety powiatowego.

3. Upoważnienia geodety powiatowego.

4. Dokumentacja kwalifikacji geodety powiatowego.

5. Wyjaśnienia.

6. Upoważnienie do kontroli.

 

Jastrzębie Zdrój, dnia 05.02.2004r.

 

 

 

Katowice 2004-02-25

RR-NG.II/EN/0934/8/04

 

 

Marian Janecki

Prezydent Miasta

Jastrzębia Zdroju

 

Nawiązując do przeprowadzonej w dniu 5.02.2004 r. kontroli doraźnej w zakresie prawidłowości powoływania geodetów powiatowych, usytuowania organizacyjnego stanowiska geodety powiatowego w strukturze urzędu oraz kwalifikacji osób pełniących funkcję geodetów powiatowych uprzejmie informuję, że zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10.05.1999 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni (Dz.U. nr 49, poz.492) osoba zajmująca stanowisko geodety powiatowego powinna:

1. w pełni korzystać z praw cywilnych i obywatelskich,

2. posiadać:

a) dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku geodezyjnym,

b) uprawnienia zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresach, o których mowa w art. 43 pkt.1 i 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne,

c) uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości lub świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z zakresu wyceny nieruchomości,

d) 2-letni staż pracy w urzędach administracji rządowej lub organach jednostek samorządu terytorialnego.

 

Jak wynika z przeprowadzonej kontroli, osoba zajmująca stanowisko geodety powiatowego w mieście Jastrzębiu Zdroju nie posiada uprawnień zawodowych ani ukończonych studiów podyplomowych, o których mowa w pkt.2 c w/cyt. rozporządzenia.

 

Wobec powyższego zwracam się niniejszym o niezwłoczne podjęcie zdecydowanych działań mających na celu realizację zadań geodety powiatowego przez osobę spełniającą wymagania określone w/w rozporządzeniem.

Informację o podjętych czynnościach proszę przekazać do tut. organu w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego pisma.

 

 

 

Jastrzębie Zdrój, 11.03.2004r.

 

Or1020/27/04

 

Pani

Małgorzata Kosin

Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru

Geodezyjnego i Kartograficznego w Katowicach

 

 

Odpowiadając na Pani pismo RR-NG.II/EN/0934/8/04 z dnia 25.02.2004r. w sprawie wyników kontroli, która objęła między innymi kwalifikacje zawodowe osoby zajmującej stanowisko geodety powiatowego uprzejmie informuję, że Pan mgr inź. Jacek Kmita został przeze mnie zobowiązany do podjęcia w najbliższym roku akademickim studiów podyplomowych z zakresu wyceny nieruchomości, w celu dopełnienia wymagań stawianych geodetom powiatowym przez przepisy rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10.05.1999r. w tej sprawie.

 

Informuję przy tym, że w marcu 2003r. dokonano zmiany w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta Jastrzębie Zdrój, polegającej na podzieleniu Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami na dwa wydziały, tj. Wydział Geodezji i Kartografii oraz Wydział Mienia. Reorganizacja ta była uzasadniona gwałtownym wzrostem wymagań postawionym służbom geodezyjnym szczebla powiatowego, zwłaszcza w zakresie ewidencji gruntów i budynków - w związku ze zmianą przepisów podatkowych, a także podyktowana była koniecznością zreformowania podejścia do zagadnień związanych z ewidencjonowaniem majątku dysponowanego przez prezydenta miasta na prawach powiatu. W zaistniałej sytuacji, obecny zakres obowiązków naczelnika Wydziału Geodezji i Kartografii - geodety powiatowego nie obejmuje bieżących spraw związanych z szacowaniem nieruchomości (gospodarka nieruchomościami, ustalanie wysokości odszkodowań i innych opłat), a do czasu ostatecznego ustalenia terminu i przeprowadzenia powszechnej taksacji nieruchomości oraz wprowadzenia podatku katastralnego Pan Jacek Kmita z całą pewnością zdąży uzupełnić wymagane kwalifikacje bez uszczerbku dla jakości powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w Jastrzębiu Zdroju.

 

Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 21.09.2004 09:18
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba wyświetleń: 786
Drukuj Zapisz do PDF