Zarządzenie nr 17 w sprawie: zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji obowiązujących w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu-Zdroju oraz wyceny rzeczowych składników majątkowych ujętych (021 / 17 /2010)
RSSZarządzenie Nr OPS.021 / 17 /2010
Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej
w Jastrzębiu Zdroju z dnia 02 czerwca 2010 roku
Na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości
- jednolity tekst Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694/ z późn. zm., art.6 ust.2 w związku z art.53 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych Dz. U. Nr 157 poz.1240
wprowadzam
§ 1
I. Inwentaryzacja składników majątkowych
Inwentaryzacją składników majątkowych zarządza Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej
w formie odrębnego zarządzenia Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej określając tryb i termin przeprowadzenia spisu oraz powołując przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej oraz zespoły spisowe .
Składniki majątkowe jednostki podlegają inwentaryzacji w terminach niżej wymienionych:
1/ Na ostatni dzień każdego roku obrotowego następujących składników majątkowych:
a/ metodą spisu z natury:
- gotówki
- czeków,
- pozostałych druków ścisłego zarachowania znajdujących się w Ośrodku Pomocy Społecznej,
- paliwa w samochodzie,
- biletów MZK,
- materiałów biurowych znajdujących się w magazynie
b/ metodą potwierdzania sald:
- środków pieniężnych na rachunku bankowym ,
należności od kontrahentów ,
/nie dokonuje się potwierdzenia salda u klientów Ośrodka Pomocy Społecznej z tytułu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń i ponoszonych odpłatności, podmiotów gospodarczych nie prowadzących ksiąg rachunkowych, należności od pracowników OPS/.
c/ drogą porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami:
- należności i zobowiązań wobec osób nie prowadzących ksiąg rachunkowych z tytułów
publicznoprawnych,
- programów komputerowych,
- budynku, budowli,
- pozostałych aktywów i pasywów,
2/ Wg stanu na dzień /określony zarządzeniem Dyrektora OPS / - nie wcześniej niż 3 miesiące
przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15 dnia następnego roku, następujących
składników majątkowych:
a/ metodą spisu z natury -co 4 lata /na arkuszach spisu z natury/.
- środków trwałych,
- środków trwałych o charakterze wyposażenia,
- składników majątkowych w ewidencji ilościowej będących w wyposażeniem
Ośrodka Pomocy Społecznej,
- programów komputerowych,
3/ Spisane materiały na dzień 31 grudnia 2010 roku znajdujące się na stanie magazynu OPS, bilety MZK, paliwo należy wycenić wg ostatnich cen ujętych w fakturach/rachunkach. Wycenione materiały są ujęte w księgach rachunkowych jako koszty przyszłych okresów.
Celem inwentaryzacji jest ustalenie stanu faktycznego majątku jednostki i porównanie
go ze stanem ewidencyjnym, a także rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych.
Wyniki spisu z natury oraz wnioski w sprawie niedoborów podlegają
przedstawieniu kierownikowi jednostki, który decyduje o ich odpisaniu albo podejmuje
kroki roszczeniowe wobec osób winnych niedoboru.
5. Oprócz inwentaryzacji planowanych inwentaryzację składników majątkowych przeprowadzić należy:
- na dzień zmiany pracownika, któremu powierzono obowiązki gospodarowania mieniem
ruchomym lub prowadzenie magazynu,
- na dzień dokonania zmian organizacyjnych,
- na dzień, w którym wystąpiły wypadki losowe, które miały wpływ na stan
składników majątkowych,
6.Przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej powołuje na wniosek głównego
księgowego kierownik jednostki. Powinien nim być pracownik na stanowisku kierowniczym
lub z przynajmniej 10-letnim stażem pracy w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju.
Nie może być nim główny księgowy lub inny pracownik działu finansowo-księgowego prowadzący księgi rachunkowe , rozliczający inwentaryzację oraz informatycy odpowiedzialni za gospodarkę majątkiem elektronicznym oraz pracownicy działu administracyjno-gospodarczego odpowiedzialni za gospodarkę pozostałym majątkiem jednostki.
Na wniosek przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej kierownik jednostki powołuje zespół/zespoły spisowe (1 lub 2 zespoły w zależności od potrzeb).
Do uprawnień i obowiązków przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej należy:
- wnioskowanie w sprawie powołania zespołów spisowych,
- przeszkolenie zespołów spisowych i przygotowanie oraz doręczenie im
formularzy spisowych,
- pilnowanie, aby prace inwentaryzacyjne były wykonane w terminie,
- wyrywkowa kontrola prawidłowości spisu,
- wyjaśnienie przyczyn powstania różnic oraz postępowania co do sposobu ich rozliczenia,
a także uzyskanie zatwierdzenia wniosków przez dyrektora,
- ocena przydatności gospodarczej składników objętych spisem w
sprawie zagospodarowania składników zbędnych lub też wyeliminowania
innych nieprawidłowości w gospodarce składnikami majątkowymi.
- przeprowadzenie spisów uzupełniających lub powtórnych.
7. Do obowiązków głównego księgowego należy:
- wycena i ustalenie wartości spisywanych składników oraz ustalenie przy współudziale członków komisji inwentaryzacyjnej różnic inwentaryzacyjnych,
- zaopiniowanie wniosków komisji inwentaryzacyjnej w sprawie rozliczenia różnic
pod względem formalno-rachunkowym,
- ujęcie w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczeń,
- wystawienie potwierdzenia sald z tytułu należności, wyjaśnienia różnic w tym zakresie
oraz ujmowanie ich w księgach rachunkowych,
- ustalenie stanu ewidencyjnego innych sald i porównanie ich z odpowiednimi dowodami,
a także wyjaśnienie różnic i ujmowanie ich w księgach rachunkowych,
- potwierdzenie prawidłowości sald wynikających z wyciągów nadesłanych przez banki.
8. Do obowiązków zespołów spisowych należy:
- przeprowadzenie spisu w terminie określonym w Zarządzeniu Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju w sposób rzetelny, prawidłowy,
- dokonywanie spisu w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej i wpisanie stanu
do arkusza spisu z natury bezpośrednio po ustaleniu stanu rzeczywistego w
zakresie nazwy składnika, jego symbolu lub numeru inwentarzowego i ilości,
- jeżeli inwentaryzacja odbywa się przy pomocy czytnika, sczytanie składników majątkowych z programem komputerowym ewidencji środków trwałych następuje po dokonaniu spisu w każdym pomieszczeniu oddzielnie,
- terminowe przekazanie przewodniczącemu spisu wypełnionych arkuszy spisowych, wygenerowanych arkuszy spisowych w przypadku spisu czytnikiem
oraz informacji o stwierdzonych w toku inwentaryzacji nieprawidłowościach,
- postawienie i umotywowanie wniosków w sprawie nieprawidłowości w gospodarce składnikami majątku stwierdzonych w czasie spisu.
9. Wyniki spisu z natury zespoły spisowe ujmują w arkuszach spisowych, sporządzonych
w 2-ch egzemplarzach, z których oryginał otrzymuje księgowość, a kopię osoba
materialnie odpowiedzialna. Zespoły spisowe uzupełniają wszystkie rubryki i wiersze,
z wyjątkiem "cena" i "wartość" oraz podpisują arkusze i przedkładają do podpisania
osobom materialnie odpowiedzialnym.
10. Porównania wyników spisu ujętych na arkuszach papierowych z danymi w ewidencji
księgowej dokonywać należy na podstawie zestawień, z których wynikałyby różnice w tych
stanach.
11. Arkusze spisu z natury papierowe powinny być ponumerowane wg numeracji
zaewidencjonowanej w książce druków ścisłego zarachowania
oraz podpisane przez Głównego Księgowego i Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej.
Błędy w arkuszach spisów z natury poprawiać należy wyłącznie przez skreślenie błędnego
zapisu (tekstu lub liczby), tak aby pozostały one czytelne i wpisaniu zapisu
poprawnego. Poprawka błędu powinna być podpisana przez osobę dokonującą spisu
z natury i osoby odpowiedzialnej materialnie wraz z datą .
Arkusze spisu z natury sporządza się w 2 egzemplarzach, a przy inwentaryzacjach
zdawczo-odbiorczych w 3 egzemplarzach.
12. Inwentaryzacja może być również przeprowadzona przy pomocy czytnika. Wówczas czytnik
będzie narzędziem dla komisji inwentaryzacyjnej do przeprowadzenia inwentaryzacji.
Spis majątku przy pomocy czytnika ma miejsce tylko w sytuacji kiedy składniki majątku
oznakowane są kodami kreskowymi.
Wygenerowany arkusz spisu z natury posiada kolejny numer nadany ręcznie oraz numer przyporządkowany do danego pomieszczenia – Załącznik Nr 1 (wzór).
Zestawienie zbiorcze arkuszy jest podstawą do rozliczenia inwentaryzacji.
13. Spisu gotówki , druków ścisłego zarachowania, materiałów w magazynie, paliwa, biletów
MZK należy dokonać na drukach wg Załącznika nr 2 (wzór) do niniejszych „Zasad ………” wg otówki i druków ścisłego zarachowania należy dokonać na drukach
14. Uszkodzone składniki majątkowe, które nadają się do kasacji ustalone w czasie
inwentaryzacji przez komisje inwentaryzacyjną należy po zakończeniu inwentaryzacji na
wniosek przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej nanieść na oddzielne zestawienie , które
należy przedłożyć do dyrektora jednostki w celu podjęcia dalszych czynności.
§ 2
II. Wycena rzeczowych składników majątkowych ujętych na arkuszach spisu z natury
1.Wyceny środków trwałych, programów komputerowych i pozostałych środków trwałych ewidencjonowanych w ewidencji ilościowo-wartościowej , ujętych na arkuszach spisu z natury
dokonuje pracownik księgowości wraz z pracownikiem administracyjnym Działu Organizacyjno – Gospodarczego.
2. Wycena polega na przemnożeniu stwierdzonych w czasie spisu z natury faktycznych ilości przez stosowaną w księgach ewidencji analitycznej ceną ewidencyjną oraz ustalenie łącznej ich wartości.
3.Za cenę ewidencyjną stosowaną w księgowości należy uznać:
- przy wycenie środków trwałych, pozostałych środków trwałych -ewidencja ilościowo
wartościowa - wartość początkową z ewidencji księgowej,
-przy wycenie materiałów w magazynie – ewidencja ilościowa- cenę zakupu.
4. Rozliczenie spisu z natury drobnego wyposażenia i sprzętu ujętego w księgach ewidencji analitycznej w ewidencji ilościowej – następuje poprzez porównanie stanów ewidencji księgowej analitycznej ze stanem faktycznym w ujęciu ilościowym (bez wyceny składników majątkowych).
5. Po dokonaniu wyceny rzeczowych i pieniężnych składników majątku należy ustalić różnice inwentaryzacyjne przez porównanie stanu faktycznego ujętego w arkuszach spisu z natury ze stanem wynikającym z ewidencji ilościowo-wartościowej.
6. Przed ustaleniem różnic inwentaryzacyjnych, stany ksiąg rachunkowych w księgowości -ewidencja wartościowa - muszą być bezwzględnie uzgodnione z ewidencją wartościową ksiąg
„Środków trwałych” i „Pozostałych środków trwałych”.
Różnice inwentaryzacyjne mogą wystąpić jako:
niedobory – gdy stan ewidencyjny (księgowy) jest wyższy od rzeczywistego,
nadwyżki – gdy stan ewidencyjny (księgowy) jest niższy od rzeczywistego,
szkody – gdy nastąpiła całkowita lub częściowa utrata pierwotnej wartości inwentaryzowanego składnika majątku.
Niedobory kwalifikuje się jako:
ubytki naturalne,
zawinione i niezawinione,
nadzwyczajne,
ad.1. Ubytki naturalne są to niedobory mieszczące się w granicach norm ubytków naturalnych, wynikających z właściwości fizyko-chemicznych (wysychanie, ulatnianie, granice itp.). Ubytki naturalne są to ilościowe straty powstałe wskutek procesów biochemicznych oraz czynności związanych z przyjmowaniem, wydawaniem, zabiegami konserwacyjnymi. W razie powstania ubytków naturalnych przekraczających normy, ubytki te rozlicza się jako zawinione lub niezawinione,
ad.2. Niedobory niezawinione to takie które powstały z przyczyn niezależnych od osób materialnie odpowiedzialnych, zaś zawinione to ubytki i inne, powstałe w wyniku działania lub zaniechania działania ze strony osób materialnie odpowiedzialnych, a w szczególności:
-brak troski o zabezpieczenie mienia,
-naruszenie obowiązujących przepisów w przyjmowaniu, przekazywaniu i wydawaniu składników majątkowych,
ad.3. Niedobory nadzwyczajne to skutki finansowe zdarzeń powstających niepowtarzalnie, poza zwykłą działalnością jednostki, a w szczególności spowodowanych przyczynami losowymi(pożar, powódź, kradzież itp.), zaniechaniem lub zawieszeniem pewnego rodzaju działalności, a także postępowaniem układowym lub naprawczym.
W przypadku stwierdzenia różnic inwentaryzacyjnych komisja inwentaryzacyjna powinna przyjąć następujące zasady postępowania:
-przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i postawić wnioski w celu ujęcia tych różnic w księgach rachunkowych. Ustalenie przez komisję przyczyn powstania niedoborów lub nadwyżek winno być dokonane bardzo wnikliwie z określeniem stopnia winy lub jej braku, ze strony osób materialnie odpowiedzialnych,
-uwzględnić w różnicach spisu z natury wysokości ubytków naturalnych (mieszczących się
w granicach norm). Rozliczenie ubytków może być dokonane tylko do wysokości
faktycznego niedoboru,
-dokonać kompensaty, gdy podczas inwentaryzacji wystąpiły niedobory i nadwyżki.
Kompensaty można dokonywać wówczas gdy następują równocześnie następujące warunki:
niedobory i nadwyżki stwierdzone zostały w ramach tego samego spisu z natury,
dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej lub jednego zespołu pracowników, którzy przyjęli wspólną odpowiedzialność materialną za powierzone mienie,
zostały stwierdzone w podobnych składnikach majątku lub dotyczą składników majątku w podobnych opakowaniach co może uzasadnić możliwość omyłki ze strony osób materialnie odpowiedzialnych.
Ilość oraz wartość niedoborów i nadwyżek podlegających kompensacie ustala się przyjmując jako podstawę mniejszą ilość stwierdzonego niedoboru lub nadwyżki i niższą cenę składników majątku wykazujących różnice inwentaryzacyjne. Kompensaty nie mają zastosowania do środków trwałych i o charakterze wyposażenia.
7. Po zakończeniu tych czynności komisja inwentaryzacyjna powiadamia o stwierdzonych różnicach osoby materialnie odpowiedzialne i pobiera od nich pisemne wyjaśnienia, a następnie opracowuje protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych i wraz z wnioskami przedkłada kierownikowi jednostki. Opracowanie wniosków i przedłużenie do akceptacji winno nastąpić nie później niż w ciągu 15 dni roboczych po 31 grudnia.
Ujęcie różnic inwentaryzacyjnych winno nastąpić w księgach rachunkowych ostatniego dnia roku, na który przypada termin inwentaryzacji.
8.Po zatwierdzeniu wniosków komisji przez kierownika jednostki, radca prawny przygotowuje dokumenty spraw spornych do sądu, a w przypadku niedoborów wskazujących na nadużycia – do organów ścigania.
§ 3
III. Uzasadnienie do uznania budynku Ośrodka Pomocy Społecznej za obiekt strzeżony:
Majątek trwały Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju znajduje się w
pomieszczeniach budynku Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju na ul. Opolskiej 9.
Budynek ten ze względu na zabezpieczenie przed kradzieżą może być uznany za
Obiekt „ 'strzeżony'. „
Budynek OPS jest monitorowany przez 24 godziny przez 9 kamer SDS – 425 Samsung na zewnątrz budynku oraz 1 kamerę wewnątrz budynku SID 560 Samsung,
posiada wzmocnienie drzwi wejściowe o odporności ogniowej EI 30, otwory okienne oraz pozostałe drzwi na parterze- szyby posiadają klasę podwyższonej odporności.
Obiekty w chwilach wolnych od pracy są zamykane na 2 zamki.
W przypadku próby wejścia przez osoby obce w czasie wolnym od pracy uruchamia się system alarmowy
W związku z powyższymi zabezpieczeniami majątek trwały Ośrodka Pomocy Społecznej
może być inwentaryzowany co 4 lata.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01 lipca 2010 roku.
§ 5
Traci moc Zarządzenie Nr OPS – Zd 0152 / 16 / 08 Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju z dnia 01 lipca 2008 roku w sprawie: Zasad przeprowadzania inwentaryzacji obowiązujących w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju.
Odpowiedzialny za treść: | Teresa Jachimowska |
---|---|
Opublikował w BIP: | Katarzyna Abrahamczyk |
Data opublikowania: | 12.04.2011 10:39 |
Ostatnio zaktualizował: | Admin Admin |
Liczba wyświetleń: | 271 |