W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój

RSS

Uchwała Nr

Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój

 

z dnia ……………………………

 

w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój

 

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15, art.40 ust.1 oraz art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz.1515) oraz art. 4 ust.1, ust.2, ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wodzisławiu Śląskim, po przeprowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz.1118 z późń. zm.) Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój, zwany dalej regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój.

 

ROZDZIAŁ l

WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

 

§ 2

 

1.  Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do selektywnego zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, z podziałem na następujące frakcje:

a)  papier i tektura,

b)  metale,

c)  tworzywa sztuczne,

d)  szkło,

e)  opakowania wielomateriałowe,

f)  przeterminowane leki i chemikalia,

g)  zużyte baterie i akumulatory,

h)  zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

i)   meble i inne odpady wielkogabarytowe,

j)   zużyte opony,

k)  odpady zielone,

l)   odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym opakowania ulegające biodegradacji, 

m) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne.

  1. Z terenu nieruchomości odbierane są w sposób selektywny następujące rodzaje odpadów komunalnych: papier i tektura wraz z opakowaniami ulegającymi biodegradacji, szkło, metale wraz z tworzywami sztucznymi i opakowaniami wielomateriałowymi, meble i inne odpady wielkogabarytowe wraz z zużytymi oponami.
  2. W punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych przyjmowane są w sposób umożliwiający ich selektywne odebranie następujące rodzaje odpadów komunalnych: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady zielone, komunalne odpady budowlane i rozbiórkowe. Ponadto punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych przyjmuje również  frakcje, o których mowa w ust. 1 pkt. a,b,c,d,e,i,j.
  3. Warunkiem przyjęcia odpadów do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych jest okazanie dokumentu potwierdzającego tożsamość właściciela nieruchomości lub osoby działającej w jego imieniu oraz sporządzenie stosownego oświadczenia o pochodzeniu odpadów.
  4. Wykaz punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych wraz z ich danymi teleadresowymi, regulaminem punktu oraz informacją o rodzaju przyjmowanych odpadów komunalnych, godzinach przyjmowania odpadów, znajduje się na stronie internetowej Urzędu Miasta.
  5. W wybranych aptekach na terenie miasta dodatkowo przyjmowane są przeterminowane leki. Szczegółowy wykaz aptek znajduje się na stronie internetowej Urzędu Miasta.

 

§ 3

 

  1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania błota, śniegu, lodu z części nieruchomości służącej do użytku publicznego gromadząc go w pryzmach na nieruchomości. Zawężenie terenu nie może powodować utrudnień w korzystaniu z nieruchomości.

2.  Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do uprzątania innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego. Zebrane zanieczyszczenia należy  gromadzić w pojemnikach służących do zbierania odpadów lub pozbywać się ich w sposób określony w rozdziale III regulaminu.

  1. Nie należy zgarniać błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służącej do użytku publicznego na jezdnię.

 

§ 4

 

1.  Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami dozwolone jest wyłącznie na terenie nieruchomości niesłużącym do użytku publicznego pod warunkiem, że wykonywane jest na utwardzonej ich części, a powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych.

2.  Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją dozwolona jest na terenie nieruchomości pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód gruntowych oraz uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości a powstałe odpady zostaną zagospodarowane zgodnie z przepisami prawa.

 

ROZDZIAŁ II

MINIMALNA POJEMNOŚĆ I RODZAJE POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ICH ROZMIESZCZENIA ORAZ UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

 

§ 5

 

  1. Ustala się, w oparciu o średnie miesięczne wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych i liczbę osób korzystających z pojemników, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych:

a)      dla nieruchomości zamieszkałej – pojemnik o pojemności 110 l na zmieszane odpady komunalne lub odpowiednio pojemnik 110 l lub worek 60 l na odpady komunalne zbierane w sposób selektywny,

b)      dla nieruchomości niezamieszkałej – pojemnik o pojemności 110 l na zmieszane odpady komunalne lub odpowiednio pojemnik 110 l lub worek 60 l na odpady komunalne zbierane w sposób selektywny,

c)       dla nieruchomości, która w części jest nieruchomością zamieszkałą a w części nieruchomością niezamieszkałą, minimalna pojemność pojemników stanowi sumę pojemników określonych w oparciu o zapisy pkt. a), b).

  1. Drogi publiczne należy wyposażyć w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych o minimalnej pojemności 20 l.
  2. Nieruchomość, na której prowadzona jest działalność handlowa branży spożywczej lub gastronomicznej, należy dodatkowo wyposażyć w co najmniej jeden pojemnik na odpady o minimalnej pojemności 20 l, ustawiony poza lokalem.
  3. W przypadku nieruchomości, która w części jest nieruchomością zamieszkałą a w części nieruchomością niezamieszkałą, dopuszcza się stosowanie wspólnych pojemników pod warunkiem zachowania minimalnej ich pojemności, wyliczonej wg zasad określonych w  ust.1 i tej samej częstotliwości odbioru odpadów komunalnych.
  4. W przypadku gdy minimalne pojemności pojemników do zbierania odpadów komunalnych wytwarzanych na nieruchomości nie gwarantują utrzymania czystości i porządku, nieruchomość należy wyposażyć w pojemniki dostosowane do rzeczywistych potrzeb, tak aby nie dochodziło do jego przepełnienia pomiędzy kolejnymi odbiorami.
  5. Ustala się następujące rodzaje pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

6.1. w zakresie pojemności pojemników:

a)  pojemniki do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych o pojemności od 20 l do 80 l,

b)  pojemniki zamykane o pojemności od 110 l do 1100 l,

c)  kontenery zamykane o pojemności od 5 m3 do 10 m3,

d)  worki z tworzywa sztucznego przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów segregowanych o pojemności od 60 l do 120 l,

e)  pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów segregowanych o pojemności od 110 l do 2500 l,

f)  kontenery zamykane przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów segregowanych

(z wyłączeniem szkła) o pojemności od 5 m3 do 10 m3.

6.2. w zakresie kolorystyki pojemników na odpady zbierane w sposób selektywny:

a)    pojemniki / worki / kontenery w kolorze żółtym na odpady z tworzywa sztucznego, metalu i opakowania wielomateriałowe,

b)    pojemniki / worki w kolorze zielonym na odpady ze szkła,

c)    pojemniki / worki / kontenery w kolorze niebieskim na  odpady z papieru i tektury,

d)    bezbarwne worki alternatywnie na odpady zbierane w sposób selektywny,

e)    wymóg kolorystyki pojemnika / kontenera jest zachowany również wtedy, gdy tylko pokrywa pojemnika / kontenera jest w kolorze żółtym, zielonym lub niebieskim.

6.3. w zakresie rodzaju nieruchomości:

a)    worki dla zabudowy jednorodzinnej,

b)    pojemniki dla zabudowy wielorodzinnej. Wyjątek stanowi zabudowa wielorodzinna do 6 lokali mieszkalnych włącznie, dla której dopuszcza się stosowanie worków, pod warunkiem gromadzenia ich w jednym miejscu na terenie nieruchomości,

c)    pojemniki, kontenery  lub worki dla zabudowy niezamieszkałej,

  1. Na terenie nieruchomości zamieszkałej zmieszane odpady komunalne mogą być dodatkowo zbierane w bezbarwnych workach jedynie w sytuacji, gdy okresowo dochodzi do zwiększenia ilości powstających odpadów.
  2. Odpady typu zużyte opony, meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz większych rozmiarów zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania. Dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia tego typu odpadów na terenie nieruchomości w miejscu wyznaczonym przez właściciela nieruchomości lub w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, z której dany odpad pochodzi. Gromadzenie odpadów w w/w sposób nie może naruszać przepisów szczególnych. Odpady te, z uwagi na konieczność zachowania stanu porządkowego w miejscu ich gromadzenia, powinny być wystawione nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru.

 

§ 6

 

  1. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić w granicach nieruchomości z zastrzeżeniem ust. 2, na utwardzonej nawierzchni, w sposób odpowiadający przepisom prawa i niepowodujący uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
  2. W przypadku braku możliwości usytuowania pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie własnej nieruchomości, właściciel nieruchomości zobowiązany jest do usytuowania pojemników na terenie sąsiedniej nieruchomości, za pisemną zgodą jej właściciela.
  3. Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla użytkowników, jak i dla pracowników przedsiębiorstwa prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów.
  4. Rozmieszczenie pojemników przy drogach publicznych powinno być dostosowane do panującego na danym terenie ruchu pieszego, przy czym odległość pomiędzy dwoma kolejnymi pojemnikami nie powinna być większa niż 500 m.
  5. Na przystankach komunikacji miejskiej należy ustawić co najmniej jeden pojemnik w sąsiedztwie wiaty lub oznaczenia przystanku.
  6. Pojemniki, o których mowa w § 5 ust.6 pkt. 6.1 ppkt. b,c,e,f, powinny być znormalizowane, szczelne, posiadać zamykane pokrywy i uchwyt umożliwiający ich opróżnianie. Dodatkowo powinny posiadać trwałe oznaczenie przyporządkowujące je do danej nieruchomości. W przypadku nieruchomości, która w części jest nieruchomością zamieszkałą a w części nieruchomością niezamieszkałą oznaczenie pojemników winno uwzględniać również której części nieruchomości pojemnik dotyczy.
  7. Worki powinny być szczelne a odpady w nich zgromadzone winny być zabezpieczone przed rozsypaniem.
  8. Do pojemników na odpady komunalne nie należy wrzucać m.in.: śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu czy popiołu zalewanego wodą, szlamów, opon, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów, drobnego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, świetlówek, zużytych baterii, akumulatorów .
  9. Do pojemników lub worków na papier i tekturę nie należy wrzucać pieluch, artykułów higienicznych, materiałów budowlanych takich jak tapety, worki po gipsie czy cemencie.
  10. Do pojemników lub worków na szkło nie należy wrzucać ceramiki i porcelany, luster, szklanych opakowań farmaceutycznych i chemicznych z ich zawartością, szkła budowlanego (szyb okiennych, szkła zbrojonego), szyb samochodowych, żarówek, lamp czy neonówek.
  11. Do pojemników lub worków na tworzywo sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe nie należy wrzucać opakowań po substancjach niebezpiecznych, olejach i smarach, opakowań po środkach chwastobójczych i owadobójczych, styropianu budowlanego, sprzętu AGD.
  12. Do worków nie należy wrzucać odpadów, które powodują ich uszkodzenie lub stwarzają zagrożenie zdrowia i życia pracowników przedsiębiorstwa odbierającego odpady komunalne, np. stłuczki szklanej, igieł, odpadów o ostrych krawędziach.
  13. Szacunkowa masa zebranych odpadów komunalnych nie może przekraczać ładowności pojemnika podanej przez producenta.
  14. Przed umieszczeniem w pojemnikach pudełek kartonowych, butelek plastikowych, puszek aluminiowych należy zminimalizować ich objętość.
  15. Do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych nie należy wrzucać odpadów wytworzonych na terenie ogródków działkowych, garaży, obiektów handlowych, gastronomicznych, usługowych czy mieszkalnych.

 

§ 7

 

  1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:

a)      utrzymywania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym poprzez ich mycie i dezynfekcję nie rzadziej niż 3 razy w roku,

b)      utrzymywania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w odpowiednim stanie technicznym poprzez wykonywanie niezbędnych napraw i konserwacji, niezwłocznie po zaistnieniu takiej konieczności,

c)      utrzymywania należytego stanu porządkowego w rejonie pojemników, nie dopuszczając do zalegania odpadów na ziemi,

d)      wyznaczenia na terenie nieruchomości miejsca do zbierania odpadów wielkogabarytowych oraz dbania o jego stan porządkowy,

e)      zabezpieczenia miejsca gromadzenia odpadów komunalnych przed ich rozprzestrzenianiem się oraz uprzątnięcia pozostałości odpadów komunalnych po wykonanym odbiorze,

f)       dostarczenia do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych zebranych na nieruchomości lub porzuconych w sąsiedztwie pojemników, takich jak odpady zielone, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.

 

ROZDZIAŁ III

SPOSÓB i CZĘSTOTLIWOŚĆ POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH

I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

 

§ 8

 

  1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pozbywania się odpadów komunalnych wytworzonych na terenie nieruchomości, w następujący sposób:

a)  przekazując je podmiotowi odbierającemu odpady z częstotliwością wynikającą z zakresu usług świadczonych przez gminę oraz w sposób umożliwiający świadczenie tych usług,

b)  przekazując je do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w godzinach funkcjonowania punktu i na zasadach określonych w regulaminie punktu, dostępnym na stronie internetowej Urzędu Miasta oraz w punkcie zbierania,

c)  przekazując je do punktów zbiórki utworzonych w wybranych placówkach handlowych, lub punktów serwisowych, na zasadach określonych odrębnymi przepisami,

d)  przekazując je do innych punktów zbiórki.

  1. Odpady komunalne powstające na nieruchomości właściciel nieruchomości:

2.1.  odpady zbierane selektywnie (papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony):

a)  przekazuje podmiotowi odbierającemu odpady zgodnie z harmonogramem odbioru, lub

b)  dostarcza do punktu selektywnego zbierania,

2.2.  chemikalia, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny dostarcza do punktu selektywnego zbierania,

2.3.  przeterminowane leki:

a)      dostarcza do punktu selektywnego zbierania, lub

b)      dostarcza do punktów zbiórki utworzonych w wybranych aptekach na terenie miasta,

2.4.  zużyte baterie i akumulatory:

a)      dostarcza do punktu selektywnego zbierania, lub

b)      dostarcza do punktów zbiórki utworzonych w wybranych placówkach handlowych,

2.5.  odpady zielone, powstałe w wyniku pielęgnacji ogrodów i terenów zielonych:

a)      dostarcza do punktu selektywnego zbierania, lub

b)      kompostuje we własnym zakresie i na własne potrzeby wraz z innymi odpadami ulegającymi biodegradacji w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia,

2.6.  odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, powstające w wyniku prac remontowo-budowlanych prowadzonych samodzielnie przez właściciela nieruchomości zamieszkałej jednorodzinnej a w zabudowie wielorodzinnej również przez właściciela mieszkania lub użytkownika lokalu mieszkalnego, dostarcza do punktu selektywnego zbierania,

2.7.  zmieszane odpady komunalne przekazuje podmiotowi odbierającemu odpady zgodnie z harmonogramem odbioru, 

2.8.  odpady z targowisk przekazuje podmiotowi odbierającemu odpady zgodnie z harmonogramem odbioru.

  1. Odpady komunalne powstające na terenie garaży wolnostojących właściciel garażu zobowiązany jest zbierać w pojemnikach zlokalizowanych w obrębie zabudowy wielorodzinnej z uwzględnieniem miejsca zamieszkania .
  2. Zużyte oleje jadalne używane w działalności gastronomicznej należy zbierać w szczelnych pojemnikach, a następnie przekazać podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na podstawie indywidualnej umowy.
  3. Odpadów komunalnych wytworzonych na nieruchomości należy pozbywać się z częstotliwością:

5.1.  zmieszane odpady komunalne:

a)    w zabudowie jednorodzinnej – co najmniej jeden raz na dwa tygodnie,

b)    w zabudowie wielorodzinnej – co najmniej trzy razy w tygodniu,

c)    z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne – co najmniej jeden raz w miesiącu,

d)    z terenu ogrodów działkowych – w okresie od 1 kwietnia do 31 października – co najmniej dwa razy w miesiącu, w pozostałym okresie w przypadku powstawania odpadów komunalnych – co najmniej jeden raz w miesiącu,

e)    z cmentarzy – co najmniej dwa razy w miesiącu,

f)     z domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe – co najmniej dwa razy w miesiącu w okresie powstawania odpadów,

5.2.  odpady gromadzone selektywnie typu papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe:

a)      w zabudowie jednorodzinnej – co najmniej jeden raz w miesiącu,

b)      w zabudowie wielorodzinnej – co najmniej jeden raz w tygodniu,

c)      z pozostałych nieruchomości – co najmniej jeden raz w miesiącu,

5.3.  odpady gromadzone selektywnie typu meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony:

a)      w zabudowie jednorodzinnej – co najmniej dwa razy w roku,

b)      w zabudowie wielorodzinnej – co najmniej jeden raz w tygodniu,

5.4.  odpady gromadzone selektywnie typu zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady zielone, odpady budowlane i rozbiórkowe – na bieżąco, w miarę powstawania odpadów,

5.5.  odpady z targowisk – co najmniej dwa razy w tygodniu,

5.6.  odpady z pojemników przy drogach publicznych - w miarę napełniania pojemników, jednak nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu.

6. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest udostępnić pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, na czas odbierania odpadów.

 

§ 9

 

1.  Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do opróżniania zbiornika bezodpływowego z częstotliwością co najmniej jeden raz na kwartał, określoną w umowie zawartej z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

2.  W przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zlecenia przedsiębiorcy dodatkowego wywozu. Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 36 godzin od jego złożenia.

3.  Częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych powinna być określona jako iloraz średniego, rocznego zużycia wody i pojemności zbiornika bezodpływowego. Średnie roczne zużycie wody ustala się w oparciu o wskazania wodomierza głównego lub na podstawie przeciętnych norm zużycia wody wynikających z odrębnych przepisów.

4.  Częstotliwość usuwania osadów ściekowych ze zbiorników oczyszczalni przydomowych powinna wynikać z ich instrukcji eksploatacji, jednak nie rzadziej niż raz na rok.

 

 

ROZDZIAŁ IV

INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

 

§ 10

 

1.  Z zastrzeżeniem przepisów odrębnych dopuszcza się kompostowanie we własnym zakresie odpadów biodegradowalnych powstających na terenie nieruchomości, w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia.

2.  Wytwórcy odpadów komunalnych zobowiązani są do stosowania takich form konsumpcji, które pozwolą utrzymać ilość wytwarzanych odpadów na możliwie najniższym poziomie.

 

ROZDZIAŁ V

OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCE NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO WSPÓLNEGO UŻYTKU

 

§ 11

 

1.  Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązane są do:

a)  dbania o to, aby zwierzęta nie stwarzały uciążliwości lub zagrożenia dla ludzi,

b)  wyprowadzenia psa na uwięzi, a psa rasy agresywnej lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu dodatkowo w nałożonym kagańcu. W miejscach ogólnodostępnych dopuszcza się zwolnienie psa ze smyczy pod warunkiem posiadania przez psa oznakowania umożliwiającego identyfikację właściciela lub opiekuna i sprawowania przez właściciela lub opiekuna pełnej kontroli nad zachowaniem psa, poprzez zapewnienie właściwej reakcji psa na wydawane komendy,

c)  natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp. Odchody zwierzęce umieszczone w szczelnych torbach, mogą być wyrzucane do pojemników służących do zbierania odpadów komunalnych lub do pojemników specjalnie do tego przeznaczonych. Obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych i słabowidzących korzystających z pomocy psów – przewodników,

d)  ogrodzenia terenu prywatnego, po którym swobodnie porusza się pies, w sposób uniemożliwiający psu wyjście.

2.  Osoby utrzymujące zwierzęta domowe w szczególności winny zwracać uwagę, aby:

a)  nie pozostawiać zwierzęcia w miejscu publicznym lub przeznaczonym do wspólnego użytku pod opieką osoby niezdolnej do panowania nad zwierzęciem,

b)  nie wprowadzać psa i innych zwierząt do budynków użyteczności publicznej i obsługi ludności

c)  nie pozostawiać psa bez dozoru, jeżeli zwierzę to nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniach zamkniętych albo należycie ogrodzonych,

d)  nie trzymać nieoswojonych zwierząt, uprzednio dziko żyjących, jako zwierzęta domowe,

e)  nie wyprowadzać zwierząt, których choroba może stanowić potencjalne zagrożenie dla otoczenia (ludzi i zwierząt) oraz nie wyprowadzać zwierząt egzotycznych.

3.  Przewożenie psów i kotów środkami komunikacji publicznej jest dozwolone, gdy pies znajduje się na smyczy i w kagańcu, a kot w transporterze.

4.  Utrzymujący zwierzęta egzotyczne w lokalach mieszkalnych lub użytkowych zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczeń na zewnątrz.

 

ROZDZIAŁ VI

ZASADY DOTYCZĄCE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ, W TYM TAKŻE ZAKAZU ICH UTRZYMYWANIA NA OKREŚLONYCH OBSZARACH LUB W POSZCZEGÓLNYCH NIERUCHOMOŚCIACH

 

§ 12

 

1.  Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej w pomieszczeniach zamkniętych i terenach ogrodzonych tak, by nie mogły przedostawać się na drogi, tereny publiczne i przeznaczone do wspólnego użytku.

Utrzymywanie zwierząt nie może powodować uciążliwości w szczególności zapachowych (odór) dla współużytkowników nieruchomości oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.

2.  Wytwarzane w trakcie utrzymania zwierząt gospodarskich odpady i odchody zwierzęce należy gromadzić w miejscu niestwarzającym uciążliwości w korzystaniu z posesji sąsiednich.

3.  Budynki zbiorowego zamieszkania nie służą do prowadzenia chowu zwierząt gospodarskich.

 

 

ROZDZIAŁ VII

WYZNACZANIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA

 

§ 13

 

1.  Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

a)  zabudowane budynkami wielolokalowymi podpiwniczonymi,

b)  zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa, przechowywania lub składowania produktów rolno-spożywczych.

2.  Obowiązkową deratyzację przeprowadza właściciel nieruchomości jeden raz w roku, w okresie od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października.

 

ROZDZIAŁ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 14

 

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Jastrzębie-Zdrój.

 

§ 15

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2016 r.

 

Załączniki:

Wytworzył: Barbara Madera
Data wytworzenia: 08.10.2015
Opublikował w BIP: Katarzyna Abrahamczyk
Data opublikowania: 08.10.2015 10:16
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba pobrań: 77
Odpowiedzialny za treść: Barbara Madera
Data wytworzenia: 08.10.2015
Opublikował w BIP: Katarzyna Abrahamczyk
Data opublikowania: 08.10.2015 10:16
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba wyświetleń: 365
Drukuj Zapisz do PDF