Zakres kompetencji:

Do zadań Wydziału Dialogu Społecznego należą w szczególności:

1) prowadzenie spraw i realizacja zadań dotyczących partycypacji społecznej mieszkańców miasta,

2) kreowanie polityki partnerstwa społecznego,

3) w zakresie współpracy z jednostkami pomocniczymi Miasta:
a) prowadzenie spraw jednostek pomocniczych Miasta,
b) współpraca z sołtysami i przewodniczącymi zarządów osiedli,
c) wykonywanie zadań związanych z obsługą funduszu sołeckiego, zgodnie z przyjętą procedurą,
d) wykonywanie zadań związanych z obsługą „Budżetu Obywatelskiego” w zakresie zgodnym z określonymi Uchwałą Rady Miasta zasadami i procedurami realizacji „Budżetu  Obywatelskiego” Miasta,
e) promowanie Budżetu Obywatelskiego oraz Funduszu Sołeckiego,
f) współpraca z jednostkami pomocniczymi Miasta w zakresie  współorganizacji imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych,

4) w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami wspierającymi działalność organizacji pozarządowych:
a) prowadzenie bazy danych o organizacjach pozarządowych, działających na terenie Jastrzębia-Zdroju oraz współpracujących z Miastem,
b) prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem oraz analizowaniem pod względem formalnym ofert składanych przez organizacje pozarządowe, dotyczących planowanej realizacji zadań własnych gminy i zleconych,
c) powiadamianie organizacji pozarządowych o odmowie przyznania dotacji ze względów formalnych,
d) współpraca z wydziałami merytorycznymi w zakresie konsultacji i pozyskiwania informacji
niezbędnych do oceny działalności organizacji pozarządowych działających w Mieście,
e) promowanie działalności organizacji pozarządowych,
f) opracowanie projektów rocznego programu współpracy Miasta Jastrzębie-Zdrój z organizacjami pozarządowymi i sprawozdań z ich realizacji,
g) prowadzenie monitoringu źródeł pozyskiwania środków zewnętrznych i informowanie organizacji pozarządowych o takich możliwościach,
h) prowadzenie bieżącej konsultacji z organizacjami pozarządowymi, dotyczącej współpracy z Miastem oraz aktów normatywnych z zakresu działalności organizacji pozarządowych,
i) organizowanie zespołów o charakterze doradczo-inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych,
j) nadzór nad stowarzyszeniami,
k) prowadzenie ewidencji klubów  sportowych  nieprowadzących działalności gospodarczej działających w formie stowarzyszenia i ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
l) koordynowanie organizowanych przez wydziały Urzędu otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych miasta przez organizacje pozarządowe i procedury małych zleceń oraz prowadzenie spraw związanych z przyjmowaniem oraz analizowaniem pod względem formalnym ofert składanych przez organizacje pozarządowe.
m) pozyskiwanie środków z programów pomocowych krajowych i zagranicznych dotyczących współpracy z organizacjami pozarządowymi,
n) prowadzenie Jastrzębskiego Centrum Organizacji Pozarządowych,

5) współpraca obywatelskimi grupami formalnymi, samopomocowymi grupami nieformalnymi,

6) obsługa administracyjno-biurowa ciał doradczych Prezydenta Miasta:
a) Rady Działalności Pożytku Publicznego,
b) Jastrzębskiej Rady Kobiet,
c) innych obywatelskich grup formalnych i samopomocowych grup nieformalnych,

7) planowanie i realizacja budżetu z zakresu zadań wydziału i jej bieżąca analiza,

8) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miasta w zakresie powierzonych obowiązków,

9) prowadzenie spraw związanych z Zarządzaniem Jakością Wydziału, w tym w szczególności spraw dotyczących:
a) sytemu zarządzania jakością,
b) kontroli zarządczej,
c) wykonywania przepisów w zakresie ochrony danych osobowych,

10) organizowanie konkursów na realizację zadań Miasta przez organizacje pozarządowe w zakresie
działania Wydziału,

11) organizowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie działania Wydziału,

12) przeprowadzanie konsultacji społecznych w zakresie działania Wydziału.