Zarządzenie nr 17 w sprawie: wprowadzenia w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju Zasad określających sposób gospodarki kasowej oraz Zasad ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania (17/2008)
RSSZ A R Z Ą D Z E N I E Nr OPS-Zd./0152/17/08
Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej
w Jastrzębiu Zdroju
z dnia 01 lipca 2008 roku
w sprawie: wprowadzenia w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju Zasad określających sposób gospodarki kasowej oraz Zasad ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju.
Na podstawie art.10 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości
/jednolity tekst Dz.U.z 2002 roku Nr 76 poz.694 z późń.zm./
zarządzam
§ 1
Wprowadzić w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju:
1) Zasady gospodarki kasowej,
2) Zasady ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania
§ 2
Nadzór merytoryczny i kontrolę nad wprowadzeniem w życie niniejszego Zarządzenia
powierzam Zastępcy Dyrektora, Głównemu Księgowemu, Głównemu Specjaliście ds. Kadr w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 4
Traci moc:
- Zarządzenie Nr OPS-Zd/0152/26/2007 Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju z dnia 28 listopada 2007 w sprawie zmian do polityki rachunkowości w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju,
- Zarządzenie nr OPS-Zd/0152/4/07 Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju z dnia 09 marca 2007 r. w sprawie zmian do polityki rachunkowości w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju,
- Zarządzenie nr OPS-Zd/0152/23/06 Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju z dnia 31 października 2006r. w sprawie polityki rachunkowości w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju.
Zasady gospodarki kasowej
W Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju celem dokonania wpłat i wypłat gotówkowych powołana jest kasa, mieszcząca się w wydzielonym i zabezpieczonym pomieszczeniu.
Okno pomieszczenia zabezpieczone jest żaluzją antywłamaniową, drzwi obite są blachą, zamykane na 2 zamki. Ponadto okno kasy monitorowane jest przez kamerę przez 24 godziny.
W pomieszczeniu znajduje się lada z szybami i drzwiami, oddzielająca kasjera od klienta oraz urządzenie alarmowe.
Gotówka przechowywana jest w kasecie metalowej zamykanej w kasie pancernej. Po zakończonym dniu klucz od kasy pancernej przekazywany jest do przechowywania w szafie metalowej.
W pomieszczeniu kasy mogą znajdować się jedynie osoby tam zatrudnione i kasjer.
Wartości pieniężne powierza się osobie, która:
1/ wyznaczona została do wykonywania zadań kasjera lub zastępcy,
2/ posiada informację o jej niekaralności,
3/ złożyła oświadczenie o ponoszeniu materialnej odpowiedzialności za powierzoną jej
gotówkę i inne walory oraz za właściwą ochronę wartości pieniężnych w czasie
przechowywania i transportu wg wzoru nr 1 do niniejszej Instrukcji.
4/ posiada poczucie odpowiedzialności, jest uczciwa, obowiązkowa i dokładna
w wykonywaniu pracy.
Niezbędny zapas gotówki w kasie zwanej pogotowiem kasowym ustalany jest przez dyrektora
jednostki.
W przypadku wypłat większej gotówki niż pogotowie kasowe kasjer zobowiązany jest pobierać gotówkę z banku w dniu realizacji zobowiązań finansowych.
Nie podjętą gotówkę w danym dniu należy odprowadzić do banku.
Pobrane z rachunku bankowego pogotowie kasowe na realizację wydatków bieżących
należy rozliczyć z końcem roku kalendarzowego.
Obowiązek rozliczenia pogotowia kasowego spoczywa na kasjerce.
Na okoliczność nieobecności kasjera przekazanie gotówki w kasie następuje w formie pisemnej osobie upoważnionej w obecności głównego księgowego lub zastępcy głównego księgowego.
Wykaz osób upoważnionych do dysponowania gotówką oraz zatwierdzania dowodów kasowych oraz wzory ich podpisów ujęte są w Załączniku Nr 1 do niniejszej Instrukcji.
Obroty kasowe winny być udokumentowane następującymi dowodami kasowymi:
1/KP - kasa przyjmie jako dowód wpłaty gotówki do kasy, który podpisuje kasjer, a
zatwierdza główny księgowy lub zastępca głównego księgowego. Dowód sporządza
się w 3-ch egzemplarzach, z których oryginał otrzymuje wpłacający, 1-szą kopię załącza się
do raportu kasowego, a 2-ga kopia pozostaje w bloczku.
2/ KW - kasa wypłaci - jako dowód zastępczy wypłaty gotówki, który podpisuje kasjer, osoba
zatwierdzająca tj. główny księgowy lub zastępca głównego księgowego oraz osoba
odbierająca gotówkę.
Dowód sporządza się w 3-ch egzemplarzach, z których oryginał pozostaje w kasie, kopię
otrzymuje pobierający gotówkę, a druga kopia pozostaje w bloczku.
3/ Źródłowymi dowodami kasowymi są: faktury, listy wypłat, rachunki, delegacje podróży
służbowej, noty zewnętrzne, wnioski o zaliczki i rozliczenie zaliczki oraz inne dowody
ustalone do stosowania w jednostce zgodnie z instrukcją obiegu dokumentów
zatwierdzonymi przez osoby upoważnione.
4/ Kwitariusze Przychodowo-Ewidencyjne Opłat z opisem zawierającym liczbę
ponumerowanych blankietów, serię. Kwit potwierdzający wpłatę z tytułu usług
opiekuńczych wystawia się w 3-ch egz., z których oryginał otrzymuje wpłacający, 1-szą
kopię załącza się do raportu kasowego, a 2-ga kopia pozostaje w kwitariuszu.
Na dowodach KP, KW oraz w Kwitariuszu Przychodowo-Ewidencyjnym Opłat nie można dokonywać poprawek w zakresie kwot wypisanych cyframi lub słownie.
Sprostowania dokonuje się przez anulowanie błędnych kwitów i wystawienie kolejnych dowodów.
Przed realizacją wypłaty kasjer sprawdza podpisy osób sporządzających dokument oraz
podpisy kierownika i głównego księgowego jako osób zatwierdzających dokument do
wypłaty.
Sprawdzenia dokonuje się w oparciu o wzory podpisów osób upoważnionych do akceptowania dokumentów kasowych.
Osoba otrzymująca gotówkę kwituje ten fakt własnoręcznym podpisem na dowodzie źródłowym lub KW w sposób trwały i podpisem czytelnym.
Fakt wypłaty kasjer potwierdza podpisem na dowodzie KW lub na dowodzie źródłowym pod klauzulą „wypłacono dnia ..........” .
W przypadku wypłaty świadczenia kasjer zobowiązany jest żądać dowodów tożsamości oraz odnotować jego numer, datę i organ wystawiający.
Upoważnienie do odbioru gotówki powinno zawierać dane osobowe świadczeniobiorcy i osoby upoważnionej, podpis świadczeniobiorcy. Upoważnienie powinno być potwierdzone przez pracownika socjalnego.
Przyjęte wpłaty oraz niepodjęte w dniu wypłaty świadczenia kasjer obowiązany jest do przekazania w dniu pobrania na właściwy rachunek bankowy jednostki.
Operacje kasowe tj. wpłaty i wypłaty podlegają ewidencji w danym dniu w raporcie kasowym przychodowym i rozchodowym sporządzanym w 2-ch egzemplarzach przez kasjera na drukach ogólnego stosowania.
Raporty kasowe rozchodowe kasjer sporządza co 10 dni, przychodowe co 15 dni lub za okresy krótsze, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
Ostatni raport w miesiącu sporządzany jest zawsze na ostatni dzień miesiąca.
Oryginał raportu kasowego wraz z załącznikami kasjer w dniu następnym po sporządzeniu
przekazuje do komórki finansowej, dokonującej jego kontroli i poświadczającej powyższe swym podpisem kopii raportu kasowego.
Zaliczki gotówkowe na wydatki wypłacone pracownikom Ośrodka Pomocy Społecznej na podstawie druku „Wniosek na Zaliczkę” udzielane są m.in. na podróże służbowe, kursy i szkolenia, zakupy materiałów i usług.
Kierowcy samochodu służbowego udzielana jest zaliczka stała na cały rok budżetowy na zakup paliwa. Na podstawie rachunków pokrywa się pełną kwotę należności z kasy.
Wysokość zaliczki określa kierownik jednostki.
Zaliczki powinny być rozliczane nie później niż w terminie 7 dni od dnia pobrania zaliczki.
Zaliczki stałe powinny być rozliczone przed końcem roku budżetowego oraz przed ustaniem stosunku służbowego.
Zaliczka nie rozliczona w terminie podlega potrąceniu z najbliższego wynagrodzenia.
Pracownikowi, który nie rozliczył zaliczki w terminie nie można udzielić następnej zaliczki.
Zaliczki gotówkowe, miesięczne na wyżywienie dzieci, wypłacane są pracownikom szkół,
przedszkoli na podstawie pisemnej prośby o zaliczkę.
Zaliczka powinna być rozliczona do 5-ciu dni po zakończonym miesiącu poprzez przedstawienie rachunku stwierdzającego liczbę dzieci , liczbę dni żywionych w danym miesiącu oraz kwotę.
Transport gotówki z banku do kasy odbywa się pieszo. Gotówkę z banku do wysokości
dwukrotnej kwoty ustalonego pogotowia kasowego może transportować kasjer, powyżej
tej kwoty z osobą towarzyszącą . Kwotę powyżej 10000 zł /dziesięć tysięcy złotych/ należy
bezwzględnie transportować w obecności 2 osób.
Jednorazowy pobór gotówki z banku nie może przekroczyć maksymalnego limitu odpowiedzialności za 1 transport firmy ubezpieczeniowej wg zawartej polisy dot. ubezpieczenia gotówki w kasie i w czasie transportu z banku i do banku.
Zasady ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania
w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju
1/. Druki ścisłego zarachowania są to formularze powszechnego użytku w zakresie których
obowiązuje specjalna ewidencja mająca zapobiegać ewentualnym nadużyciom, wynikającym
z ich stosowania.
2/. Druki ścisłego zarachowania podlegają oznakowaniu /ponumerowaniu/ i od tego momentu
podlegają ścisłej ewidencji, kontroli i zabezpieczeniu.
3/. Drukami ścisłego zarachowania są:
a) w Dziale Księgowości:
- czeki gotówkowe - oryginał,
- dowody wpłaty KP - oryginał + dwie kopie,
- dowody wypłaty KW - oryginał + dwie kopie,
- arkusze spisu z natury - oryginał + jedna kopia,
- kwitariusze przychodowe K-103 - oryginał + dwie kopie,
b) na stanowisku Kadr:
- karty drogowe - oryginał,
- legitymacje ubezpieczeniowe - oryginał,
4/. Ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi Dział Księgowości i Kadry w specjalnie
do tego celu założonych księgach druków ścisłego zarachowania, w których rejestruje się
liczbę i numery przyjętych i wydanych oraz zwróconych formularzy i wprowadza się
każdorazowo stan poszczególnych druków ścisłego zarachowania.
Księgi druków ścisłego zarachowania przed wydaniem osobom odpowiedzialnym za
prawidłową gospodarkę, ewidencję i zabezpieczenie druków podpisuje główny księgowy i
kierownik jednostki albo osoby przez nich upoważnione.
5/. Dokładna ewidencja i kontrola obrotu tymi drukami stanowi podstawę gospodarki drukami
ścisłego zarachowania.
Ewidencja druków ścisłego zarachowania polega na:
a) przyjęciu druków ścisłego zarachowania niezwłocznie po ich otrzymaniu,
b) bieżącym wpisywaniu przychodu, rozchodu i zapasów druków w księdze druków ścisłego
zarachowania,
c) oznaczeniu numerem ewidencyjnym druków nie posiadających serii i numerów nadanych
przez drukarnię.
Ewidencję wszystkich druków ścisłego zarachowania należy prowadzić odrębnie dla każdego
rodzaju druku w księdze o ponumerowanych stronach. Księgi druków ścisłego zarachowania są
do nabycia w punktach sprzedaży. Na ostatniej stronie księgi druków ścisłego zarachowania
należy wpisać ile ponumerowanych stron zawiera książka druków ścisłego zarachowania.
Księga musi być przesznurowana i opieczętowana, a następnie zaopatrzona w podpisy głównego
księgowego i kierownika jednostki lub osób przez nich upoważnionych.
6/.Podstawę zapisów w księdze druków ścisłego zarachowania stanowią:
a) dla przychodu - odpis rachunku dostawcy lub innego dowodu przyjęcia ,
b) dla rozchodu - pokwitowanie osoby upoważnionej do odbioru druków.
Zapisy w księdze druków ścisłego zarachowania powinny być dokonywane czytelnie długopisem.
Omyłkowe zapisy należy przekreślić, wpisując właściwe, a obok wniesionej poprawki umieścić
podpis i datę dokonania tej czynności.
7/.Po wyczerpaniu bloku, przy wydaniu następnego, na okładce należy wpisać okres w którym
druki zostały wykorzystane.
8/.Oznaczania druków ścisłego zarachowania, które nie posiadają nadawanych przez drukarnię serii
i numerów, dokonuje się w niżej podany sposób:
a).każdy egzemplarz, wraz z odpowiednią liczbą kopii, należy oznaczyć kolejnym numerem
ewidencyjnym,
b).obok numeru druku ścisłego zarachowania lub na odwrocie druku ścisłego zarachowania
umieszcza się pieczątkę jednostki.
9/.Poszczególne bloki dowodów wpłaty należy ponumerować w momencie przyjęcia i
zaprzychodować w księdze druków ścisłego zarachowania.
10/.W przypadku zaginięcia druków ścisłego zarachowania komisja inwentaryzacyjna
niezwłocznie przeprowadza inwentaryzację druków i ustala liczbę i cechy (numery, serie,
rodzaje pieczęci) zaginionych druków.
Natychmiast po stwierdzeniu zaginięcia druków ścisłego zarachowania należy:
a). sporządzić protokół zaginięcia,
b). w przypadku zaginięcia czeków powiadomić bank, który czeki wydał,
c). w uzasadnionych przypadkach, gdy zachodzi podejrzenie przestępstwa, zawiadomić
kierownika jednostki, a następnie organa powołane do ścigania przestępstw.
Wszystkie zawiadomienia o zaginięciu druków ścisłego zarachowania powinny zawierać
następujące dane:
a).liczbę zaginionych druków, względnie bloków,
b).dokładne cechy zaginionych druków - numer, seria nadana przez drukarnię lub
parafowanie druków numerowanych we własnym zakresie, symbol druku oraz rodzaje
nazwy pieczęci,
c).datę zaginięcia druków,
d).okoliczności zaginięcia druków,
e).miejsce zaginięcia druków,
f).nazwa i dokładny adres jednostki ewidencjonującej druki.
W przypadku ewentualnego zniszczenia druków ścisłego zarachowania, komisja sporządza
protokół który powinien być przechowywany w aktach prowadzonych przez osobę
odpowiedzialną za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania.
11/.Wydanie druków ścisłego zarachowania może nastąpić po wykorzystaniu, rozliczeniu i zdaniu druku wykorzystanego.
Na koniec roku druki ścisłego zarachowania zwraca się wydającemu, najpóźniej w ostatnim dniu roboczym, bez względu na ich wykorzystanie.
Druki ścisłego zarachowania niewykorzystane w danym roku pozostają do wykorzystania w roku następnym.
Na ostatni dzień roku kalendarzowego zapisy w księgach druków ścisłego zarachowania należy podkreślić i podsumować (ogółem przychody, ogółem rozchody i stan) ich całoroczne stany oraz wpisać datę dokonania tej operacji.
12/.Błędnie wypełnione druki powinny być anulowane przez przekreślenie i zapis „unieważniam” lub „anuluję” wraz z datą i podpisem osoby dokonującej tych czynności lub poprzez zastosowanie pieczątki o tej samej treści.
13/.Druki ścisłego zarachowania powinny być inwentaryzowane nie rzadziej niż na ostatni dzień
roku kalendarzowego.
Komisja inwentaryzacyjna jest obowiązana ustalić stan faktyczny druków ścisłego zarachowania
w składowaniu oraz osób dokonujących operacji tymi drukami.
W arkuszach spisu z natury należy podać rodzaje, serie i numery druków oraz wymienić ich liczbę.
14/.Arkusze spisu z natury również traktuje się jako druki ścisłego zarachowania i przed ich
wydaniem osobie upoważnionej do odbioru nadaje się kolejny numer i od tego momentu są
drukami ścisłego zarachowania.
15/.Numerowania kart drogowych dokonuje się przyjmując numer miesiąca i roku
kalendarzowego.
16/.Pracownikiem odpowiedzialnym za prawidłową gospodarkę, ewidencję i zabezpieczenie
druków ścisłego zarachowania jest pracownik Działu Księgowości.
Wykonywanie czynności o których mowa w ust.1 określa się w zakresie czynności.
Pracownikowi odpowiedzialnemu za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania należy
umożliwić należyte przechowywanie tych druków w miejscu zabezpieczonym przed kradzieżą
lub zniszczeniem.
Odpowiedzialny za treść: | Teresa Jachimowska |
---|---|
Opublikował w BIP: | Katarzyna Abrahamczyk |
Data opublikowania: | 02.01.2009 11:36 |
Ostatnio zaktualizował: | Admin Admin |
Liczba wyświetleń: | 741 |