W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Wpisanie wyroku rozwodowego orzeczonego za granicą w krajach Unii Europejskiej po 1 maja 2004 r.

RSS
Sprawa: Wpisanie wyroku rozwodowego orzeczonego za granicą w krajach Unii Europejskiej po 1 maja 2004 r.
Kategoria: rejestracja stanu cywilnego
Jednostka: Urząd Stanu Cywilnego

Urząd Stanu Cywilnego Jastrzębie-Zdrój
44-335 Jastrzębie-Zdrój ul. Zielona 20B
tel. +48 32 4785451 

Godziny pracy: poniedziałek od 7:30 do15:00, wtorek, środa od 8:30 do 15:00, czwartek 8:30 do 17:00, piątek 8:30 do 14:00

Karta informacyjna nr USC–18

Wpisanie wyroku rozwodowego orzeczonego za granicą w krajach Unii Europejskiej po 1 maja 2004 roku

Data aktualizacji 
1-10-2022

Podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego 
2. Rozporządzenie Rady Wspólnoty Europejskiej z dnia 27 listopada 2003 r. Nr 2201/2003 dotyczące jurysdykcji oraz uznawania i wykonywania orzeczeń w sprawach małżeńskich oraz w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1347/2000 

Wymagane dokumenty  
1. Wypełniony formularz wniosku. 
2. Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej. 
3. Dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach - inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (do wglądu). 
W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane. 
4. Odpis orzeczenia w sprawach małżeńskich spełniającego warunki wymagane do uznania go za posiadający moc dowodową, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Wspólnoty Europejskiej z dnia 27 listopada 2003 roku Nr 2201/2003. 
5. Zaświadczenie dotyczące orzeczeń w sprawach małżeńskich (właściwy sąd lub organ Państwa Członkowskiego pochodzenia, na żądanie zainteresowanej strony, wydaje zaświadczenie przy użyciu standardowego formularza) określone w art.39 Rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej z dnia 27 listopada 2003 roku Nr 2201/2003. 
6. W wypadku orzeczenia wydanego w postępowaniu zaocznym strona, która stara się o uznanie orzeczenia lub stwierdzenie jego wykonalności, zobowiązana jest ponadto do przedstawienia: 
a. oryginału lub uwierzytelnionego odpisu dokumentu, z którego wynika, że dokument wszczynający postępowanie lub dokument równorzędny został doręczony stronie, która się nie stawiła;
b. dokumentu, z którego wynika, że strona przeciwna jednoznacznie zgadza się z orzeczeniem.
7. Tłumaczenie przysięgłe wyroku i zaświadczenia. 

Ogólny opis
1. Orzeczenia wydane w jednym Państwie Członkowskim są uznawane w innych Państwach członkowskich bez potrzeby przeprowadzania specjalnego postępowania. 
2. Nie jest wymagana żadna szczególna procedura dla uaktualnienia ksiąg stanu cywilnego oraz rejestru stanu cywilnego Państwa Członkowskiego na podstawie orzeczenia w sprawie rozwodu, separacji lub unieważnienia małżeństwa wydanego w innym Państwie Członkowskim, i od którego nie można się odwołać na podstawie prawa obowiązującego w tym Państwie Członkowskim. 
3. W celu wpisania wyroku rozwodowego orzeczonego za granicą w krajach UE po 1 maja 2004 r. należy złożyć wniosek wraz z załącznikami. 

Miejsce złożenia dokumentów
1. Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów: 
a. Przesłać drogą elektroniczną opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym poprzez Elektroniczna Skrzynkę Podawczą na platformie ePUAP (www.epuap.gov.pl) za pomocą pisma ogólnego do podmiotu.
b. Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
c. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy.
Urząd Stanu Cywilnego Jastrzębie-Zdrój, ul. Zielona 20 B
2. Dokumenty, które mają być dostarczone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach należy złożyć bezpośrednio w urzędzie lub przesłać pocztą tradycyjną. 
4. W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.  

Opłaty 
1. Opłata skarbowa: 11 zł. 
2. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu. 
Numer konta bankowego Urzędu Miasta 
Bank Spółdzielczy Jastrzębie-Zdrój 
96 8470 0001 2001 0017 6125 0002 
3. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku. 


Termin i sposób załatwienia    
1. W terminie do 1 miesiąca od złożenia kompletnego wniosku następuje wpisanie wyroku do polskich ksiąg stanu cywilnego bądź następuje odmowa dokonania ww. wpisu. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy. 
2. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę: 
a. Pocztą.
b. Osobiście w siedzibie urzędu.
3. O formie odbioru decyduje Wnioskodawca w formularzu wniosku. 

Tryb odwoławczy
Kierownik urzędu stanu cywilnego, który odmawia dokonania czynności na podstawie orzeczenia organu państwa obcego zawiadamia wnioskodawcę pisemnie o przyczynach odmowy informując o prawie wystąpienia do sądu powszechnego o rozstrzygnięcie, czy orzeczenie organu państwa obcego podlega lub nie podlega uznaniu.

Przetwarzanie danych osobowych
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska 

1. TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA 
Administratorami są: 
Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ulicy Królewskiej 27 – odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru, 
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ulicy Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska 
W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w Urzędzie Stanu Cywilnego administratorem jest: 
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Jastrzębiu-Zdroju mający siedzibę w Jastrzębiu-Zdroju (44-335) przy ulicy Zielonej 20B. 

2. DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA 
Z administratorem – Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt , lub pisemnie na adres siedziby administratora. 
Z administratorem – Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. 
Z administratorem – Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Jastrzębiu-Zdroju można się skontaktować pisemnie na adres siedziby, poprzez adres email usc@um.jastrzebie.pl , lub telefonicznie pod numerem 32 4785450. 

3. DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH 
Administrator – Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. 
Administrator – Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować poprzez email iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. 

4. CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA 
Dane mogą być przetwarzane w celu: 
- sporządzenia aktu urodzenia dziecka 
- sporządzenia aktu małżeństwa 
- sporządzenia aktu zgonu 
- przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa 
- przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa 
- przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia 
- przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko 
- przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion 
- wydania zaświadczenia o stanie cywilnym 
- wydania odpisu aktu stanu cywilnego 
- wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą   
- wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego 
- sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego 
- realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą   
- realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy 
- realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia o przyjętych sakramentach   
- realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska. 
- dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie 
- wydania dokumentów z akt zbiorowych 
- zameldowania 
- nadania numeru PESEL.   
Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. 
Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie   przepisów ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz przepisów ustawy o zmianie imienia i nazwiska. 
5. ODBIORCY DANYCH 
Kierownik urzędu stanu cywilnego udostępnia dane z rejestru stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie – Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają także służby.   
Dane osobowe z rejestru stanu cywilnego stanowią podstawę wpisów w rejestrze PESEL. 

6. PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ 
Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. 

7. OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH 
Akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres: 
1) 100 lat – akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu urodzenia; 
2) 80 lat – akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego dotyczące aktu małżeństwa i aktu zgonu. 

8. PRAWA PODMIOTÓW DANYCH 
Przysługuje prawo dostępu do danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci. 

9. PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO 
Przysługuje również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim   zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. 

10. ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH 
Dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez następujące organy: 
- kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia, małżeństwa i zgonu oraz wprowadzający do nich zmiany; 
- kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska. 

11. INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH 
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.

Załączniki:

Odpowiedzialny za treść: Marek Mazur
Wytworzył: Ewelina Stolińska
Data wytworzenia: 19.09.2024
Opublikował w BIP: Renata Jankowska
Data opublikowania: 24.09.2024 13:36
Liczba pobrań: 21
Odpowiedzialny za treść: Marek Mazur
Data wytworzenia: 14.11.2019
Opublikował w BIP: Żaneta Ficek
Data opublikowania: 14.11.2019 11:26
Ostatnio zaktualizował: Renata Jankowska
Data ostatniej aktualizacji: 24.09.2024 13:36
Liczba wyświetleń: 241
Drukuj Zapisz do PDF
wersje

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.