Uchwała nr 531 w sprawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005 (XXV/531/2004)
RSSUCHWAŁA NR XXV/531/2004
Rady Miasta Jastrzębie Zdrój
z dnia 21 października 2004 r.
w sprawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005
Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. nr 96, poz. 873)
Rada Miasta Jastrzębie Zdrój
u c h w a l a:
§ 1
Roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2005, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierzyć Prezydentowi Miasta Jastrzębie Zdrój.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2005 r.
Załącznik do Uchwały Nr XXV/531/2004
Rady Miasta Jastrzębie Zdrój z dnia 21 października 2004 r.
w sprawie: Rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok. 2005.
Roczny program współpracy Miasta Jastrzębie Zdrój z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego
Aktywna działalność organizacji pozarządowych jest istotną cechą społeczeństwa demokratycznego, elementem spajającym i aktywizującym społeczność lokalną. Organizacje pozarządowe są inkubatorem dla osób podejmujących aktywność, miejscem kształcenia liderów. Dla ich bieżącej pracy istotne znaczenie ma zarówno wymiana doświadczeń między organizacjami, jak i współpraca sektora pozarządowego z sektorem publicznym, w szczególności z organami samorządu terytorialnego. Współpraca ta może odbywać się na zasadach: pomocniczości, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności. Efektem współpracy ma być lepsze wykorzystanie środków budżetowych Miasta oraz środków własnych organizacji. Wspólną płaszczyzną zarządzania przy pomocy celów i zadań administracji publicznej jest nastawienie na osiąganie zmian, na stałą poprawę efektywności oraz wzrost zadowolenia podatników – klientów.
Niniejszy program jest propozycją dla wszystkich wyrażających wolę współpracy w działaniach na rzecz naszej gminy i jej mieszkańców.
I. Postanowienia ogólne.
Ilekroć w niniejszym programie jest mowa o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2) organizacji pozarządowej – należy przez to rozumieć jednostkę niebędącą jednostką sektora finansów publicznych niedziałającą w celu osiągnięcia zysku, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej utworzoną na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia,
3) działalności pożytku publicznego – należy przez to rozumieć działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Działalność ta prowadzona jest także przez podmioty kościelne i związki wyznaniowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
4) organizacjach pożytku publicznego – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, podmioty działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego,
5) dotacjach – należy przez to rozumieć podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych, w tym fundacjom i stowarzyszeniom,
6) Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Jastrzębie Zdrój na prawach powiatu,
7) Wydziałach – należy przez to rozumieć wydziały merytoryczne oraz jednostki organizacyjne Urzędu Miasta.
II. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
II.1 Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi i innymi uprawnionymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego dotyczy zadań własnych Miasta wynikających z obowiązujących przepisów, a w szczególności:
1) kultury fizycznej, sportu, krajoznawstwa i wypoczynku dzieci,
2) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
3) opieki społecznej,
4) ochrony zdrowia,
5) gospodarki komunalnej i ochrony środowiska,
6) działania na rzecz integracji europejskiej,
7) promocji miasta, rozwoju lokalnego i regionalnego,
8) edukacji i wychowania,
9) działalności charytatywnej,
10) pomoc ofiarom katastrof i klęsk żywiołowych,
11) ochrony praw konsumentów,
12) aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych.
II.2. Niefinansowe formy współpracy
1) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;
2) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, co do zakresu ich działania, projektów uchwała w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
3) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych, innych podmiotów uprawnionych oraz przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej.
4) udzielanie informacji i pomocy merytorycznej przez pracowników wydziałów według ich kompetencji.
II.3. Finansowe formy współpracy
1) zlecanie organizacjom pozarządowym oraz podmiotom realizacji zadań w formie wspierania lub powierzania zadań zaliczanych do sfery zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert, poprzez udzielanie dotacji;
2) zlecanie zadań, przy których nie będzie stosowany tryb otwartego konkursu, ale „inny tryb zlecania przewidziany w odrębnych przepisach”.
3) jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych – z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub odpowiednio, przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
4) zlecanie zadań będzie mogło odbywać się przez cały rok 2005.
II.4. Inne formy współpracy
1) pomoc w działalności merytorycznej (pomoc w nawiązywaniu kontaktów, pozyskiwaniu środków z innych źródeł, opiniowanie wniosków, udzielanie refundacji);
2) konferencje, spotkania, seminaria, spotkania integracyjne (zapraszanie do udziału organizacje pozarządowe);
3) pomoc w zakresie udostępniania pomieszczeń do działalności organizacji.
II.5. Na rok 2005 jako priorytetowe do udzielania wsparcia finansowego uznaje się:
1) upowszechnianie sportu masowego przez zwiększenie uczestnictwa dzieci i młodzieży w dyscyplinach sportowych, troska o prawidłowy rozwój fizyczny młodego pokolenia, współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży, upowszechnienie czynnego wypoczynku dzieci i młodzieży oraz atutów krajoznawczych Miasta i okolicy,
2) promocję kultury i tradycji regionalnych, upowszechnienie kultury i sztuki twórców profesjonalnych i amatorów, propagowanie muzyki orkiestralnej,
3) ochronę i konserwację zabytków wpisanych w rejestr zabytków nie będących własnością Miasta,
4) organizację wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin najuboższych, wspieranie rodzin i osób w trudnej sytuacji życiowej, dożywianie dzieci i młodzieży, pomoc rodzinie,
5) wspomaganie techniczne, szkoleniowe i informacyjne w zakresie aktywnych form walki z bezrobociem oraz informacji gospodarczej,
6) wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych patologią społeczną.
Obszary współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi oraz organizacjami pożytku publicznego zostały zidentyfikowane na podstawie zadań publicznych określonych w ustawie oraz na podstawie wykazu zadań publicznych realizowanych w latach poprzednich.
III. Przekazywanie środków finansowych.
1) Udzielanie dotacji na realizację zadań publicznych dla organizacji pozarządowych i pożytku publicznego odbywać się będzie poprzez konkurs ofert ogłaszany przez Prezydenta Miasta, na zasadach określonych w ustawie. Wysokość środków przeznaczonych w roku 2005 na dotacje w konkursach, o których mowa powyżej, określa Rada Miasta uchwałą budżetową.
2) Powierzanie zadań publicznych może nastąpić w innym trybie niż otwarty konkurs ofert, jeżeli zadanie może być zrealizowane efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach o zamówieniach publicznych.
IV. Postanowienia końcowe.
1) Program współpracy miasta Jastrzębie Zdrój z organizacjami pozarządowymi oraz z organizacjami pożytku publicznego stanowi element polityki społeczno-finansowej miasta.
2) Program współpracy uchwalany jest na każdy rok kalendarzowy.
3) Organizacje mogą zgłaszać Prezydentowi Miasta wnioski, uwagi, propozycje i zażalenia dotyczące funkcjonowania „Programu współpracy Miasta Jastrzębie Zdrój z organizacjami pozarządowymi”.
Władze samorządowe są otwarte na współpracę merytoryczną ze wszelkimi inicjatywami obywatelskimi, zarówno posiadającymi osobowość prawną, jak i grupami nieformalnymi. Podmiotami programu współpracy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie są organizacje pozarządowe tj. nie będące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy.
Opublikował w BIP: | Rafał Stelmaczonek |
---|---|
Data opublikowania: | 05.11.2004 13:25 |
Ostatnio zaktualizował: | Admin Admin |
Liczba wyświetleń: | 239 |