W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi osoby fizycznej

RSS

UCHWAŁA NR XI.       .2015

Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój

z dnia 18 czerwca 2015r.

w sprawie rozpatrzenia skargi osoby fizycznej

     Na podstawie art. 18, ust. 2 pkt 15 w związku z art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 roku, poz. 594 z późn. zm.) oraz art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 267 z późn. zm)

 

Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój

u c h w a l a

§ 1

Uznać doręczoną w dniu 14 maja 2015r. skargę osoby fizycznej na Komisję Kultury i Sportu Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój za niezasadną z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały, zaś w pozostałej części pozostawić bez rozpoznania skargę osoby fizycznej doręczoną w dniu 14 maja 2015r. na Radnych Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój, z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Załącznik

do Uchwały Nr XI.    .2015

Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój

z dnia 18 czerwca 2015r.

 

            Skarżący złożył skargę na Komisję Kultury i Sportu oraz Radnych Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój odnosząc się do sytuacji, jaka miała miejsce na posiedzeniu ww. Komisji, która odbyła się w dniu 12 maja 2015r.

            Zdaniem osoby fizycznej podczas posiedzenia Komisji doszło do jej szykanowania, wywierania nacisku oraz zmuszano do wyjaśniania, a także tłumaczenia się z treści zawartych w jednym z artykułów publicystycznych autorstwa skarżącego. Osoba fizyczna w treści swej skargi stwierdziła, że użyto podstępu, aby ją „zwabić” na posiedzenie Komisji, a następnie poddano ją publicznej szykanie, dokonując publicznego sądu i linczu nad publikacjami autorstwa skarżącego.

            Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Kultury i Sportu z dnia 3 czerwca 2015r. przedstawione w skardze zarzuty są bezpodstawne. Zdaniem Komisji, osoba fizyczna nie była w żaden sposób szykanowana, a tym bardziej zmuszana do składania jakichkolwiek wyjaśnień.

            Skargę w części dotyczącej Radnych Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój postanawia się pozostawić bez rozpoznania. Sprawowanie przez radnych mandatu nie może być w żaden sposób ograniczane i to przez wyborców, jak i przez samą Radę. Mandat radnego jest mandatem wolnym. Ani rada miasta, ani przewodniczący rady nie mogą krępować radnego. W szczególności nie wolno tym organom stosować wobec radych żadnych środków dyscyplinujących. Potwierdza to wyrok NSA z dnia 17 listopada 1997 r, SA/Wr 2515/95, cyt:  Przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, … /Dz.U. nr 16 poz. 96 ze zm./, ani przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie uzasadniają stosowania przez radę gminy wobec poszczególnych radnych środków    dyscyplinujących w razie niewykonywania przez nich obowiązku uczestniczenia w pracach rady, a także zawiadamiania mieszkańców gminy o zastosowaniu takich środków wobec radnego.

Zgodnie z art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym radni przed przystąpieniem do wykonywania mandatu składają ślubowanie, według następującej roty ustawowej: „Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców” (art. 23a ust. 1 usg). Oznacza to w szczególności, że radny reprezentuje całą wspólnotę samorządową, tzn. wszystkich mieszkańców gminy. Za wyniki działań wynikających z wykonywania mandatu radny ponosi jedynie odpowiedzialność polityczną przed wyborcami, która jest weryfikowana podczas wyborów do rady następnej kadencji. Rada gminy, jako organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego powinna działać wyłącznie na podstawie prawa i w jego granicach, dlatego niedopuszczalne jest podejmowanie przez nią działań bez wyraźnego upoważnienia ustawowego.

Mając na względzie powyższe podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione.

Odpowiedzialny za treść: Barbara Kukuczka
Data wytworzenia: 17.06.2015
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 17.06.2015 09:54
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba wyświetleń: 304
Drukuj Zapisz do PDF