Uchwała nr XVIII.156.2013
RSS
UCHWAŁA NR XVIII.156.2013
RADY MIASTA JASTRZĘBIE - ZDRÓJ
z dnia 19 grudnia 2013 roku
w sprawie: Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Jastrzębie-Zdrój.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz.U. z 2013 roku poz. 594 ze zmianami), art. 226, 227, 228, 229, 230 ust. 1 i 6 i art. 231 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (jednolity tekst Dz.U. z 2013 roku poz. 885 ze zmianami) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 2013 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2013 roku poz. 86),
Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój
u c h w a l a :
§ 1
Przyjąć Wieloletnią Prognozę Finansową Miasta Jastrzębie-Zdrój, zgodnie z załącznikiem Nr 1, wraz z objaśnieniami przyjętych wartości stanowiących załącznik Nr 2.
§ 2
Ustalić przedsięwzięcia wieloletnie, określone w załączniku Nr 3, w tym na zadania związane z programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych oraz pozostałe zadania.
§ 3
Upoważnia się Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój do:
1) zaciągania zobowiązań związanych z realizacją wieloletnich przedsięwzięć, o których mowa w § 2,
2) przekazania kierownikom jednostek organizacyjnych Miasta uprawnień do zaciągania zobowiązań, o których mowa w pkt 1.
§ 4
Traci moc uchwała Nr XV.190.2012 Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój z dnia 20 grudnia 2012 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Jastrzębie-Zdrój na lata 2013 – 2041 ze zmianami.
§ 5
Wykonanie uchwały powierzyć Prezydentowi Miasta Jastrzębie-Zdrój.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku.
Uzasadnienie:
Wieloletnia prognoza finansowa Miasta Jastrzębie - Zdrój (zwana dalej WPF) została opracowana zgodnie z przepisami art. 226 – 231 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zmianami). Celem tego dokumentu jest przedstawienie sytuacji finansowej Miasta, w tym przepływów finansowych w obszarze działalności operacyjnej i majątkowej. Dokument ten jest źródłem informacji dla instytucji finansowych, organów nadzoru, mieszkańców oraz wszystkich pozostałych zainteresowanych na temat zdolności Miasta do generowania nadwyżki operacyjnej, spłaty zadłużenia oraz możliwości inwestycyjnych w bliższej i dalszej perspektywie.
Istnieje konieczność uchylenia aktualnie obowiązującej Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Jastrzębie - Zdrój i podjęcia nowej uchwały w tej sprawie w związku koniecznością:
1. Aktualizacji metodologii szacowania dochodów i wydatków bieżących w latach prognozowanych z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej kraju, charakteryzującej się spowolnieniem wzrostu gospodarczego oraz istotną zmianą warunków makroekonomicznych dla prowadzenia polityki gospodarczej. Przyjęto założenie, że przedmiotowe kategorie budżetowe w latach 2015-2017 będą indeksowane w granicach wskaźników makroekonomicznych wynikających z informacji Ministerstwa Finansów, związanych z kształtowaniem się PKB i inflacji, opublikowanej na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych. Od 2018 roku dochody i wydatki bieżące według prognozy utrzymane zostaną na stałym poziomie. Założenia takie pozwalają na realną ocenę przyszłych możliwości inwestycyjno-kredytowych Miasta. Niestabilność i nieprzewidywalność cykli gospodarczych, głównie w związku z pogorszeniem koniunktury gospodarczej w otoczeniu zewnętrznym kraju, nakazuje na zachowanie szczególnej ostrożności dla prognoz długookresowych;
2. Wprowadzenia planowanych kwot poszczególnych części subwencji ogólnej,planowanych wpłat do budżetu państwa, szacowanych wpływów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dotacji z budżetu państwa na podstawie otrzymanych pism odpowiednio od Ministerstwa Finansów i Wojewody Śląskiego;
3. Wprowadzenia nowego przedsięwzięcia wieloletniego pn. „Budowa basenu krytego w Jastrzębiu-Zdroju” z limitem wydatków i zobowiązań w wysokości 300 000 zł, w tym na 2014 rok 100 000 zł i na 2015 rok 200 000 zł. W roku 2014 planuje się rozpoczęcie prac projektowych, które zostaną ukończone w roku 2015 w zakresie budowy nowego obiektu krytego basenu.
4. Zabezpieczenia ciągłości w realizacji przedsięwzięć wieloletnich wynikających z dotychczasowej uchwały w sprawie WPF Miasta poprzez dokonanie zmian w dotychczas uchwalonych przedsięwzięciach wieloletnich polegających na:
1) wydłużeniu do 2015 roku okresu realizacji przedsięwzięcia „Przebudowa budynku ul. Szkolna 1” z limitem wydatków i zobowiązań w 2015 roku w wysokości 500 000 zł oraz zmniejszeniu limitu wydatków i zobowiązań w 2014 roku o kwotę 900 000 zł,
2) wydłużeniu do 2015 roku okresu realizacji przedsięwzięcia „Budowa fontanny solankowej w Parku Zdrojowym” oraz zwiększeniu jego limitu wydatków i zobowiązań o kwotę 3 500 000 zł, w tym w 2014 roku o 2 000 000 zł i w 2015 roku o 1 500 000 zł,
3) wydłużeniu do 2015 roku okresu realizacji przedsięwzięcia „Przebudowa ul. Witczaka” oraz zwiększeniu jego limitu wydatków i zobowiązań o kwotę 4 500 000 zł, w tym w 2014 roku o 2 000 000 zł i w 2015 roku o 2 500 000 zł,
4) wydłużeniu do 2015 roku realizacjiprzedsięwzięcia wieloletniego „Przebudowa wiaduktu wraz z drogami dojazdowymi w ciągu drogi 933 w Jastrzębiu Zdroju” z planowanym limitem wydatków w 2014 roku w wysokości 500 000 zł i w 2015 roku w wysokości 200 000 zł, w związku z zawarciem ugody z JSW KWK „Borynia-Zofiówka-Jastrzębie” na wykonanie projektu budowlano-wykonawczego,
5) zwiększenie limitu w 2014 r w przedsięwzięciu wieloletnim „Budowa oświetlenia ulic” o kwotę 170 000 zł, w związku z niewystarczającymi środkami na to zadanie,
6) zmianie nazwy przedsięwzięcia wieloletniego „Przebudowa boisk sportowych wraz z zagospodarowaniem terenu przy Zespole Szkół Nr 1 w Jastrzębiu-Zdroju” na „Budowa zespołu boisk i innych terenowych urządzeń sportowych przy Zespole Szkół Nr 1 w Jastrzębiu-Zdroju”.
5. Spowolnienia realizacji przedsięwzięć do czasu uregulowania stanu prawnego lub pozyskania dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, w tym:
1) zmniejszeniu w 2014 roku limitu wydatków i zobowiązań o kwotę 900 000 zł dla przedsięwzięcia „Rewitalizacja terenu OWN”,
2) skróceniu do 2014 roku okresu realizacji przedsięwzięcia „Adaptacja Łazienek I na potrzeby USC” oraz zmniejszenie limitu wydatków i zobowiązań o kwotę 4 550 000 zł, w tym: w 2014 roku o 3 550 000 zł i w 2015 roku o 1 000 000 zł,
3) zmniejszeniu w 2014 roku limitu wydatków i zobowiązań o kwotę 3 585 830 zł dla przedsięwzięcia „Przebudowa targowiska miejskiego przy ul. A. Bożka”.
6. Przesunięcia środków w wysokości 600 000 zł z zadania realizowanego z udziałem środków europejskich pn. „Budowa Drogi Głównej Południowej na odcinku od DW 933 - ul. Pszczyńskiej w Jastrzębiu Zdroju do węzła Autostrady A 1 w Mszanie – etap II”na przedsięwzięcie pn. „Budowa Drogi Głównej Południowej na odcinku od DW 933 - ul. Pszczyńskiej w Jastrzębiu Zdroju do węzła Autostrady A 1 w Mszanie” realizowane w zadaniach pozostałych, w oparciu o wykonany w 2013 roku projekt budowy chodnika, celem poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszego ulicy Pszczyńskiej po stronie południowej na wysokości połączenia się ulicy Pszczyńskiej z nową obwodnicą Miasta czyli Drogą Główną Południową na długości około 300 mb.
Dzięki WPF określone zostały wielkości środków dostępnych na podstawowe dziedziny działalności Miasta na lata przyszłe co umożliwiło z kolei dostosowanie wielkości wydatków inwestycyjnych oraz przepływów pieniężnych związanych z ich finansowaniem do wymogu zachowania zdolności płatniczej Miasta.
Spadek wzrostu gospodarczego mający bezpośredni wpływ na wzrost dochodów budżetowych oraz duży udział wydatków prawnie zdeterminowanych ( tzw. sztywnych) w wydatkach budżetowych ogółem powoduje, że Miasto generuje niewielką nadwyżkę operacyjną. W ten sposób poważnie ograniczone są przyszłe możliwości inwestycyjne, ponieważ kwota ta, stanowi zarówno potencjalny wkład własny do projektów finansowanych środkami bezzwrotnymi w nowym okresie programowania funduszy europejskich jak i źródło finansowania przyszłych zobowiązań finansowych z tytułu kredytów bądź wykupu obligacji.
W WPF zachowano zadłużenie Miasta na jak najniższym poziomie z uwagi na fakt, iż nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych, osiągniętą przez Miasto głównie w związku z wpływami podatku od nieruchomości dotyczącego budowli podziemnych, zaangażowano na pokrycie deficytu budżetowego w związku z działalnością inwestycyjną. Przedmiotowe dochody stanowią w dalszym ciągu przedmiot sporu w zakresie opodatkowania budowli znajdujących się pod ziemią w przedsiębiorstwach górniczych. Można założyć, że ewentualny zwrot tych środków spowodowałby relatywne zwiększenie deficytu budżetu, a jego źródło pokrycia stanowiłyby przychody zewnętrzne ( kredyty, obligacje). W takiej sytuacji wielce prawdopodobny byłby brak możliwości spełnienia relacji, o której mowa art. 243 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, a co za tym idzie wprowadzenie programu naprawczego.
Odpowiedzialny za treść: | Tadeusz Sławik |
---|---|
Data wytworzenia: | 19.12.2013 |
Opublikował w BIP: | Rafał Stelmaczonek |
Data opublikowania: | 02.01.2014 07:13 |
Ostatnio zaktualizował: | Rafał Stelmaczonek |
Data ostatniej aktualizacji: | 14.10.2016 10:17 |
Liczba wyświetleń: | 173 |