Uchwała nr 529 w sprawie zasad udzielania dotacji na realizację wyodrębnionych zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego . (XXV/529/2004)
RSSUCHWAŁA NR XXV/529/2004
Rady Miasta Jastrzębie Zdrój
z dnia 21 października 2004r.
w sprawie zasad udzielania dotacji na realizację wyodrębnionych zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu rozliczania dotacji oraz trybu kontroli wykonywania zleconego zadania
Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /tj. Dz. U. nr 142 poz. 1591 z 2001r. z późniejszymi zmianami/ oraz art. 118 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych /tj. Dz. U. nr 15 poz. 148 z 2003r. z późniejszymi zmianami/
Rada Miasta Jastrzębie Zdrój
uchwala:
§ 1
Przyjąć zasady udzielania dotacji na realizację wyodrębnionych zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposób rozliczania dotacji oraz tryb kontroli wykonywania zleconego zadania wg załącznika nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr X/217/99 Rady Miejskiej w Jastrzębiu Zdroju z dnia 26 czerwca 1999r. w sprawie zasad przyznawania dotacji dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Jastrzębie Zdrój.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Załącznik nr 1
do uchwały Nr XXV/529/2004
Rady Miasta Jastrzębie Zdrój
z dnia 21 października 2004 r.
Zasady udzielania dotacji na realizację wyodrębnionych zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposób rozliczania dotacji oraz tryb kontroli wykonywania zleconego zadania.
§ 1
Zasady ogólne
- Dotacje przyznawane na zasadach i w trybie określonym niniejszą uchwałą mogą być udzielane na realizację celów publicznych związanych w wykonywaniem zadań Miasta innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Dotacje z budżetu Miasta Jastrzębie Zdrój na realizację zadań publicznych mogą uzyskać podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, o ile spełnią niżej określone warunki:
1) zostaną zachowane zasady udzielenia dotacji na realizację zadania publicznego, które określa niniejsza uchwała,
2) realizacja zadania, o którym mowa w pkt 1 odbywać się będzie na warunkach określonych w umowie stanowiącej załącznik nr 2 do niniejszych zasad.
- Zlecanie realizacji zadań publicznych odbywa się poprzez:
1) powierzenie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub
2) wspieranie wykonania zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
- Zlecanie realizacji zadań publicznych i udzielanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy Miastem Jastrzębie Zdrój a podmiotami, o których mowa w ust. 2.
- Przepisy odrębne mogą przewidywać inny tryb zlecania niż określony w ust. 2
§ 2
Tryb udzielania dotacji
- Przed zleceniem zadania i udzieleniem dotacji podmiotom, o których mowa w § 1 ust. 2 Prezydent Miasta zamieszcza informację o rodzaju zlecanego zadania w prasie o zasięgu lokalnym oraz Biuletynie Informacji Publicznej.
- Informacja powinna być zamieszczona nie później niż do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok realizacji wyodrębnionego zadania i udzielenia dotacji.
- Informacja powinna określać terminy i warunki realizacji zadania, termin składania ofert i termin wyboru ofert.
- Podmioty, o których mowa w §1 ust.2 mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę na realizację zadań publicznych, wg następującego trybu:
1) Prezydent Miasta w terminie dwóch miesięcy rozpatruje celowość realizacji zadania z uwzględnieniem środków przeznaczonych na jego realizację, jednocześnie informując podmioty o podjętej decyzji;
2) w przypadku stwierdzenia celowości realizacji zadania Prezydent Miasta informuje składającego ofertę o sposobie i trybie zlecenia realizacji zadania publicznego;
3) w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w niniejszym paragrafie, zasady dotyczące oceny oferty, terminów, zlecania zadania, udzielenia dotacji, zawarcia umowy oraz kontroli realizacji zadania określone niniejszą uchwałą stosuje się odpowiednio.
- Podmioty oferujące realizację wyodrębnionych zadań publicznych i wnioskujące o przyznanie dotacji ze środków budżetu Miasta na realizację wyodrębnionych zadań powinny przedstawić ofertę zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszych zasad, w formie pisemnej, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
- Podmioty mogą złożyć ofertę realizacji zadania w nieprzekraczalnym terminie do 30 września roku poprzedzającego rok realizacji zadania i udzielenia dotacji.
- Oferta powinna być kompletna, zawierać wszystkie wymagane informacje i powinna być podpisana przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu danego podmiotu. Oferty sporządzone wadliwie, niekompletne bądź złożone po terminie nie mogą być rozpatrywane ze względów formalnych z zastrzeżeniem pkt. 8.
- W przypadku braku co najmniej jednej ważnej oferty, dopuszcza się możliwość uzupełnienia ofert niekompletnych, a sporządzone wadliwie mogą zostać poprawione.
- Oferta powinna zawierać w szczególności:
1) szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji;
2) termin i miejsce realizacji zadania publicznego;
3) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego;
4) informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie;
5) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł;
6) deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania;
7) załączniki:
a) aktualny statut organizacji;
b) aktualny odpis z odpowiedniego rejestru (ważny 3 m-ce od daty wystawienia);
c) merytoryczne i finansowe sprawozdanie z działalności w roku poprzedzającym moment składania oferty z uwzględnieniem informacji o dotacjach przekazywanych w roku poprzednim oraz sposobie ich rozliczenia;
d) oświadczenie o braku zajęć egzekucyjnych wobec podmiotu;
e) oświadczenie o terminowym wywiązywaniu się ze zobowiązań wobec ZUS i Urzędu Skarbowego.
- Prezydent Miasta wyznaczy osobę działającą w jego imieniu do przyjmowania składanych ofert.
- Wyznaczona przez Prezydenta Miasta osoba weryfikuje oferty pod względem formalnym i przekazuje w terminie do 15 października do właściwych merytorycznie wydziałów Urzędu Miasta.
- Wydziały Urzędu Miasta nadzorujące merytorycznie zlecane zadanie wydają opinie o złożonej ofercie, informując jednocześnie czy zadanie zaproponowane w ofercie można wykonać efektywniej, zlecając je do realizacji w sposób określony w odrębnych przepisach, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i trybie określonym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Podstawowymi kryteriami decydującymi o wyborze oferty i przyznaniu dotacji powinny być:
1) merytoryczna zawartość oferty,
2) jej zbieżność z zadaniem własnym Miasta,
3) wymierne korzyści dla społeczności lokalnej,
4) prawidłowe rozliczenie się z dotacji uzyskanej z budżetu Miasta w roku poprzednim, a także
5) osiągnięcia oraz dorobek podmiotu związany z przedmiotem dotacji.
- Prezydent Miasta wyznaczy w drodze zarządzenia, działający w jego imieniu zespół opiniujący złożone oferty.
- Przy wyborze ofert zespół ocenia:
1) możliwości realizacji przez podmiot danego zadania,
2) kalkulację kosztów z jednoczesnym uwzględnieniem środków przeznaczonych na realizację zadania.
- Zespół może dokonać wyboru podmiotu realizującego zadanie, również gdy złożona została tylko jedna oferta.
- Listę podmiotów wybranych do realizacji i udzielenia dotacji jako propozycję przedstawia się Prezydentowi Miasta, który podejmuje decyzję o przyznaniu środków finansowych.
- Prezydent Miasta może w uzasadnionych przypadkach odmówić zlecenia realizacji zadania i udzielenia dotacji.
- Prezydent Miasta na podstawie propozycji wybranych ofert dokonanej przez zespół podejmuje decyzję o ujęciu w projekcie budżetu Miasta zadań realizowanych w tej formie.
§ 3
Zawieranie przez Miasto umów z podmiotami i przekazywanie dotacji
1. Środki finansowe przekazywane będą na podstawie umów, zawartych pomiędzy Miastem a podmiotami.
2. Podmioty, o których mowa w § 1 ust. 2, przyjmując zlecenie realizacji wyodrębnionego zadania publicznego zobowiązują się do jego realizacji w zakresie i na zasadach określonych w umowie, odpowiednio o powierzenie lub o wsparcie realizacji zadania publicznego, zaś Miasto zobowiązuje się do przekazania na realizację wyodrębnionych zadań publicznych odpowiednich środków publicznych w formie dotacji.
3. W przypadku przyznania dotacji w wysokości innej aniżeli wnioskowana, wnioskodawca zobowiązany jest do korekty kosztorysu zadania.
4. Zadanie publiczne nie może być realizowane przez inny podmiot (podwykonawcę) nie będący stroną umowy.
5. Umowa zawierana jest na warunkach określonych w załączniku nr 2 do niniejszych zasad.
6. Umowę zawiera się na czas realizacji zadania, nie dłuższy jednak niż rok budżetowy.
7. Dotacja jest przekazywana na rachunek bankowy podmiotu wykonującego zadanie w terminach wynikających z umowy. Dotacje mogą być przekazywane w transzach, uzależnionych od terminów realizacji zadania.
§ 4
Kontrola wykonywania zleconego zadania publicznego i rozliczenie dotacji
- Kontrola wykonywania zleconego zadania publicznego polega w szczególności na sprawdzaniu:
1) stanu realizacji zadania;
2) efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania;
3) prawidłowości wykorzystania środków publicznych otrzymanych na realizację zadania.
- Podmiot otrzymujący dotację zobowiązany jest:
1) udostępnić dokumentację niezbędną dla dokonania sprawdzenia należytego wykorzystania dotacji;
2) zapewnić kontrolę stanu realizacji zadania w każdej fazie jego realizacji oraz po zakończeniu w zakresie udzielonej dotacji.
- Prezydent Miasta ma prawo i obowiązek kontrolowania w każdym czasie wyodrębnionej ewidencji księgowej podmiotu dotowanego, jak również żądania dostarczenia odpisów z tej ewidencji.
- Dotacje nie mogą być wykorzystane na inne cele niż określone w umowie, w tym na:
1) pokrycie zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundację kosztów;
2) prowadzenie działalności gospodarczej.
5. Podmiot, który otrzymał dotację z budżetu Miasta zobowiązany jest do przedstawienia rozliczenia dotacji i zadań pod względem rzeczowym i finansowym.
- Rozliczenie dotacji następuje w sprawozdaniu sporządzanym w terminie 30 dni po upływie terminu, na który umowa została zawarta nie później jednak niż do dnia 30 stycznia następnego roku budżetowego, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszych zasad.
- W przypadku niewykorzystania dotacji lub częściowego niewykonania umowy przekazane kwoty dotacji podlegają zwrotowi w całości lub w części proporcjonalnej do stopnia niewykonania umowy. Zaawansowanie wykonania postanowień umowy ocenia Prezydent Miasta.
- Wykorzystanie dotacji nieterminowo, nienależycie lub niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza możliwość ubiegania się o przyznanie dotacji przez trzy kolejne lata.
§ 5
Publikowanie informacji o udzielonej dotacji
1. Informacje o zawartych umowach o udzieleniu dotacji zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 winna zawierać:
1) nazwę podmiotu otrzymującego dotację;
2) określenie zadania;
3) przyznaną kwotę dotacji.
3. Postępowanie o udzielenie dotacji i jej rozliczenie jest jawne.
Opublikował w BIP: | Rafał Stelmaczonek |
---|---|
Data opublikowania: | 05.11.2004 10:43 |
Ostatnio zaktualizował: | Rafał Stelmaczonek |
Data ostatniej aktualizacji: | 17.10.2006 13:37 |
Liczba wyświetleń: | 148 |