Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia projektu innowacyjnego i współpracy ponadnarodowej „Study circle – szwedzkie koło zamachowe”
RSSUCHWAŁA NR ........../2012
Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój
z dnia ………….. 2012 roku
w sprawie: zatwierdzenia projektu innowacyjnego i współpracy ponadnarodowej
„Study circle – szwedzkie koło zamachowe”
Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz art. 216 ust. 2 pkt. 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.)
Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój
u c h w a l a:
§ 1
Zatwierdzić projekt „Study circle – szwedzkie koło zamachowe” realizowany przez Miasto Jastrzębie-Zdrój / Powiatowy Urząd Pracy w Jastrzębiu-Zdroju w partnerstwie, którego liderem jest Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych z Rybnika, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII, Poddziałanie 7.2.1. „Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
do Uchwały Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój
w sprawie: zatwierdzenia projektu innowacyjnego i współpracy ponadnarodowej
„Study circle – szwedzkie koło zamachowe”
Projekt „Study circle – szwedzkie koło zamachowe” jest projektem innowacyjnym i współpracy ponadnarodowej, realizowanym w partnerstwie, którego liderem jest Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych z Rybnika, zaś partnerami są:
1. Miasto Jastrzębie-Zdrój / Powiatowy Urząd Pracy w Jastrzębiu-Zdroju,
2. Stowarzyszenie „Dar Serca” z Jastrzębia-Zdroju,
3. Ośrodek Badań Społecznych „Sonda” z Rybnika
4. Studieforbundet Vuxenskolan z Ostersund (Szwecja).
Realizacja projektu przebiega w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII, Poddziałanie 7.2.1. „Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”.
Termin realizacji: 01.01.2013-31.12.2014
Kwota dofinansowania projektu wynosi 690 260,00 PLN, co stanowi 100% wartości budżetu projektu.
Podpisanie umowy o dofinansowanie przewidziane jest na 2012 rok, wydatki będą ponoszone w latach 2013 i 2014.
Celem projektu jest poprawa sytuacji zawodowej i społecznej co najmniej 60 osób objętych działaniami projektu do końca roku 2014.
Cele szczegółowe:
· Opracowanie i przetestowanie narzędzia służącego aktywizacji społecznej i zawodowej rodziców samotnie wychowujących dzieci
· Podniesienie poziomu wiedzy 40 rodziców objętych działaniem projektu do końca 2014 roku
· Zaadoptowanie szwedzkiej metody study circle do polskich warunków do roku 2014
· Nawiązanie do 2014 roku trójsektorowej partnerskiej współpracy wokół problemu rodzin niepełnych
Grupą docelową projektu będą rodzice i dzieci z rodzin niepełnych, wyłonieni w procesie rekrutacji dorosłych zainteresowanych udziałem w procesie szkoleniowym (40 osób o zbliżonych zainteresowaniach pod kątem rynku pracy, których dzieci będą zbliżone wiekiem). Ze względu na skalę zjawiska zakładamy, że 36 osób będą to matki samotnie wychowujące.
Preferowane będą osoby z Jastrzębia-Zdroju, w przypadku braku chętnych rozszerzymy zasięg rekrutacji. Zakładamy, że w grupie będą dominować osoby bezrobotne i nieaktywne zawodowo. Pewna grupa zainteresowanych może pracować - ze względu na charakter metody opierający się na wymianie wiedzy i doświadczeń ma to znaczenie.
Na poziomie grupy docelowej, czyli rodziców i dzieci, proponujemy: rodzicom podnoszenie poziomu wiedzy w grupie bez relacji nauczyciel-uczeń (w sytuacji rodzin niepełnych to szczególnie istotne), dzieciom oferujmy opiekę i zajęcia mające na celu poprawę relacji społecznych.
Na poziomie użytkownika (PUP, NGO, OPS, policji i innych instytucji działających w obszarze zjawiska) wprowadzimy współdziałanie, którego dotychczas praktycznie nie ma. Łączna liczba odbiorców: 60, liczba użytkowników po upowszechnianiu: 60 instytucji z województwa śląskiego.
W projekcie przewidziano realizację następujących zadań:
DIAGNOZA I ANALIZA PROBLEMU (ETAP 1)
Zostaną zebrane istniejące dane na temat sytuacji społeczno-zawodowej rodzin niepełnych zamieszkałych na terenie Jastrzębia-Zdroju.
W wyniku przeprowadzonych analiz i badań przygotowany zostanie raport ze zrealizowanych prac zawierający najważniejsze ustalenia dotyczące rodzin niepełnych zamieszkujących Jastrzębie-Zdrój wraz z rekomendacjami dla projektu.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Partner 3
OPRACOWANIE WSTĘPNEJ WERSJI PRODUKTU FINALNEGO ORAZ STRATEGII WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO (ETAP 1)
W ramach zadania opracowana zostanie innowacyjna strategia aktywizacji społecznej i zawodowej w oparciu o metodę study circle wraz ze wstępnymi wersjami opisu bloków edukacyjnych i innych produktów projektu.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider
TESTOWANIE OPRACOWANEGO PRODUKTU (ETAP II)
a) Rekrutacja uczestników pracy metodą study circle
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Partner 2, Partner 1
b) Funkcjonowanie grup pracujących metodą study circle. Łącznie zorganizowanych zostanie 4-6 grup pracujących metodą study circle przez okres 2-3 miesięcy. Testowaniem objętych będzie ok. 90 osób, w tym 40 to osoby niepowtarzające się. Przykładowe tematy do pracy metodą: alternatywne formy opieki nad dziećmi – jak godzić życie rodzinne i zawodowe?; zarządzanie domowymi finansami, finanse i podatki w małej firmie, domowe rękodzieła – jak skutecznie i zgodnie z prawem sprzedawać?
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider, Partner 2
c) Wsparcie towarzyszące – opieka nad młodszymi dziećmi (zatrudnienie opiekuna/ki), zajęcia edukacyjne dla młodzieży (od 15 r. ż.; zajęcia z zakresu form aktywności społ. i zaw. młodzieży), zwrot kosztów przejazdu dla uczestników i podopiecznych.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider, Partner 2
d) Monitorowanie testowania poprzez: obserwację uczestniczącą, kwestionariusze ankietowe skierowane do facylitatorów i uczestników, wywiady fokusowe
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Partner 3;
e) Praca z doradcą zawodowym – w wyniku diagnozy doradcy zawodowego uczestnicy projektu otrzymają odpowiadającą ich kwalifikacjom i posiadanej wiedzy praktycznej propozycję kursu zawodowego, stażu, praktyki, możliwości dofinansowania działalności gospodarczej i innych, które w danym czasie będzie w stanie zaoferować Powiatowy Urząd Pracy.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Partner 1
f) Spotkania uczestników z ekspertami zespołu projektowego, ewentualne wprowadzanie korekt w produkcie finalnym (średnio 2 spotkania w miesiącu).
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider
ANALIZA RZECZYWISTYCH EFEKTÓW TESTOWANEGO PRODUKTU (ETAP II)
a) Przeprowadzenie ewaluacji zewnętrznej
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider
b) Upowszechnianie efektów – poinformowane zostaną lokalne i regionalne media, informacje pojawią się na stronach internetowych Lidera i Partnerów, na portalach branżowych i lokalnych, a także w serwisach społecznościowych. Instytucje publiczne, społeczne i prywatne związane z aktywizacją społ. i zawodową zostaną powiadomione o efektach osiąganych dzięki zastosowaniu metody study circle. Wydrukowane i rozdystrybuowane zostaną broszury informacyjne.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider
OPRACOWANIE OSTATECZNEJ WERSJI PRODUKTU FINALNEGO ORAZ WALIDACJA PRODUKTU FINALNEGO (ETAP II)
Produkt finalny i produkty pomocnicze (metoda study circle, podręcznik pracy metodą, partnerstwo jako nowa forma pracy z RN) zostaną wypracowane przez grupę ekspertów w toku spotkań.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: wszyscy partnerzy
UPOWSZECHNIANIE I WŁĄCZANIE PRODUKTU DO GŁÓWNEGO NURTU POLITYKI (ETAP II)
a) Podręcznik wdrażania metody study circle. Publikacja zostanie wydana w ilości 200 egzemplarzy, na stronach internetowych lidera i partnerów będzie dostępna jej wersja elektroniczna.
b) Seminarium upowszechniające – odbędzie się najprawdopodobniej w Katowicach, zaproszeni zostaną przedstawiciele instytucji i organizacji zajmujący się aktywizacją społ. i zaw. (PUP-y, OPS-y, NGO, itp.), w seminarium weźmie udział ok. 60 osób. Ramowy program: wstęp, przedstawienie badań dot. rodzin niepełnych w woj. śląskim, przedstawienie metody (ujęcie szwedzkie i polska adaptacja), dyskusja panelowa nt. skuteczności metody. Czas trwania ok. 4-5 h. Na seminarium zaproszone zostaną także regionalne i branżowe media.
c) Wdrożenie metody w dwóch gminach/miastach woj.śląskiego – wdrażanie zakłada nabycie przez przedstawicieli lokalnych instytucji i organizacji społecznych umiejętności pracy metodą study circle w odniesieniu do rodzin niepełnych.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider
WSPÓŁPRACA PONADNARODOWA
Współpraca ta pojawia się na wszystkich etapach realizacji projektu; będzie koordynowana przez wyznaczonego pracownika Lidera projektu.
a) Wizyta u partnera szwedzkiego mająca na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu pracy metodą study circle. W wizycie wezmą udział przedstawiciele Partnerów oraz Lidera. Łącznie: 5 osób. Uczestnicy wizyty studyjnej zdobędą kwalifikacje w zakresie metody study circle (dyplom facylitatora).
b) Konsultacje – eksperci krajowi będą mieli możliwość konsultacji z partnerem zagranicznym podczas realizacji zadań projektu.
c) Konsultacje treści podręcznika – autorzy opracowania zweryfikują swoje podejście w toku konsultacji ze szwedzkim facylitatorem.
PODMIOT ODPOWIEDZIALNY: Lider
Odpowiedzialny za treść: | Andrzej Koba |
---|---|
Opublikował w BIP: | Rafał Stelmaczonek |
Data opublikowania: | 21.06.2012 08:47 |
Ostatnio zaktualizował: | Admin Admin |
Liczba wyświetleń: | 316 |