W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na parkingach strzeżonych oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku...

RSS

PROJEKT

 

UCHWAŁA Nr……………….2011

Rady Miasta Jastrzębie - Zdrój

 

z dnia ……………….. 2011 r.

 

 w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów usuniętych z dróg na parkingach strzeżonych oraz wysokości kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, a następnie odstąpienia od jego usunięcia

 

    Na podstawie art.12 pkt. 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art.130 a ust.6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn zm.)

 

 

Rada Miasta Jastrzębie – Zdrój

 uchwala:

 

§ 1

 

Ustala się wysokość stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi na parking strzeżony w następującej wysokości (brutto):

 

Rower lub motorower

100 zł,

Motocykl

200 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3, 5 t

440 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3, 5 t do 7, 5 t

550 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7, 5 t do 16 t

780 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t

1.150 zł,

Pojazd przewożący materiały niebezpieczne

1.400 zł,

 

 

§ 2

 

Ustala się wysokość stawek opłat, za każdą dobę przechowywania pojazdów usuniętych z drogi na parkingach strzeżonych w wysokości (brutto):

 

 

Rower lub motorower

15 zł,

Motocykl

22 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3, 5 t

33 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3, 5 t do 7, 5 t

45 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7, 5 t do 16 t

65 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t

120 zł,

Pojazd przewożący materiały niebezpieczne

180 zł,

 

 

 

 

§ 3

 

Ustala się wysokość stawek kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu,  a następnie odstąpienia od jego usunięcia w wysokości (brutto):

 

Rower lub motorower

70 zł,

Motocykl

140 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3, 5 t

308 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3, 5 t do 7, 5 t

385 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7, 5 t do 16 t

546 zł,

Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t

805 zł,

Pojazd przewożący materiały niebezpieczne

980 zł,

 

§ 4

 

Określone w § 1, § 2 i § 3 wysokości stawek opłat i kosztów obowiązywać będą od 1 stycznia 2012 r.

 

§ 5

 

Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta

 

§ 6

 

Traci moc Uchwała Nr XXIII/308/2008 Rady Miasta Jastrzębie Zdrój z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi na parking strzeżony oraz za jego parkowanie.

 

§ 7

 

Uchwała wchodzi w życie w ciągu 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

 

 

 

UZASADNIENIE

  

Wprowadzona Ustawą z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1018) nowelizacja ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym ( Dz.U z 2005 r. Nr 108, poz.908 z późń.zm) stanowi, iż od 21 sierpnia 2011 r. usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych (…) należy do zadań własnych powiatu. Zadanie to dotyczy pojazdów usuwanych w trybie art.130 a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, tj. usuwanych z drogi na koszt właściciela w przypadku:

  1)  pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;

  2)  nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia (…);

  3)  przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;

  4)  pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej(…);

  5)  pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.

Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:

  1)  kierowała nim osoba:

a)  znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,

b)  nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;

  2)  jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

 

 Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonywanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.

 

Wprowadzone nowelizacją dalsze zmiany ustawy – Prawo o ruchu drogowym, w art. 130 a ust.6 zobowiązują Radę Powiatu do corocznego ustalania, w drodze uchwały, wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów oraz wysokości kosztów w przypadku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu a następnie odstąpienia od tej realizacji. Ustawodawca określił ponadto maksymalną wysokość stawek kwotowych powyższych opłat przyjmując, iż ulegają one corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Zaproponowanie w projekcie stawki opłat stanowią maksymalne wartości przyjęte przez ustawodawcę, natomiast stawki kosztów  skalkulowano w wysokości 70 % kwoty opłat.

 

Prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona ma 3 miesiące na odbiór pojazdu z parkingu strzeżonego. Po tym okresie starosta występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu. Powstałe w tym czasie koszta związane z usunięciem pojazdu, jego przechowywaniem oraz ewentualnymi kosztami dalszego postępowania sądowego, opinii technicznej rzeczoznawcy i kosztami kasacji pojazdu stanowić będą obciążenie finansowe powiatu.

Z uwagi na konieczność zabezpieczenia środków finansowych do wykonania zadania oraz zabezpieczenia Miasta przed ewentualnymi stratami finansowymi z tytułu jego realizacji wnioskujemy o uchwalenie przez Radę Miasta zaproponowanych kwot opłat i kosztów.    

Odpowiedzialny za treść: Grzegorz Osóbka
Data wytworzenia: 09.09.2011
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 09.09.2011 12:25
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba wyświetleń: 116
Drukuj Zapisz do PDF