W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Projekt uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków

RSS

Uchwała Nr .............

Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój

z dnia ..................

w sprawie: przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowej taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 24 ust. 9a ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 Nr 123, poz. 858) oraz § 6 ust. 2 i 3 Porozumienia nr RKW 2236/148/2003 zawartego w dniu 06 marca 2003 roku (tekst jednolity Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2005 roku Nr 13 poz. 310 z późn. zm.) oraz Porozumienia nr RK-W2236/186/2003 z dnia 11 czerwca 2003r. (Dz. Uz. Woj. Śl. z 2003 roku  Nr 58, poz. 1820)

 

Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój

u c h w a l a:

§ 1

Przedłuża się czas obowiązywania dotychczasowej taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków zatwierdzonych Uchwałą Nr LIII/681/2010 Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój z dnia 25 marca 2010r. w sprawie zatwierdzenia „Taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków obowiązującej na terenie Miasta Jastrzębie-Zdrój, Gmin Mszana i Godów na okres od dnia 01.05.2010r. do dnia 30.04.2011r.”, która weszła w życie na podstawie art. 24 ust. 9a ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 Nr 123, poz. 858) opracowanej przez JZWiK S.A. na okres od dnia 1.05.2011r. do 30.04.2012r.

§ 2

Taryfa, o której mowa w § 1 ma zastosowanie do zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego na terenie Miasta Jastrzębie-Zdrój, Gmin Mszana i Godów przez JZWiK S.A.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.

§ 4

Przedsiębiorstwo wod-kan ogłasza taryfy w tygodniku „Nowiny” i na tablicach ogłoszeń na terenie Miasta Jastrzębie-Zdrój oraz Gmin Mszana i Godów w terminie do 7 dni od dnia podjęcia Uchwały.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój.

 

 

 


Uzasadnienie do Uchwały Nr .............

Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój

z dnia ..................

 

Zakres świadczonych usług dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców.

JZWiK S.A. świadczy usługi w zakresie:

-      zaopatrzenia w wodę;

-      odprowadzania i oczyszczania ścieków;

na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój, gmin Mszana i Godów, Pawłowice i Świerklany.

Miasto jest zaopatrywane w wodę z dwóch niezależnych źródeł:

-     Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. w Katowicach

-     Severomoravske Vodovody a Kanalizace a.s. Ostrava

Dostawa wody z GPW S.A. w Katowicach następuje z rurociągów magistralnych Ø 600 oraz  Ø 750.

Dostawa wody z SmVaK od 2001r. następuje rurociągiem magistralnym Ø 500.

Obecnie na terenie miasta zlokalizowanych jest 6 studni zakupowych, 6 pompowni sieciowych.

Stopień zwodociągowania miasta Jastrzębie-Zdrój wynosi 100%. Miejska sieć wodociągowa pracuje w układzie pierścieniowym i zasilana jest przez studnie zakupowe, pomiarowo-redukcyjne i sieci pompowni. Łączna długość sieci wodociągowej będącej na majątku JZWiK S.A. wynosi około 530 km. Ciągłości dostaw wody dla Odbiorców zapewniana jest poprzez 6 pompowni wody pitnej oraz zbiorniki wody pitnej o łącznej pojemności 6 200 m3

Jakość dostarczanej wody przez JZWiK S.A. spełnia wymogi Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007r. oraz Dyrektywy Rady Unii Europejskiej 98/93/EEC z dnia 3.11.1998r. w zakresie parametrów fizyko-chemicznych, organoleptycznych i bakteriologicznych.

Obecny stopień skanalizowania aglomeracji „Jastrzębie-Zdrój” (współtworzonej przez trzy gminy: Jastrzębie-Zdrój, Mszanę i Godów) wynosi 100%, natomiast objęcie kanalizacją ludności zamieszkującej obszar tych gmin wynosi około 84%.

Całkowita długość istniejącej kanalizacji sanitarnej zarządzanej przez JZWiK S.A. wynosi 436 km,
w tym:

-         384 km kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej;

-         52 km kanalizacji sanitarnej tłocznej;

Ścieki odprowadzane są z obszaru aglomeracji „Jastrzębie-Zdrój” i oczyszczane w dwóch oczyszczalniach ścieków:

-         oś. „Ruptawa”

-         oś. „Dolna”

JZWiK S.A. eksploatuje 83 przepompownie ścieków.

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków dokonywane jest dla wszystkich odbiorców usług w oparciu o takie same zasady technologiczne i techniczne. Ilość poboru wody i odbioru ścieków rozliczana jest taryfą obejmującą jednolitą cenę za każdy dostarczony m3 wody i odebrany m3 ścieków. Dotyczy to zarówno zbiorowego zaopatrzenia w wodę budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz budynków użyteczności publicznej, przeznaczonych na cele usługowo-handlowe i odbiorców przemysłowych. Woda poddawana jest tym samym procesom, a wszyscy odbiorcy usług mają zainstalowane wodomierze główne.

Te same zasady dotyczą odbioru i oczyszczania ścieków.

W zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków Spółka ponosi wydzielone koszty stałe obsługi swoich klientów, co uzasadnia stosowanie opłaty stałej w postaci opłat abonamentowych. Koszty te obciążają każdego odbiorcę podłączonego do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, niezależnie od tego czy w danym okresie będzie faktycznie pobierał wodę czy odprowadzał ścieki, czy też nie, bowiem występowanie tych kosztów wymusza proces gotowości do dostarczania wody oraz odbioru i oczyszczania ścieków.

Z uwagi na brak zróżnicowania kosztów świadczenia usług wodociągowo-kanalizacyjnych dla odbiorców przedsiębiorstwo nie zdecydowało się na wyodrębnienie różnych grup.

Opłata abonamentowa ustalona jest dla dostarczanej wody i składa się z 2 części:

·              opłaty za gotowość;

·              opłaty za odczyt;

Podstawą ustalenia opłaty za odczyt stanowią koszty wynagrodzeń wraz z narzutami inkasentów, poniesione w I-XII 2009r. oraz średnioroczna ilość odczytanych wodomierzy głównych w tym samym okresie. Koszty te alokowane są na odbiorców. Koszt ten wynosi 2,99 zł. netto/miesiąc/odczyt.

Zgodnie z obowiązującym regulaminem w stosunku do wszystkich odbiorców stosuje się zasadę jednomiesięcznego okresu rozliczeniowego.

Proponowane taryfy cen i stawek opłat abonamentowych zapewnią przedsiębiorstwu:

·              uzyskanie przychodów na poziomie zapewniającym samofinansowanie się działalności przedsiębiorstwa oraz niewielkiej rentowności na poziomie 1%;

·              motywowanie odbiorców usług do racjonalnego korzystania z wody i ograniczania zanieczyszczania ścieków;

·              eliminację subsydiowania skrośnego;

·              łatwość ustalania opłat za świadczenie usług;

 

Przewiduje się, ze w okresie 1.05.2011r. do 30.04.2012r. zakres świadczonych usług nie ulegnie zmianie.

Warunki ekonomiczne uzyskiwane przez Spółkę w pełni uzasadniają przedłużenie obowiązywania dotychczasowej taryfy do dnia 30.04.2012r. Powyższe nie stworzy warunków do pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo na obszarze jego działalności.

Możliwość przedłużenia obowiązującej taryfy wynika z wynegocjowania utrzymania na dotychczasowym poziomie ceny zakupu wody od SmVaK a.s. i zniwelowania podwyżki ceny wody przez GPW S.A. poprzez poszerzenie obszaru zaopatrzenia w wodę z SmVaK a.s. Ponadto Spółka utrzymuje wskaźnik wody niesprzedanej na poziomie 10%.

Zmiana decyzji UE dotycząca zmniejszenia kwoty zatrzymanej dla Projektu p.n. „Gospodarka ściekowa na terenie gmin Jastrzębie-Zdrój, Mszana i Godów” z 20% do 10% pozwoliła na zmniejszenie o 2,8 mln EURO kredytu zaciągniętego na to zadanie, a tym samym odsetek od tego kredytu, co mimo wzrostu pozostałych elementów kosztów pozwoliło na utrzymanie ceny oczyszczania ścieków.

Powyższy projekt został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Nadzorczą JZWiK S.A.

 

Odpowiedzialny za treść: Michał Domagała
Data wytworzenia: 17.03.2011
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 17.03.2011 13:19
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba wyświetleń: 243
Drukuj Zapisz do PDF