W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontrola przeprowadzona prze Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach w dniach od 31 marca do 17 maja 2004 r.

RSS

 

P R O T O K Ó Ł  

kontroli kompleksowej gospodarki finansowej Miasta Jastrzębie Zdrój przeprowadzonej w dniach od 31 marca do 17 maja 2004r., przez inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, działających na podstawie upoważnień Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach Nr WK- 0910/20/U/2004 z dnia 16 marca 2004r oraz WK – 910/20a/U/2004 z 23.04.2004 r.

 

 

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Katowice, dnia 2.08.2004 r.

Znak: WK-0901/20/2004

 

Pan

Prezydent Miasta

Jastrzębie Zdrój

                                  

 

Wystąpienie  pokontrolne

                                      

 

            Inspektorzy Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach przeprowadzili w dniach od 31 marca do 17 maja 2004 r. kontrolę kompleksową gospodarki finansowej Urzędu Miasta Jastrzębie Zdrój za okres od 1 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2003 r.

Ustalenia kontroli zawarte zostały w protokole z dnia 1 czerwca 2004 r., którego jeden egzemplarz  pozostawiono w kontrolowanej jednostce.

Poniżej przedstawiam poszczególne nieprawidłowości stwierdzone w toku kontroli, wskazując zarazem wnioski zmierzające do ich usunięcia, stosownie do art. 9 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. w Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.).

 

I.   W zakresie dochodów z tytułu podatków i opłat:

 

-         Brak czynności sprawdzających mających na celu ustalenie zgodności ze stanem faktycznym złożonych przez podatników deklaracji podatkowych, co jest niezgodne z art. 272 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Dotyczyło to deklaracji podatkowych następujących podatników podatku od nieruchomości od osób prawnych:

·        Podatnik o numerze konta 76 przedstawił w korekcie deklaracji na rok 2003 zwiększenie powierzchni o 2.945,10 m2, zaś zgodnie z wypisem z ewidencji gruntów zwiększył swój stan posiadania o 2,9451 ha, Podatnik nie wykazał gruntów o powierzchni 26.505,90 m2. 

·        Podatnik o numerze konta 59 w deklaracji na rok 2002 zaliczył grunty i budynki do kategorii „pozostałych”, mimo że zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 pkt 2 i 6 ustawy  o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. w Dz.U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) powinien zaliczyć je do gruntów związanych z prowadzeniem  działalności gospodarczej.

·        Podatnicy o numerze konta 189 w deklaracjach na rok 2002 i 2003 oraz o numerze konta 197 w deklaracji na 2003 r. zaliczyli posiadane budynki do kategorii „pozostałych” ze względu na fakt, iż nie są i nie mogą być one wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej ze względów technicznych. W dokumentacji brak jednak potwierdzenia takiego stanu rzeczy decyzją właściwego organu nadzoru budowlanego.

·        Podatnicy o nr konta 159 w deklaracji  na 2002 i 2003 r. oraz o nr konta 205 w deklaracji na 2003 r. dokonali zmiany zaklasyfikowania gruntów i zaliczyli część powierzchni posiadanych  budynków  do kategorii „pozostałe” bez jakiegokolwiek uzasadnienia.       

 

Przyczyną nieprawidłowości było nierzetelne wykonywanie przez Inspektora Referatu Podatków i Opłat Lokalnych obowiązku kontroli składanych deklaracji podatkowych i ich korekt oraz fakt, iż nie korzystano z ewidencji gruntów i budynków w celu porównania wykazywanych przez podatników zmian powierzchni a także brak nadzoru ze strony Naczelnika Wydziału Finansowego nad pracownikami ww. Referatu.

Wniosek nr 1

                       Wezwać podatnika o numerze konta 76 do skorygowania deklaracji podatkowej, zgodnie z art. 274 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.).

                       

                        Wniosek nr 2

                        Wszcząć w trybie art. 165 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) postępowania podatkowe celem ustalenia prawidłowej wysokości podatku od nieruchomości osób prawnych o numerach kart kontowych 59,159,189,197,205.

 

-         Wystawienie tytułów wykonawczych na zaległości powstałe w wyniku braku wpłaty II raty podatku od nieruchomości od osób fizycznych (do 15 maja 2003 r.)
z 2‑miesięcznym opóźnieniem, co jest niezgodne z przepisami § 2, § 3 ust. 1, § 5 ust. 1,
§ 7 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541 z późn. zm.), w myśl których organ podatkowy winien wystawiać tytuły wykonawcze bez zbędnej zwłoki.

Przyczyną było nierzetelne wykonywanie obowiązków przez Podinspektorów Referatu Księgowości Podatkowej Wydziału Finansowego oraz brak właściwego nadzoru ze strony Naczelnika Wydziału Finansowego nad czynnościami w zakresie prowadzenia windykacji należności podatkowych.

Wniosek nr 3

Wzmóc nadzór nad pracownikami odpowiedzialnymi za prowadzenie księgowości podatkowej a w tym prowadzenie egzekucji zaległości podatkowych oraz ustalić jednoznaczne i jednolite procedury w zakresie terminowego podejmowania czynności zmierzających do egzekucji zaległości podatkowych zgodnie z  § 2, § 3 ust. 1, § 5 ust. 1, § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2001 r. Nr 137, poz. 1541 z późn. zm.).

 

 

 

II.  W zakresie wydatków z tytułu diet radnych:

 

-         Wypłacenie Przewodniczącemu Rady diet za okres od 19 grudnia 2002 r. do 16 września 2003 r., pomimo że po objęciu mandatu nie złożył on oświadczeń majątkowych w terminach wymaganych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), tj.:

-         do 19 grudnia, 2002 r., oświadczenia o którym mowa w art. 24 h ust. 4 ustawy – oświadczenie nie zostało w ogóle  złożone,

-         do 3 marca 2003 r., oświadczenia o którym mowa w art. 24 j ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - oświadczenie złożone zostało w dniu 16 września 2003 r. -  197 dni po ustawowym terminie.

Wypłacenie diet Przewodniczącemu Rady było niezgodne z art. 24 k ust. 1 pkt 1 ustawy  o samorządzie gminnym, zgodnie z którym niezłożenie przez radnego w ustawowym terminie oświadczenia o stanie majątkowym powoduje utratę diety.

Kwota nienależnie wypłaconej diety za w/w okres wyniosła 18 089,04 zł.

 

Prezydent Miasta nie poinformował służb księgowych o konieczności wstrzymania wypłat diet w związku z tym, że Przewodniczący Rady nie złożył oświadczeń majątkowych, co było bezpośrednią przyczyną nieprawidłowości.

 

Wniosek nr 4

Wyegzekwować kwotę nienależnie wypłaconej diety Przewodniczącemu Rady, mając na uwadze przepisy art.24 k ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j w Dz.U z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.).

 

Wniosek nr 5

Wprowadzić procedury przepływu informacji o złożonych przez radnych oświadczeniach na podstawie przepisu art.35a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. w  Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148) w związku ze standardami kontroli wewnętrznej określonymi w Komunikacie Nr 1 Ministra Finansów (Dz.Urz. MF z 2003 r. Nr 3, poz. 13).

 

 

III.  W zakresie  wydatków w ramach Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów   Alkoholowych:

 

-          Na oświadczeniach o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie zamieszczano daty wpływu. Skutkiem powyższego nie można prawidłowo określić, czy oświadczenia o wielkości sprzedaży napojów alkoholowych składane były  terminowo.

 

Przyczyną takiego działania było nieprzestrzeganie przez Kierownika i pracowników Referatu Ogólnego,  procedur kontroli i obiegu dokumentów określonych w instrukcji kancelaryjnej.

 

Wniosek nr 6

Wzmocnić nadzór nad pracownikami wykonującymi w/w czynności celem wyegzekwowania przestrzegania ustalonych procedur w zakresie przyjmowania oświadczeń o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych, określonych w instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1319)

 

IV.   W zakresie udzielania dotacji na podstawie art.118 ustawy o finansach          publicznych:

 

-         Przyjmowanie do rozliczeń z udzielonych dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych, faktur i rachunków wystawionych przed wynikającym z umowy dotacji okresem realizacji zadania, co było niezgodne z umowami zawartymi z jednostkami realizującymi zadania własne gminy.

 

Skutkiem takiego działania było dopuszczenie do nieprawidłowego rozliczenia dotacji na łączną kwotę 14.259,96 zł.

 

Powyższe nieprawidłowości  stwierdzono w przypadku rozliczeń następujących dotacji:

·        dla Klubu Abstynenta "Arka" na realizację zadania, wynikającego z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2002 p.n. Działalność Klubu Abstynenta "Arka" w kwocie 35.850 zł udzielonej na podstawie umowy dotacji Nr 2236/257/2002 z dnia 4 kwietnia 2002 r. Do rozliczenia przyjęto 22 dokumenty wystawione przed dniem podpisania umowy na łączna kwotę 9.468,46 zł,

·        dla Jastrzębskiego Katolickiego Klubu Trzeźwości na realizację zadania, wynikającego z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2002 w kwocie 30.850 zł udzielonej na podstawie umowy dotacji Nr RKW-2236/256/2002 z dnia 4 kwietnia 2002 r. Do rozliczenia przyjęto 8 dokumentów wystawionych przed terminem podpisania umowy na łączna kwotę 432,22 zł,

·        dla Klubu Abstynenta "Arka" na realizację zadania, wynikającego z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 w kwocie 36.850 zł udzielonej na podstawie umowy dotacji Nr RKW-2236/140/2003 z dnia 20 lutego 2003 r. Do rozliczenia przyjęto 10 dokumentów wystawionych przed terminem podpisania umowy na łączna kwotę 2.694.49 zł,

·        dla Jastrzębskiego Katolickiego Klubu Trzeźwości na realizację zadania, wynikającego z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003 w kwocie 32.850 zł udzielonej na podstawie umowy dotacji Nr RKW-2236/139/2003 z dnia 20 lutego 2003 r. Do rozliczenia przyjęto 8 dokumentów wystawionych przed terminem podpisania umowy na łączna kwotę 1.664,79 zł.

 

Przyczyną było nieprzestrzeganie zasad i procedur kontroli przekazywania i rozliczania dotacji wynikających z Uchwały Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju Nr X/217/99 z dnia 26 czerwca 1999 r. w sprawie zasad przyznawania dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz poszczególnych umów dotacji.

 

-          Na wnioskach o przyznanie dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych nie zamieszczano daty wpływu. Nie można zatem określić czy dopełniono wymogu złożenia wniosku o dotację do Urzędu do dnia 30 września roku poprzedzającego rok przyznania dotacji, zgodnie z postanowieniami uchwały Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju Nr X/217/992 z dnia 26 czerwca 1999 r. w sprawie zasad przyznawania dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych.

Przyczyną takiego działania było nieprzestrzeganie przez Kierownika i pracowników Referatu Ogólnego,  procedur kontroli i obiegu dokumentów określonych w instrukcji kancelaryjnej oraz procedur przyznawania dotacji wynikających z uchwały Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju Nr X/217/992 z 26 czerwca 1999 r. w sprawie zasad przyznawania dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych

 
Wniosek nr 7

Ponownie rozliczyć przyznane dotacje i wyegzekwować nadmiernie pobrane kwoty od:

·     Klubu Abstynenta "Arka" z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/257/2002 z 4.04.2002 r. o dotację na realizację zadania wynikającego z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8 umowy,

·     Jastrzębskiego Katolickiego Klubu Trzeźwości  z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/256/2002 z 04.04.2002 r. dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8 umowy,

·     Klubu Abstynenta "Arka" z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/140/2003 z 20.02.2003 r. dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8 umowy,

·     Jastrzębskiego Katolickiego Klubu Trzeźwości z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/139/2003 z 20.02.03 r. dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8 umowy.

 

Wniosek nr 8

Wzmocnić nadzór nad pracownikami przyjmującymi wnioski o przyznanie dotacji celem wyegzekwowania przestrzegania ustalonych procedur, określonych w instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz.U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1319) oraz uchwale Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju Nr X/217/992 z dnia 26 czerwca 1999 r. w sprawie zasad przyznawania dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora finansów publicznych.

 

 

V.  W zakresie stosowania ustawy o zamówieniach publicznych:

 

-         W postępowaniu  o zamówienie publiczne na dostawę  karetki reanimacyjnej „R” wraz z wyposażeniem prowadzonego w trybie zapytania o cenę, nie żądano od wszystkich oferentów potwierdzenia spełniania warunków określonych w art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (t.j. w Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z  późn. zm.), co było niezgodne z art. 22 ust. 4 tejże ustawy, zgodnie z którym w postępowaniu o zamówienie, którego wartość przekracza kwotę, o której mowa w art. 15 ust. 1, zamawiający żąda od dostawców lub wykonawców potwierdzenia  spełnienia warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2.

 

Skutkiem powyższego jest brak możliwości rzetelnej oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu przez oferentów, co w konsekwencji mogło spowodować nieprawidłowe przeprowadzenie postępowania.

Przyczyną było nieprawidłowe sporządzenie dokumentacji zapytania o cenę przez pracowników odpowiedniego Wydziału UM.

 

-          Ustalenie wadium w wysokości przekraczającej górną granicę określoną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.), co wystąpiło przy postępowaniach w sprawach zamówień publicznych prowadzonych na:

 

·        Remont przejścia (pomostu) z ulicy 1-go Maja do ul. Żeromskiego – wadium ustalono w wysokości 4000 zł a maksymalne mogło wynieść 3 229,20 zł,

·        Remont pomieszczeń Urzędu Miasta Jastrzębie Zdrój (przeniesienie pomieszczeń Straży Miejskiej) wadium ustalono w wysokości 500 zł a maksymalne mogło wynieść 453,26 zł.

 

Skutkiem nieprawidłowości było ograniczenie liczby potencjalnych oferentów.

Przyczyną było nienależyte wykonywanie obowiązków służbowych przez pracownika Wydziału Infrastruktury Komunalnej i Inwestycji.

 

-         W postępowaniu o zamówienie publiczne przeprowadzone w trybie przetargu nieograniczonego pn.: „Modernizacja Alei Piłsudskiego – etap I w Jastrzębiu Zdroju” nie wykluczono oferty nr 2 złożonej przez Konsorcjum dwóch firm: Rybnickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego S.A. z Rybnika oraz WPR Inż. Asfalty Sp.  z o.o. z Rybnika. Oferta Konsorcjum nie spełniała wymogu określonego w pkt 2.3 SIWZ, polegającego m.in. na udokumentowaniu wykonania co najmniej 5 sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach w tym co najmniej 2-ch sygnalizacji acyklicznych. Konsorcjum udokumentowało wykonanie 2 sygnalizacji świetlnych bez wyraźnego sprecyzowania czy były to sygnalizacje acykliczne czy nie. Dlatego też Konsorcjum, które złożyło ofertę nr 2 ze względu na nie spełnienie wymagań określonych w SIWZ w oparciu o art. 19 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (t.j. w Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.) powinno zostać wykluczone z ubiegania się o udzielenie zamówienia na przedmiotowe zadanie.

Przyczyną powyższej nieprawidłowości było nierzetelne wypełnianie obowiązków przez członków komisji przetargowej powołanej Zarządzeniem Prezydenta Miasta Nr OR 0152/2/2002 z dnia 6 stycznia 2003 r.

 

Wniosek nr 9

Wprowadzić  procedury w zakresie  postępowania u udzielenie zamówienia publicznego, dotyczące w szczególności rzetelnej oceny dokumentacji ofertowej względem wymogów określonych w ustawie o zamówieniach publicznych oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na podstawie art. 35a ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (t.j. w Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148) w związku ze standardami kontroli wewnętrznej określonymi w Komunikacie Nr 1 Ministra Finansów (Dz.Urz. MF z 2003 r. Nr 3, poz.13).

 

VI.  W zakresie rachunkowości i sprawozdawczości:

 

-         W jednostce nie ewidencjonuje się operacji gospodarczych na koncie 201 – rozrachunki z odbiorcami i dostawcami, których okres rozliczenia przypada w tym samym miesiącu, co jest niezgodne z zasadami funkcjonowania konta 201 określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad prowadzenia rachunkowości oraz planów kont dla budżetów państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 200 1 r.  Nr 153,  poz. 1752).

 

Przyczyną tej nieprawidłowości było nieprzestrzeganie przez Naczelnika Wydziału Finansów ustaleń Zakładowego Planu Kont Urzędu dotyczących zasad funkcjonowania konta 201. Ten sposób prowadzenia konta 201 w jednostce i ewidencja szczegółowa nie zapewnia możliwości prawidłowego ustalenia obrotów i sald według poszczególnych kontrahentów.

Wniosek nr 10

Wzmocnić nadzór nad pracownikiem prowadzącym ewidencję księgową Urzędu Miasta celem przestrzegania zapisów Zakładowego Planu Kont w związku ze standardami kontroli wewnętrznej określonymi w Komunikacie Nr 1 Ministra Finansów (Dz. Urz. MF z 2003 r. Nr 3, poz.13).

 

 

Reasumując należy stwierdzić, że przyczyną występujących w gminie nieprawidłowości było niewłaściwe wykonywanie obowiązków przez pracowników merytorycznie odpowiedzialnych oraz brak właściwego nadzoru ze strony kierownictwa nad pracownikami. W związku z tym należy wzmocnić nadzór poprzez opracowanie szczegółowych procedur kontroli wewnętrznej oraz wyciągnąć konsekwencje służbowe w stosunku do osób odpowiedzialnych za niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych.

 

Stosownie do treści art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jednolity w Dz.U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), sprawozdanie o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach, w terminie 30 dni od daty otrzymania niniejszego wystąpienia.

            Do wniosków zawartych w  wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń w zakresie wymienionym w art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. Zastrzeżenia można wnosić do Kolegium tutejszej Izby, w terminie 14 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego.

 --------------------------------------------------------------------

 

Jastrzębie Zdrój 01-09-2004

Nr Fn.3360-1 -27/2004

 

                                                                                                Prezes
                                                                                                Regionalnej Izby Obrachunkowej

                                                                                                w Katowicach
                                                                                                dr Mariusz Siwoń

 

Odpowiadając na wystąpienie pokontrolne Zank:WK-0901/20/2004 z dnia 08-08-2004 roku informuję o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych :

Wniosek Nr 1

            Wezwać podatnika o numerze konta 76 do skorygowania deklaracji podatkowej, zgodnie z art.274 § 1 ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 1997 r. Nr 137, póz. 926 z późniejszymi zmianami),

W dniu 11 maja 2004 roku podatnik o numerze konta 76 skorygował deklarację podatkową na podatek od nieruchomości

Wniosek Nr 2

Wszcząć w trybie art.165 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa, (Dz. U. Nr z 1997 r. Nr 137, póz. 926 z późniejszymi zmianami), postępowanie podatkowe celem ustalenia prawidłowej wysokości podatku od nieruchomości osób prawnych o numerach kart kontowych 59,159,189,197..205.

Zgodnie z art.165 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa wszczęto postępowanie celem ustalenia prawidłowej wysokości podatku od nieruchomości osób prawnych o numerach kart kontowych:

- 59 w dniu 28 lipca 2004 roku - w trakcie realizacji,
-159 w dniu 10 sierpnia 2004 roku - w trakcie realizacji
-189 - wykonane - korekta deklaracji w dniu 12 maja 2005 roku,
-197 - wykonane - korekta deklaracji w dniu 16 lipca 2004 roku,
- 205 - wykonane - korekta deklaracji w dniu 30 czerwca 2004 roku,

Wniosek nr 3

Wzmóc nadzór nad pracownikami odpowiedzialnymi za prowadzenie księgowości podatkowej a w tym prowadzenie egzekucji zaległości podatkowych oraz ustalić jednoznaczne i jednolite procedury w zakresie terminowego podejmowania czynności zmierzających do egzekucji zaległości podatkowych zgodnie z § 2, § 3 ust.1, § 5 ust. 1, §7 ust.4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2001 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137, póz. 1541 z późniejszymi zmianami).

Zarządzeniem, obecnie opracowywanym, wprowadzę procedury postępowania przy egzekucji zaległości podatkowych.

Zobowiązałem również Naczelnika Wydziału Finansowego - pismo Nr Fn.3360-1/22/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 roku - do zwiększenia nadzoru i egzekwowania od podległych mu służb, terminowego wystawiania tytułów wykonawczych na zaległości podatkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wniosek Nr 4

Wyegzekwować kwotę nienależnie wypłaconej diety Przewodniczącemu Rady, mając na uwadze przepisy art.24 k ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2001 Nr 142 póz. 1591 z późniejszymi zmianami)

Zgodnie z pismem Wojewody Śląskiego Przewodniczącemu Rady Miasta potrącono nienależnie wypłaconą dietę za 197 dni. W miesiącu wrześniu, z diety za miesiąc sierpień, potrącona zostanie nienależnie wypłacona dieta za 12 dni grudnia 2002 roku, w wysokości 929,04 zł.

Natomiast co do zasadności potrącenia diety za okres od 1 stycznia 2003 roku do 3 marca 2003 roku zostało złożone zastrzeżenie do wniosków - pismo z dnia 16 sierpnia 2004r. Wykonanie tej części zalecenia nastąpi po rozstrzygnięciu Kolegium RIO.

Wniosek Nr 5

Wprowadzić procedury przepływu informacji o złożonych przez radnych oświadczeniach na podstawie przepisu art. 35 a ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U, z 2003 r. Nr 15 póz. 148 w związku ze standardami kontroli wewnętrznej określonymi w Komunikacie Nr 1 Ministra Finansów (Dz.Urz.MFz2003r.Nr3poz.13)

Zarządzeniem, obecnie opracowywanym, ustalę procedury przepływu informacji o złożonych przez radnych oświadczeniach celem uniknięcia nienależnych wypłat diet dla radnych.

Wniosek Nr 6

Wzmocnić nadzór nad pracownikami wykonującymi w/w. czynności celem wyegzekwowania przestrzegania ustalonych procedur w zakresie przyjmowania oświadczeń o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych, określonych w instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112 póz. 1319)

Pismem Nr Fn.3360-1-23/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 zobowiązałem Naczelnika Wydziału Obywatelskiego do przestrzegania ustalonych procedur w zakresie przyjmowania oświadczeń o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych, określonych w instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112 poz.1319)

Wniosek Nr 7
Ponownie rozliczyć przyznane dotacje i wyegzekwować nadmiernie pobrane kwoty od ;

-Klubu Abstynenta „Arka" z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/257/2002 z 04-04-2002 r. o dotację na realizację zadania wynikającego z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8 umowy,

-Jastrzębskiego Katolickiego Klubu Trzeźwości z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/256/2002 z 04-04-2002 r. dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8

-Klubu Abstynenta „Arka" z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/140/2003 z 20-02-2003 r. dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8 umowy,

-Jastrzębskiego Katolickiego Klubu Trzeźwości z tytułu przedłożenia do rozliczenia umowy dotacji Nr RKW-2236/139/2002 z 20-02-2003 r. dokumentów pochodzących sprzed okresu realizacji umowy, mając na uwadze § 8.

Nadmiernie pobrane kwoty dotacji przez w/w kluby zostaną ponownie rozliczone, a nadmiernie pobrane kwoty wpłyną na konto Urzędu Miasta.

Jednocześnie pismem Nr Fn.3360-1-26/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 roku zobowiązałem Pełnomocnika ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, by przy rozliczaniu dotacji nie zaliczać wydatków poczynionych przed terminem podpisania umowy o przyznanie dotacji.

Wniosek Nr 8

Wzmocnić nadzór nad pracownikami przyjmującymi wnioski o przyznanie dotacji celem wyegzekwowania przestrzegania ustalonych procedur, określonych w instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112 póz. 1319) oraz uchwale Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju Nr X/217/99 z dnia 26 czerwca 1999 roku w sprawie zasad przyznawania dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych.

Pismem Fn.3360-1-26/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 roku zobowiązałem Pełnomocnika ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, przyjmującego wnioski o przyznanie dotacji, do przestrzegania ustalonych procedur, określonych w instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112 poz.1319) oraz w uchwale Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju Nr X/217/99 z dnia 26 czerwca 1999 roku w sprawie zasad przyznawania dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych.

Wniosek Nr 9

Wprowadzić procedury w zakresie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, dotyczące w szczególności rzetelnej oceny dokumentacji ofertowej względem wymogów określonych w ustawie o zamówieniach publicznych oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na podstawi art. 35 a ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 roku Nr 15 póz. 148 w związku ze standardami kontroli wewnętrznej określonymi w Komunikacie Nr 1 Ministra Finansów (Dz. Urz. MF z 2003 r. Nr 3 póz. 13),

Zarządzeniem Nr Or 0151/305/2004 z dnia 23 sierpnia 2004r. w sprawie zmiany regulaminu wprowadzono procedury udzielania zamówień publicznych wprowadzonego Zarządzeniem nr Or.0151/74/2004 Prezydenta Miasta Jastrzębie Zdrój z dnia 1 marca 2004r. wprowadziłem obowiązek dokonywania czynności sprawdzania ofert przez co najmniej dwóch członków komisji. Szczegółowe procedury postępowania w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego reguluje Zarządzenie nr Or.151/74/2004r. Prezydenta Miasta Jastrzębie Zdrój w sprawie
wprowadzenia Regulaminu udzielania zamówień publicznych.

Wniosek Nr 10

Wzmocnić nadzór nad pracownikiem prowadzącym ewidencję księgową Urzędu Miasta celem przestrzegania zapisów Zakładowego Planu Kont w związku ze standardami kontroli wewnętrznej określonymi w Komunikacie Nr 1 Ministra Finansów (Dz. Urz. MF z 2003 r. Nr 3 poz.13),

Począwszy od dnia 1 czerwca 2004 roku ewidencja operacji gospodarczych odbywa się za pośrednictwem konta 201-rozrachunki z odbiorcami dostawcami i odbiorcami. Pismem Nr Fn.3360-1-22/2004 z dnia 10 sierpnia 2004r. zobowiązałem Naczelnika Wydziału Finansowego do przestrzegania ustalonych zasad w Zakładowym Planie Kont.

Jednocześnie informuję, że w stosunku do osób odpowiedzialnych za powstałe nieprawidłowości wyciągnąłem konsekwencje, polegające na zmniejszeniu należnej im za l półrocze 2004 roku nagrody oraz pouczyłem je na okoliczność należytego wykonywania obowiązków pracowniczych.

 


Jastrzębie Zdrój 29-09-2004

Nr Fn.3360-1-27/2004

 

                                                                                                Prezes
                                                                                                Regionalnej Izby Obrachunkowej

                                                                                                w Katowicach
                                                                                                dr Mariusz Siwoń

 

Uzupełniając odpowiedź na wystąpienie pokontrolne Znak:WK-0901/20/2004 z dnia 08-08-2004 roku informuję:

- do wniosku Nr 2

- 59 - wykonane - korekta deklaracji w dniu 14 września 2004 roku ,

-159 - wykonane - w dniu 9 września 2004 roku wystawiono decyzje określające wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za rok 2002 i 2003.

-do wniosku nr 3

zarządzeniem Nr Or.-0152-319/2004 z dnia 24 września 2004 ustaliłem procedury postępowania przy egzekucji zaległości podatkowych.

-do wniosku Nr 5

zarządzeniem Nr0r.-0152-319/2004 z dnia 24 września 2004 roku ustaliłem procedury przepływu informacji o złożonych przez radnych oświadczeniach celem uniknięcia nienależnych wypłat diet dla radnych.

-do wniosku Nr 7

- wyegzekwowano nadmiernie pobrane kwoty od;

- Klub Abstynenta „Arka" w dniu 31 sierpnia 2004 roku dokonał zwrotu nadmiernie pobranej dotacji w wysokości 12 162,95 zł

- Jastrzębski Katolicki Klubu Trzeźwości w dniu 30 sierpnia 2004 roku dokonał zwrotu nadmiernie pobranej dotacji w wysokości 2 097,01 zł

 


Jastrzębie Zdrój 11-10-2004

Nr Fn.3360-1-27/2004

 

                                                                                       Prezes
                                                                                       Regionalnej Izby Obrachunkowej

                                                                                       w Katowicach
                                                                                       dr Mariusz Siwoń

 

Uzupełniając odpowiedź na wystąpienie pokontrolne Znak:WK-0901/20/2004 z dnia 08-08-2004 roku informuję:

-do wniosku Nr 4

Przewodniczącemu Rady Miasta Jastrzębie Zdrój potrącono, z bieżącej diety, nienależnie wypłaconą dietę za 12 dni grudnia 2002 roku to jest kwotę w wysokości 929,04 zł.

 

                                                                           

Załączniki:

Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 20.09.2004 13:52
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba pobrań: 1665
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 20.09.2004 13:52
Ostatnio zaktualizował: Rafał Stelmaczonek
Data ostatniej aktualizacji: 09.05.2005 13:14
Liczba wyświetleń: 468
Drukuj Zapisz do PDF