Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
RSSProjekt
UCHWAŁA NR ............/11
RADY MIASTA Jastrzębie-Zdrój
z dnia ................... 2011r.
w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Na podstawie art. 5 a, ust.1 i ust. 2 oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 Nr 45, poz. 235) Rada Miasta Jastrzębie-Zdrój
uchwala
§ 1
Ustala się opłatę za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzących działalność na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój w wysokości 400 zł.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Jastrzębie-Zdrój.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
UZASADNIENIE
do Uchwały Nr .................................Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój
z dnia.................................................
w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, prowadzonego przez Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój. Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój. Rejestr zawiera:
1) nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
2) numer NIP i REGON podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
3) miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój dokonuje wpisu do rejestru na podstawie pisemnego wniosku o wpis do rejestru, złożonego przez podmiot zamierzający prowadzić żłobek lub klub dziecięcy. Do wniosku dołącza się:
1) w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu;
2) oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP;
3) oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych;
4) w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie.
Podmiot wnioskujący o wpis do rejestru zobowiązany jest do przedstawienia do wglądu:
1) dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka;
2) w przypadku osoby fizycznej dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość.
Wraz z wnioskiem podmiot przedstawia do wglądu dowód dokonania opłaty lub przedkłada jego kopię. Przed dokonaniem wpisu do rejestru Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój dokonuje wizytacji lokalu w celu ustalenia czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi. Wydaje również zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do rejestru. Zaświadczenie zawiera następujące dane:
1) nazwę organu, który dokonał wpisu do rejestru;
2) datę i numer wpisu do rejestru;
3) formę organizacyjną opieki oraz jej nazwę;
4) nazwę lub imię i nazwisko podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy;
5) miejsce prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 ww. ustawy, wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy. Wysokość opłaty ustala rada gminy w drodze uchwały. Opłata nie może być wyższa niż 50 % minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 października 2011 w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2011 r., wynosi ono 1.386 zł. Zatem maksymalna wysokość opłaty rejestracyjnej żłobka i klubu dziecięcego może wynieść 693 zł. Niniejszy projekt uchwały zakłada opłatę w wysokości 400 zł. Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są z mocy ustawy zwolnione z opłaty. Z opłaty zwolnione jest również gmina prowadząca żłobek.
Do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, żłobki jako zakłady opieki zdrowotnej podlegały rejestracji w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonym przez Wojewodę Śląskiego (organ rejestrowy). Zgodnie z nową regulacją organem rejestrowym dla żłobków i klubów dziecięcych jest Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój. Zadanie to zostało przekazane Miastu bez zagwarantowania środków finansowych na jego realizację. Zaproponowana stawka opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pozwoli przynajmniej częściowo pokryć koszty ww. zadania, a jednocześnie nie będzie stanowić nadmiernego obciążenia dla podmiotów zainteresowanych uzyskaniem wpisu.
W świetle powyższego, celem realizacji zapisów ustawy dotyczących prowadzenia przez Prezydenta Miasta rejestru, koniecznym staje się podjęcie niniejszej uchwały.
Powyższy projekt uchwały podlega konsultacjom społecznym na podstawie art. 5 a, ust.1 i ust. 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591-j.t. z późn. zm.) oraz na podstawie Uchwały Nr LW706/2010 Rady Miasta Jastrzębie Zdrój z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego gminy Jastrzębie Zdrój w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji
Odpowiedzialny za treść: | Halina Humeniuk |
---|---|
Data wytworzenia: | 14.04.2011 |
Opublikował w BIP: | Rafał Stelmaczonek |
Data opublikowania: | 14.04.2011 08:17 |
Ostatnio zaktualizował: | Admin Admin |
Liczba wyświetleń: | 647 |