Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na likwidację „Funduszu Poręczeń Kredytowych” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
RSSUchwała Nr…………
Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój
z dnia ………………..2014 r.
w sprawie: wyrażenia zgody na likwidację „Funduszu Poręczeń Kredytowych” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "f" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.),
Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój
uchwala:
§ 1
Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój wyraża zgodę na rozwiązanie spółki działającej pod firmą: „Fundusz Poręczeń Kredytowych” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju (numer KRS: 0000185718).
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
do uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój
w sprawie: wyrażenia zgody na likwidację „Funduszu Poręczeń Kredytowych” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Podstawowym przedmiotem działalności „Funduszu Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. jest udzielanie poręczeń kredytów i pożyczek zaciąganych przez przedsiębiorców w instytucjach finansujących.
Obecnie kapitał podstawowy Spółki wynosi 3.030.000,00 PLN i jest podzielony na 303 udziały po 10.000,00 PLN. Struktura własności wygląda następująco:
LP |
Udziałowiec |
Ilość udziałów |
% udziałów w kapitale zakładowym |
% głosów na Zgromadzeniu Wspólników |
1. |
Miasto Jastrzębie-Zdrój |
200 |
66,01 |
78,58 |
2. |
Bank Gospodarstwa Krajowego |
100 |
33,00 |
19,65 |
3. |
Bank Spółdzielczy w Jastrzębiu Zdroju |
3 |
0,99 |
1,77 |
Przesłanką uzasadniającą likwidację „Funduszu Poręczeń Kredytowych” Sp. z o.o. jest to, że zaangażowane środki publiczne i generowane przez nie odsetki nie przynoszą należytego efektu w postaci poprawy dostępności do finansowania dla lokalnych przedsiębiorców. Liczba udzielanych poręczeń systematycznie spada, aż do właściwie całkowitego zaniku podstawowej działalności w roku 2013, kiedy to udzielono 1 poręczenia.
Globalny kryzys gospodarczy niekorzystnie wpływa na kondycję finansową przedsiębiorców i tym samym zwiększa ryzyko związane z już udzielonymi poręczeniami oraz znacznie ogranicza grono podmiotów, które mogłyby skorzystać z usług Funduszu. Trzeba jednocześnie pamiętać, że podmioty o dobrej kondycji nie potrzebują dodatkowych zabezpieczeń, a zatem głównymi odbiorcami usług są przedsiębiorcy których zdolność kredytowa jest z pewnych względów obniżona. Przyjęte metody weryfikacji przedsiębiorców ubiegających się o poręczenia, są prawidłowe, a ich złagodzenie niesie poważne ryzyko finansowe dla Funduszu.
Badane opcje przeciwdziałania niskiej aktywności Spółki nie gwarantują sukcesu, a jednocześnie mogą narazić na uszczuplenie majątek Spółki. Niejednokrotnie działania takie wiążą się z koniecznością dodatkowego zaangażowanie kapitału Miasta. Prawdopodobieństwo poprawy sytuacji, w ocenie większości wspólników (gotowość do likwidacji wyraził również Bank Gospodarstwa Krajowego), jest niewielkie.
Wobec powyższych ustaleń, oceniając realnie możliwości Spółki, a także w trosce o zaangażowane środki publiczne, należy rozpocząć proces likwidacji.
Odpowiedzialny za treść: | Michał Domagała |
---|---|
Opublikował w BIP: | Maciej Gucik |
Data opublikowania: | 17.04.2014 11:28 |
Ostatnio zaktualizował: | Maciej Gucik |
Data ostatniej aktualizacji: | 17.04.2014 11:33 |
Liczba wyświetleń: | 308 |
Przepraszamy, funkcjonalność tymczasowo niedostępna.