W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Niezależnej Inicjatywy Mieszkańców w sprawie nienależytego wypełniania obowiązków przez Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój.

RSS

Uchwała Nr....................

Rady Miasta Jastrzębie Zdrój

 

z dnia.............................

 

w sprawie: rozpatrzenia skargi Niezależnej Inicjatywy Mieszkańców w sprawie nienależytego wypełniania obowiązków przez Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm ) w związku z art. 229 ust. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)

 

Rada Miasta Jastrzębie Zdrój

uchwala:

 

§1

Uznać doręczoną w dniu 10.09.2013 roku skargę Niezależnej Inicjatywy Mieszkańców dotyczącą nienależytego wypełniania obowiązków przez Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój za niezasadną.

 

§2

Wykonanie uchwały powierzyć Przewodniczącemu Rady Miasta

 

§3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

UZASADNIENIE

Odpowiadając na skargę Niezależnej Inicjatywy Mieszkańców w sprawie nienależytego wypełniania obowiązków przez Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój, uznać należy, iż jest ona całkowicie bezzasadna.

 

Autor skargi jak słusznie zauważa, projekty uchwał winny być przygotowywane z należytą starannością, i tak też miało miejsce w stosunku do wszystkich kwestionowanych projektów uchwał. Z taką samą jednak należytą starannością autor skargi, wykonujący na dodatek zawód radcy prawnego, winien zweryfikować stawiane Prezydentowi Miasta zarzuty nienależytego wypełnienia obowiązków, czemu niestety skarżący nie sprostał . Wyroki na które powołuje się skarżący, za wyjątkiem dwóch spraw rozstrzyganych wyrokami Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, a to:

- wyrokiem z dnia 15 stycznia 2013 r. sygn. akt IV SA/GI 405/12 stwierdzającego nieważność § 1 ust. 1 uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr VIII.71.2011 z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie odpłatności i zasad korzystania z Publicznego Żłobka Nr 1 w Jastrzębiu-Zdroju,

- wyrokiem z dnia 31 stycznia 2013 r. sygn. akt I SA/GI 1272/12 stwierdzającego nieważność § 6 pkt. 1 uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr XXXII/435/2008 w sprawie opłaty od posiadania psów,

 

są nieprawomocne i będą podlegać weryfikacji przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

 

Jak powszechnie wiadomo, a tym bardziej skarżącemu wykonującemu zawód rady prawnego, wyroki nieprawomocne od których wniesiono skuteczne środki odwoławcze ,nie mogą przesądzać o zgodności bądź niezgodności z prawem podjętych przez Radę Miasta uchwał. Dobitnym tego przykładem jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 stycznia 2013 r. sygn. akt IV SA/GI 405/12 stwierdzającego nieważność § 1 ust. 1 uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr VIII.71.2011 z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie odpłatności i zasad korzystania z Publicznego Żłobka Nr 1 w Jastrzębiu-Zdroju, który na wskutek wniesionej przez Radę Miasta skargi kasacyjnej został przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 23 sierpnia 2013 r. sygn. akt I OSK 943/13 uchylony, a skarga Prokuratora Okręgowego w Gliwicach oddalona przy jednoczesnym obciążeniu Prokuratury Okręgowej w Gliwicach kosztami postępowania za obie instancje. Wyrok ten jest prawomocny i ostateczny. Tym samym , Naczelny Sąd Administracyjny uznał zaskarżoną uchwałę Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr VIII.71.2011 z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie odpłatności i zasad korzystania z Publicznego Żłobka Nr 1 w Jastrzębiu-Zdroju, wbrew wcześniejszemu stanowisku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach , za zgodną z prawem. Innym przykładem może być również sprawa ze skargi Miasta Jastrzębie-Zdrój na interpretację indywidualną dotyczącą podatku od towarów i usług, w której Wojewódzki Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 20 lutego 2012 r. sygn. akt III SA/GI 1284/11 oddalił skargę, lecz na wskutek skargi kasacyjnej Miasta Jastrzębie-Zdrój, postanowieniem z dnia 23 sierpnia 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie o sygn. akt I FSK 1211/12 przedstawił do rozpoznania składowi siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego wyłaniające się na tle rozpoznawanej sprawy zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości.

 

Powyższe zatem oznacza, że skarżący zarzucając Prezydentowi Miasta nienależyte wypełnienie obowiązków, sam zaniechał należytego zbadania spraw na które się powołuje, poddając m.inn. krytyce uchwałę, którą Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uznał za zgodną z prawem, oraz uchwały co do których postępowanie sądowe pozostaje nadal wtoku. Podkreślić przy tym należy, że wyroki sądów administracyjnych są powszechnie dostępne na stronie internetowej Centralnej Bazy Orzeczeń Sądów Administracyjnych i tylko kwestią rzetelnego i uczciwego podejścia do stawianych Prezydentowi Miasta zarzutów było zweryfikowanie przez skarżącego ich dalszego biegu.

 

Odnosząc się zatem do poszczególnych spraw rozpoznawanych przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wskazać należy, następujące uwagi.

1/ sprawa rozpoznawana przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach zakończona wyrokiem z dnia 15 stycznia 2013 r. sygn. akt IV SA/GI 405/12 stwierdzającym nieważność § 1 ust. 1 uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr VIII.71.2011 z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie odpłatności i zasad korzystania z Publicznego Żłobka Nr 1 w Jastrzębiu-Zdroju, na wskutek skargi kasacyjnej Rady Miasta w Jastrzębiu-Zdroju wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2013 r. sygn. akt I OSK 943/13 została uchylona a skarga Prokuratora Okręgowego w Gliwicach oddalona przy jednoczesnym obciążeniu Prokuratury Okręgowej w Gliwicach kosztami postępowania za obie instancje. Wyrok jest prawomocny i ostateczny.

2/ sprawa rozpoznawana przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach zakończona wyrokiem z dnia 31 stycznia 2013 r. sygn. akt I SA/GI 1272/12 stwierdzającego w pkt. 1 nieważność § 6 pkt. 1 uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr XXXII.435.2008 z dnia 23 października 2008 r. w sprawie opłaty od posiadania psów, w pkt. 2 oddalająca skargę w pozostałym zakresie, jako jedyna jest prawomocna. W przedmiotowej sprawie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach tylko częściowo uwzględnił skargę Prokuratora Rejonowego w Jastrzębiu-Zdroju, w części dotyczącej jednego z wprowadzonych uchwałą zwolnień z opłaty od posiadania psów. Zakwestionowany przez Sąd zapis, z uwagi na niewielką doniosłość dla całej uchwały nie został zakwestionowany skargą kasacyjną.

3/ sprawa rozpoznawana przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach ze skargi Prokuratora Rejonowego w Jastrzębiu-Zdroju zakończona wyrokiem z dnia 8 kwietnia 2013 r. sygn. akt II SA/GI 1347/12 stwierdzającym w pkt. 1 nieważność § 2 ust. 2, § 4 ust. 4 i § 7 załącznika do uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr LXIII.814.2010 z dnia 28 października 2010 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Miasta Jastrzębie-Zdrój 3/ w pozostałej części oddalający skargę, na wskutek skargi kasacyjnej Rady Miasta w Jastrzębiu-Zdroju z dnia 12 czerwca 2103 r., pozostaje nieprawomocna i oczekuje na rozpoznanie przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie.

Zauważyć przy tym należy, że w przedmiotowej sprawie Prokurator Rejonowy w Jastrzębiu-Zdroju, wnioskował o stwierdzenie nieważności w/w uchwały w części dotyczącej jej podstawy prawnej w zakresie podanego tam art. 14 oraz 43 ust. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz § 1 pkt. 6,7,8,9, § 2 ust. 1, 2, 3, § 3 ust. 2, § 4, § 7, § 10 ust. 1 oraz tytułu rozdziału VIII załącznika do uchwały, a więc zarzucając aż 13 uchybień treści uchwały oraz jej załącznika. Wojewódzki Sąd Administracyjny w nieprawomocnym wyroku z dnia 8 kwietnia 2013 r. podzielił stanowisko skarżącego jedynie w trzech przypadkach, w pozostałym zakresie oddalając skargę. Nie podzielając stanowiska Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w części dotyczącej stwierdzenia nieważności części załącznika do uchwały wyłącznie Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój wniosła skargę kasacyjną, która oczekuje na rozpoznanie.

4/ sprawa rozpoznawana przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach zakończona wyrokiem z dnia 10 kwietnia 2013 r. sygn. akt II SA/GI 1216/12 stwierdzającym nieważność uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr XXX.641.2005 z dnia 23 maja 2005 r. w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy , na wskutek skargi kasacyjnej Rady Miasta w Jastrzębiu-Zdroju z dnia 10 lipca 2103 r. pozostaje nieprawomocna i oczekuje na rozpoznanie przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Zaznaczyć przy tym należy , że zakwestionowana uchwała została uchylona na wskutek wejścia w życie nowej uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy, zanim jeszcze sprawa trafiła pod obrady Sądu.

5/ sprawa rozpoznawana przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach ze skargi T.C. zakończona wyrokiem z dnia 5 lipca 2013 r. sygn. akt IV SA/GI 1/13 stwierdzającym nieważność uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój nr III.32.2012 z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie rodziny zastępczej- określenia szczegółowych warunków umorzenia w całości lub części łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej oraz uchwały zmieniającej nr XIII.169.2012 z dnia 25 października 2012 r., w chwili obecnej nie jest nawet możliwa do analizy prawnej, z uwagi na oczekiwanie na sporządzenie przez Sąd pisemnego uzasadnienia wyroku, z czym autor skargi doskonale zdaje sobie sprawę będąc zaangażowanym w przedmiotowej sprawie. Założyć jednak należy, że sprawa ta zostanie zaskarżona przez Radę Miasta Jastrzębie-Zdrój skargą kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

 

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że skarga dotycząca nienależytego wypełniania obowiązków przez Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój w odniesieniu do przygotowywanych projektów uchwał poddawanych pod obrady Radzie Miasta Jastrzębie-Zdrój nie można uznać za zasadną. W każdym przypadku, projekty uchwał były przygotowywane z należytą starannością i poddawane wnikliwej analizie, w tym również prawnej. Podejmowane z kolei uchwały przez Radę Miasta były natomiast oceniane pod względem zgodności z prawem przez Nadzór Prawny Wojewody Śląskiego, który w żadnym z przywołanych uchwał nie dopatrzył się naruszenia prawa.

 

Powoływanie się natomiast przez autora skargi, w większości przypadków na nieprawomocne wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, których byt zależy od rozpoznania skarg kasacyjnych wywiedzionych przez Radę Miasta Jastrzębie- Zdrój, nie może stanowić podstawy do stawiania komukolwiek zarzutów nienależytego wypełniania obowiązków przy przygotowywaniu projektów uchwał poddawanych pod obrady Radzie Miasta Jastrzębie-Zdrój.

 

Ponadto należałoby zwrócić uwagę również i na to, że uchwały na które powołuje się autor skargi dotyczą lat 2005, 2008, 2010, 2011, 2012 r. W roku 2005 r. Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój podjęła 258 uchwał, w 2008 r. podjęta 216 uchwał, w 2010 r. podjęła 193 uchwały, w 2011 r. podjęła 173 uchwały, zaś w 2012 r. podjęła 204 uchwały. Łącznie w tym okresie podjęto 1044 uchwał. Nawet zatem ewentualne przyjęcie, iż obecnie nieprawomocne wyroki wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach miałyby się ostatecznie ostać , stanowiłoby to zaledwie 0,38 % wszystkich podjętych w tym okresie czasu uchwał.

 

Nadmienić przy tym należy, jeżeli chodzi o uchwały podjęte w 2013 r. w żadnym przypadku Nadzór Prawny Wojewody Śląskiego nie zakwestionował którejkolwiek z przyjętych uchwał.

Odpowiedzialny za treść: Barbara Kukuczka
Opublikował w BIP: Rafał Stelmaczonek
Data opublikowania: 24.09.2013 13:18
Ostatnio zaktualizował: Admin Admin
Liczba wyświetleń: 236
Drukuj Zapisz do PDF