W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Uchwała nr XXIX/380/2008

RSS

UCHWAŁA NR XXIX/380/2008

Rady Miasta Jastrzębie Zdrój

z dnia 26 czerwca 2008 roku

w sprawie procedury uchwalania budżetu Miasta Jastrzębie Zdrój oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

     Na podstawie art. 53 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz.U. z 2001 roku Nr 142 poz. 1591 ze zmianami), art. 85 ustawy z dnia 13 października z 1998 roku przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133 poz. 872 ze zmianami), art. 179-184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych ( Dz.U. Nr 249 poz. 2104 ze zmianami), Rada Miasta Jastrzębie Zdrój

u c h w a l a

§ 1

1.       Ustalić tryb prac nad przygotowaniem projektu budżetu Miasta określony w załączniku Nr 1.

2.       Określić sposób postępowania z projektem budżetu Miasta i procedurę jego uchwalania określony w załączniku Nr 2.

3.       Ustalić harmonogram prac nad projektem budżetu Miasta określony w załączniku Nr 3.

§ 2

Traci moc uchwała Nr XLV/924/2006 Rady Miasta Jastrzębie Zdrój z dnia 29 czerwca 2006 roku w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta i Przewodniczącemu Rady Miasta.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

  Załącznik Nr 1

do Uchwały Nr XXIX/380/2008

  RM Jastrzębie Zdrój

  z dnia 26 czerwca 2008 r.

 

Tryb prac nad przygotowaniem projektu budżetu Miasta

§ 1

1.       Mieszkańcy Miasta za pośrednictwem radnych, komisji Rady Miasta, przedstawicieli jednostek pomocniczych składają do Prezydenta Miasta wnioski do projektu budżetu w terminie do 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy.

2.       Dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Miasta oraz naczelnicy wydziałów i biur Urzędu Miasta opracowują materiały planistyczne, które następnie po akceptacji Prezydenta Miasta lub jego zastępców przekażą Skarbnikowi Miasta w terminie do 1 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

3.       Skarbnik Miasta w oparciu o przedłożone materiały planistyczne, otrzymane informacje o wielkościach dotacji celowych na realizację zadań własnych i zleconych z zakresu administracji rządowej, subwencji z budżetu państwa oraz udziałów w podatku dochodowym opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.

 

§ 2

 

1.       Prezydent Miasta przygotowuje projekt budżetu w szczegółowości określonej w ustawie o finansach publicznych i przedkłada go Radzie Miasta i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

2.       Projekt budżetu Miasta określa:

1) Prognozowane dochody budżetu Miasta wg źródeł i działów obowiązującej klasyfikacji budżetowej z podziałem na:

a)       bieżące (dochody, które nie są dochodami majątkowymi),

b)      majątkowe (dotacje i środki otrzymane na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku, dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności).

2) Dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych  ustawami, podlegające przekazaniu do budżetu państwa w pełnej szczegółowości klasyfikacji  budżetowej.

3) Limit wydatków budżetu Miasta w oparciu o obowiązującą klasyfikację budżetową z podziałem na działy  i rozdziały z wyodrębnieniem:

a)       wydatków bieżących, w tym:

-          wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

-          dotacji,

-          wydatków na obsługę długu,

-          wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym zgodnie z zawartą umową z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji,

b)       wydatków majątkowych

4) Projekt planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, obejmujący dochody z tytułu przyznanych z budżetu państwa dotacji w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej oraz wydatki w układzie dział, rozdział klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem wydatków bieżących, w tym w szczególności wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń oraz wydatków majątkowych.

5)       Źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej.

6)       Przychody i rozchody budżetu.

7)       Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem źródeł finansowania poszczególnych programów i zadań.

8)       Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi.

9)       Plan dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych.

10)   Plany przychodów i wydatków funduszy celowych.

11)   Zestawienie wydatków wyodrębnionych do dyspozycji jednostek pomocniczych Miasta.

12)   Dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki związane z realizacją zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii.

13)   Dochody i wydatki związane z realizacją wspólnych zadań w drodze umów i porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

14)   Zakres i kwoty dotacji udzielonych z budżetu Miasta.

15)   Limit zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek zaciąganych przez Miasto oraz emitowanych papierów wartościowych na:

a)       pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu,

b)       finansowanie planowanego deficytu,

c)       spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych.

16)   Upoważnienia Prezydenta Miasta do:

a)       zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu,

b)       zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków związanych z wieloletnimi programami inwestycyjnymi oraz wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi,

c)       zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Miasta i termin zapłaty upływa w roku następnym,

d)       przekazania uprawnień innym jednostkom organizacyjnym Miasta do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania Miasta i termin zapłaty upływa w roku następnym,

e)       lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w bankach mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

f)         dokonywania zmian w budżecie Miasta, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,

g)       przekazywania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym Miasta.

17)   Inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu Miasta.

§ 3

Do projektu budżetu Miasta dołącza się:

1.       Prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającą z zaciągniętych i planowanych na dany rok budżetowy zobowiązań.

2.       Informację o stanie mienia komunalnego zawierającą:

1)       dane o prawach własności przysługujących jednostce samorządu terytorialnego,

2)       dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności ograniczonych praw rzeczowych, użytkowania wieczystego, wierzytelności, udziałów w spółkach, akcji i posiadania,

3)       dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w ppkt. 1 i 2, od dnia złożenia poprzedniej informacji,

4)       dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

5)       inne informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

3. Materiały objaśniające obejmujące w szczególności:

1)       omówienie grup dochodów według ważniejszych źródeł,

2)       omówienie głównych kierunków wydatków bieżących oraz omówienie planowanych zadań majątkowych,

3)       omówienie przychodów i rozchodów Miasta,

4)       omówienie źródeł dochodów rachunku dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych oraz przychodów i wydatków funduszy celowych,

5)       wykaz zadań remontowych,

6)       wykaz liczby etatów kalkulacyjnych jednostek budżetowych Miasta,

7)       wykaz zadań inwestycyjnych, których okres realizacji nie przekracza jednego roku.

 

 

 

 

 

 

  Załącznik Nr 2

do Uchwały Nr XXIX/380/2008

  RM Jastrzębie Zdrój

  z dnia 26 czerwca 2008 r.

  

Sposób postępowania z projektem budżetu Miasta i procedura jego uchwalania

 

§ 1

1.       Przedłożony przez Prezydenta projekt wraz z objaśnieniami, informacją o stanie mienia komunalnego oraz prognozą długu, Przewodniczący Rady Miasta niezwłocznie przekazuje komisjom i poszczególnym radnym.

2.       Komisje po zapoznaniu się z projektem wyrażają pisemną opinię, zawierającą ich stanowisko w odniesieniu do projektu i ewentualnie formułują i przegłosowują propozycje poprawek.

3.       Projekt budżetu rozpatrywany jest w trzech czytaniach.

4.       Pierwsze i trzecie czytanie projektu odbywa się na sesjach Rady Miasta, a drugie czytanie na posiedzeniu komisji właściwej do spraw budżetu.

5.       O posiedzeniu komisji właściwej do spraw budżetu, na którym odbywać się będzie drugie czytanie projektu, zawiadamia się wszystkich radnych. W posiedzeniu uczestniczy również Prezydent i Skarbnik Miasta.

6.       Procedura pierwszego czytania obejmuje przedstawienie i omówienie przez Prezydenta Miasta projektu oraz wstępną dyskusję nad projektem.

7.       Procedura drugiego czytania obejmuje:

1)       zapoznanie się z przekazanymi przez komisje, kluby i poszczególnych radnych opiniami i zgłoszonymi wnioskami zmian projektu,

2)       dyskusję nad projektem i proponowanymi zmianami,

3)       głosowanie nad zgłoszonymi propozycjami zmian,

4)       sformułowanie ostatecznej opinii zawierającej ocenę projektu i propozycje zmian.

8.       Procedura trzeciego czytania obejmuje:

1)       omówienie przez Prezydenta Miasta ostatecznej wersji projektu budżetu Miasta z uwzględnieniem zmian proponowanych przez radnych, zmian wynikających z zewnętrznych okoliczności uwarunkowanych przepisami prawa czy decyzjami instytucji zewnętrznych,

2)       przedstawienie opinii komisji właściwej do spraw budżetu,

3)       odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu,

4)       przegłosowanie projektu uchwały w sprawie budżetu Miasta.

§ 2

1.       W przypadku, gdy komisja wnioskuje o zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów, a tym samym zwiększenie deficytu, komisja sama wskazuje źródła pokrycia zwiększonego deficytu budżetu. Źródłem finansowania nie może być rezerwa ogólna budżetu. Wniosków nie spełniających tego wymogu nie uwzględnia się.

2.       Przedmiotem poprawki nie powinna być propozycja wprowadzenia nowego zadania inwestycyjnego, które nie jest objęte programami uchwalonymi przez Radę. Jeżeli zadanie takie zostaje jednak zgłoszone, należy równocześnie przedłożyć projekt zmiany wydatków związanych z wieloletnimi programami inwestycyjnymi.

3.       Prezydent Miasta po zapoznaniu się z treścią opinii, o której mowa w § 1 pkt.7 ppkt. 4 uwzględnia lub odrzuca propozycje zmian w niej zawarte i przedkłada Radzie do uchwalenia projekt uchwały budżetowej.

 

 

 

 

 

 

 

  Załącznik Nr 3

do Uchwały Nr XXIX/380/2008

  RM Jastrzębie Zdrój

  z dnia 26 czerwca 2008 r.

 

Harmonogram prac nad projektem budżetu Miasta

 

§ 1

 

WYSZCZEGÓLNIENIE

REALIZUJACY

TERMIN

Przedłożenie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozą łącznej kwoty długu i informacją o stanie mienia komunalnego

Prezydent Miasta

Termin ustawowy – do 15 listopadaroku poprzedzającego rok budżetowy

Pierwsze czytanie projektu

Rada Miasta

Pierwszy czwartek po terminie ustawowym

Składanie poprawek i opinii do komisji właściwej do spraw budżetu oraz do wiadomości Prezydentowi Miasta

komisje Rady Miasta, kluby, radni

W ciągu 14 dni od ustawowego terminu złożenia projektu budżetu

Drugie czytanie projektu

komisja właściwa do spraw budżetu

W pierwszy wtorek po 14 dniach od ustawowego terminu złożenia projektu budżetu

Przekazanie opinii o projekcie i propozycjach poprawek Prezydentowi Miasta

komisja właściwa do spraw budżetu

W ciągu sześciu dni po drugim czytaniu

Przekazanie Radzie Miasta jednolitego tekstu projektu budżetu Miasta uwzględniającego poprawki radnych, zewnętrzne okoliczności uwarunkowane przepisami prawa czy decyzjami instytucji zewnętrznych

Prezydent Miasta

W ciągu 14 dni po drugim czytaniu

Uchwalenie budżetu Miasta

Rada Miasta

Do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

 

Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy określa procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

Dotychczasowa uchwała w tej sprawie zawiera również postanowienia wykraczające poza ustalenia proceduralne, dlatego proponuje się jej zmianę.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa opracowywanie projektu budżetu należy do wyłącznej kompetencji organu wykonawczego, toteż proponuje się aby wskazówki i wytyczne dotyczące zawartości merytorycznej projektu budżetu były określane przez Prezydenta Miasta w formie zarządzenia.

Proponuje się również zmienić sposób prezentacji projektu budżetu Miasta, który rozpatrywany będzie w trzech czytaniach.

Pierwsze i trzecie czytanie odbywałoby się na Sesjach Rady Miasta, a drugie na Komisji Skarbu. Radni Miasta mieliby możliwość uzyskania jednolitej informacji o projekcie budżetu, a także wysłuchania odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące projektu. Wykluczy to powtarzanie tych informacji na kolejnych komisjach i zlikwiduje ewentualne omyłki informacyjne.

Zmiany te powinny usprawnić proces przygotowywania projektu budżetu, tak aby był on bardziej uporządkowany i przejrzysty.

Ponadto zaproponowany harmonogramu prac Rady Miasta umożliwi uchwalenie budżetu do końca roku, poprzedzającego rok budżetowy.

Terminy prac nad budżetem Miasta na 2009 rok przedstawia poniższa tabela.

WYSZCZEGÓLNIENIE

REALIZUJĄCY

TERMIN

Przedłożenie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, prognozą łącznej kwoty długu i informacją o stanie mienia komunalnego

Prezydent Miasta

Termin ustawowy – do 15 listopada 2008 roku

Pierwsze czytanie projektu

Rada Miasta

Pierwszy czwartek po terminie ustawowym - do 20 listopada 2008 roku

Składanie poprawek i opinii do komisji właściwej do spraw budżetu oraz do wiadomości Prezydentowi Miasta

komisje Rady Miasta, kluby, radni

W ciągu 14 dni od ustawowego terminu złożenia projektu budżetu – do 29 listopada 2008 roku

Drugie czytanie projektu

komisja właściwa do spraw budżetu

W pierwszy wtorek po 14 dniach od ustawowego terminu złożenia projektu budżetu – 2 grudnia 2008 roku

Przekazanie opinii o projekcie i propozycjach poprawek Prezydentowi Miasta

komisja właściwa do spraw budżetu

W ciągu sześciu dni po drugim czytaniu – do 8 grudnia 2008 roku

Przekazanie Radzie Miasta jednolitego tekstu projektu budżetu Miasta uwzględniającego poprawki radnych, zewnętrzne okoliczności uwarunkowane przepisami prawa czy decyzjami instytucji zewnętrznych

Prezydent Miasta

W ciągu 14 dni po drugim czytaniu - do 16 grudnia 2008 roku

Uchwalenie budżetu Miasta

Rada Miasta

Do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy, a szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego- 18 grudnia 2008 roku

 

 

Odpowiedzialny za treść: Barbara Kukuczka
Data wytworzenia: 26.06.2008
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 03.07.2008 09:17
Ostatnio zaktualizował: Rafał Stelmaczonek
Data ostatniej aktualizacji: 20.10.2016 10:07
Liczba wyświetleń: 206
Drukuj Zapisz do PDF