W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Uchwała nr II.25.2012

RSS

UCHWAŁA NR II.25.2012

Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój

 

z dnia 23 lutego 2012r.

 

w sprawie odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój             

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 w zw. z art. 101 ust. 1 ustawy z dna 08 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

 

         Rada Miasta Jastrzębie Zdrój

 

           u c h w a l a

 

§ 1

 

Odmawia się uwzględnienia wezwania Klubu Sportowego Jastrzębski Węgiel Spółka Akcyjna w Jastrzębiu-Zdroju z dnia 25 stycznia 2012 r. do usunięcia naruszenia prawa w uchwale Nr IX.81.2011 z dnia 22.06.2011 roku w sprawie określenia warunków i trybu finansowania rozwoju sportu w Mieście Jastrzębie Zdrój.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierzyć Prezydentowi Miasta.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

UZASADNIENIE

 

Wezwaniem z dnia 25 stycznia 2012 r., doręczonym w dniu 27 stycznia 2012 r. , Klub Sportowy  Jastrzębski Węgiel S.A. w Jastrzębiu-Zdroju wezwał Radę Miasta Jastrzębie-Zdrój do usunięcia naruszenia prawa dokonanego poprzez podjęcie uchwały nr IX.81.2011 z dnia 22 czerwca 2011 r. w sprawie określenia warunków i trybu finansowania rozwoju sportu w Mieście Jastrzębie-Zdrój.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa nie można uznać za zasadne.

W pierwszej kolejności podnieść należy, że Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój podejmując uchwałę nr IX.81.2011 z dnia 22 czerwca 2011 r. nie przekroczyła delegacji ustawowej wynikającej z ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. Nr 127, poz. 857 z późn. zm) jak również z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Jak wynika wprost z treści art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie,  organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb finansowania zadania własnego, wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć. Natomiast stosownie do treści art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620 i Nr 123, poz. 835) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Oba przepisy należy analizować łącznie. O powiązaniu dotacji określonej w art. 28 ust.1 ustawy o sporcie z uchwałą jednostki samorządu terytorialnego określającej warunki i tryb finansowania zadania własnego (art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie), stanowi art. 28 ust. 2 cyt. ustawy, wskakując, iż dotacja   ma służyć realizacji celu publicznego o którym mowa w art. 27 ust. 2, a więc określonego w uchwale jednostki samorządu terytorialnego.

Uchwała Rady Miasta Jastrzębie -Zdrój określiła zatem zarówno warunki jak i tryb finansowania zadania własnego jakim jest tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi sporu, mając jednakże na względzie, iż  dotacja udzielona klubowi sportowemu działającemu na obszarze Miasta Jastrzębie-Zdrój, niedziałający w celu osiągnięcia zysku winna nastąpić z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Odesłanie do ustawy o finansach publicznych nie oznacza jednak bynajmniej, że zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że zgodnie z treścią art. 27 ust. 3 ustawy o sporcie,  przepisy ustawy nie naruszają uprawnień jednostek samorządu terytorialnego do wspierania kultury fizycznej na podstawie przepisów odrębnych, np. na podstawie ustawy  z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i  wolontariacie.

Również jeżeli chodzi o cel publiczny z zakresu sportu, który Miasto  zamierzało osiągnąć, to zapis uchwały w tym zakresie należy uznać za prawidłowy. Pomocnym w jego określeniu jest bowiem  art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, który określa przeznaczenie udzielanej dotacji i wskazuje przykładowy katalog celów, na które można ją przeznaczyć, uściślając, że dotacja powinna wpłynąć na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększyć dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub. Takie też zasadnicze cele przyświecały przyjęciu przedmiotowej uchwały. Przewidziane w uchwale cele na które ma zostać przeznaczona dotacja są konkretne i korespondują z przeznaczeniem dotacji. Nie można zatem zgodzić się z twierdzeniem, że są ona zbyt ogólne i wykraczają poza zakres ustawowy, zwłaszcza, że jak była o tym mowa wyżej zapisy art. 28 ust. 2 mają charakter przykładowy, nie zawierający katalogu zamkniętego.

Ponadto definicja legalna sportu, sformułowana w art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, pozwala doprecyzować istotę nowego zadania. Sportem, w myśl przywołanego przepisu, są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Wobec braku wyraźnego wskazania przez ustawodawcę, iż zadanie to ma charakter obowiązkowy, należy uznać, że jest to zadanie własne fakultatywne. Z tych też powodów ustawodawca dał jednostce samorządu terytorialnego miała prawo określić komu przyznać dotację i na jakich zasadach, tworząc w tym celu stosowna uchwałę. 

Nie sposób również zgodzić się z twierdzeniem, że uchwała przekroczyła zapis ustawowy dotyczący obszaru działania klubu sportowego, poprzez wskazanie jedynie siedziby jako wyznacznika jego działania. Otóż zgodnie z treścią § 2 uchwały, o dotację mogą ubiegać się kluby sportowe które na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój mają siedzibę i prowadzą działalność sportową. Wbrew zatem temu co znalazło się w treści wezwania, uchwała odnosi się do klubów sportowych działających na obszarze Miasta Jastrzębie- Zdrój.

Należy podkreślić również, że powyższa treść uchwały pozostaje zbieżna zarówno ze stanowiskiem prezentowanym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki (por. odpowiedź Ministra Sportu i Turystki na interpelacje nr 20238 w sprawie podejmowania uchwał przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie udzielania dotacji dla klubów sportowych) jak również licznymi uchwałami w tej kwestii przez jednostki samorządu terytorialnego na terenie całego kraju.

Wątpliwości może budzić również powoływanie się na przez wnioskodawcę na posiadanie interesu prawnego wymaganego do złożenia wezwania do naruszenia prawa. Skarżąc uchwałę organu gminy na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) należy wykazać istnienie związku pomiędzy zaskarżoną uchwałą, a jego indywidualną sytuacją prawną wnioskodawcy. Należy udowodnić, że zaskarżona uchwała naruszając prawo, jednocześnie negatywnie wpływa na sferę prawnomaterialną wnioskodawcy, pozbawia go przykładowo pewnych uprawnień albo uniemożliwia ich realizację. W niniejszej sprawie taka sytuacja nie zachodziła, gdyż wnioskodawca nie został wyłączony z ubiegania się o dotację, złożył wniosek o jej udzielenie, lecz jej nie otrzymał z innych powodów, aniżeli te na które powołuje się w wezwaniu do naruszenia prawa.

Mając powyższe na uwadze, brak jest podstaw do stwierdzenia naruszenia prawa w uchwale Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój, tym samym odmawia się uwzględnienia wezwania wnioskodawców.

Odpowiedzialny za treść: Tadeusz Sławik
Data wytworzenia: 23.02.2012
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 01.03.2012 11:44
Ostatnio zaktualizował: Rafał Stelmaczonek
Data ostatniej aktualizacji: 17.03.2016 14:30
Liczba wyświetleń: 467
Drukuj Zapisz do PDF