W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wróć

Dokonanie zmiany imienia (imion) dziecka

RSS
Sprawa: Dokonanie zmiany imienia (imion) dziecka
Kategoria: rejestracja stanu cywilnego
Jednostka: Urząd Stanu Cywilnego

Urząd Stanu Cywilnego Jastrzębie-Zdrój
44-335 Jastrzębie-Zdrój ul. Mikołaja Witczaka 4
tel. +48 32 4785454 

Godziny pracy: poniedziałek od 7:30 do15:00, wtorek, środa od 8:30 do 15:00, czwartek 8:30 do 17:00, piątek 8:30 do 14:00

Karta informacyjna nr USC-07

Dokonanie zmiany imienia (imion) dziecka

Data aktualizacji 
1-09-2025

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego

Wymagane dokumenty   
- Dowody osobiste rodziców (do wglądu) 

Ogólny opis
1. Rodzice dziecka mogą w ciągu 6 miesięcy od daty sporządzenia aktu urodzenia złożyć przed wybranym kierownikiem urzędu stanu cywilnego pisemne oświadczenie o zmianie imienia (imion) dziecka wpisanego do aktu w chwili jego sporządzenia. 
2. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmawia przyjęcia oświadczenia o wyborze dla dziecka więcej niż dwóch imion, imienia ośmieszającego, nieprzyzwoitego, w formie zdrobniałej oraz imienia niepozwalającego odróżnić płci dziecka. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka ale w powszechnym znaczeniu jest przypisywane do danej płci. 
3. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który przyjął oświadczenie rodziców dziecka o zmianie imienia lub imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia, przesyła protokół kierownikowi urzędu stanu cywilnego właściwemu do sporządzenia aktu urodzenia, w terminie jednego dnia roboczego od dnia sporządzenia tego protokołu, w celu dołączenia do aktu urodzenia wzmianki dodatkowej o zmianie imienia lub imion dziecka. 

Miejsce złożenia dokumentów    
Oświadczenie należy złożyć w urzędzie osobiście w godzinach jego pracy:
Urząd Stanu Cywilnego Jastrzębie-Zdrój, ul. Mikołaja Witczaka 4.

Opłaty 
1. Kwota opłaty: 11 PLN. 
2. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto właściwego urzędu przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu. 
3.Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku. 

Numer konta bankowego Urzędu Miasta: 
Bank Spółdzielczy Jastrzębie-Zdrój 96 8470 0001 2001 0017 6125 0002 

Termin i sposób załatwienia     
Sprawa załatwiana jest niezwłocznie. W przypadku odmowy przyjęcia oświadczenia wydawana jest decyzja administracyjna o odmowie przyjęcia ww. oświadczenia.

Tryb odwoławczy
1. Odmowa przyjęcia oświadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie. 
2. Odwołanie wnosi się do Wojewody w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów: 
a. Przesłać drogą elektroniczną opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym poprzez Elektroniczna Skrzynkę Podawczą na platformie ePUAP (www.epuap.gov.pl) za pomocą pisma ogólnego do podmiotu.
b. Pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
c. Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
3. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego. 
4. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.  
5. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji. 
6. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat. 

Załączniki:

Odpowiedzialny za treść: Marek Mazur
Data wytworzenia: 01.09.2025
Opublikował w BIP: Renata Jankowska
Data opublikowania: 11.09.2025 14:15
Liczba pobrań: 7
Odpowiedzialny za treść: Marek Mazur
Data wytworzenia: 14.11.2019
Opublikował w BIP: Katarzyna Abrahamczyk
Data opublikowania: 14.11.2019 11:06
Ostatnio zaktualizował: Renata Jankowska
Data ostatniej aktualizacji: 11.09.2025 14:15
Liczba wyświetleń: 517

Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.