Protokół z kontroli przeprowadzonej w Ośrodku Pomocy Społecznej w Jastrzębiu Zdroju (0914 –33 /10)
RSSPROTOKÓŁ NR 0914 –33 /10
z kontroli przeprowadzonej
w Ośrodku Pomocy Społecznej
w Jastrzębiu Zdroju
Zespół kontrolny Komisji Rewizyjnej w składzie:
1. Rutkowski Zbigniew - - Przewodniczący komisji
2. Damian Gałuszka - Członek zespołu
3. Joanna Żmudzińska - Członek zespołu
4. Janusz Tarasiewicz - Członek zespołu
5. Stefan Woźniak - Członek zespołu
6. Jaworecka Celina - Członek zespołu
Przeprowadził w dniu 10 maja 2010 r. w godzinach 9.00 – 11.00 kontrolę w Ośrodku Pomocy Społecznej na zadanie – świadczenie usług opiekuńczych. Z kontrolowanych dokumentów wynikało, że w trakcie czynności sprawdzających komisja przetargowa powołana w Ośrodku Pomocy Społecznej odrzuciła ofertę NZOZ Śląskiego Centrum Medycznego ul. Raciborska 48 – Gorzyce ze względu na fakt iż firma dołączyła do oferty zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej nie aktualne na dzień składania ofert. Wątpliwości zespołu kontrolnego wzbudził sposób interpretacji dokonanej przez komisję przetargową Ośrodka Pomocy Społecznej poświadczenia zgodności z oryginałem wpisu do ewidencji gospodarczej. W związku z powyższym na ręce Pani Barbary Chodakowskiej osoby uprawnionej do porozumienia się z wykonawcami w sprawach procedury przetargowej zespół kontrolny w dniu 30 czerwca 2010 r. przesłał pismo o następującej treści - Czy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej opatrzone pieczątką Gminy „Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jest nadal aktualne” z datą 16.04.2007 potwierdza dane w nim zawarte na dzień 11. 04.2007 r.
W odpowiedzi czytamy:
„Jednym z wymogów stawianych wykonawcom uczestniczącym w tym postępowaniu było przedłożenie aktualnego odpisu z właściwego rejestru albo aktualnego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wystawionego nie wcześniej niż 6 m-cy przed upływem terminu do składania ofert. Firma NZOZ „Śląskie Centrum Medyczne” w swojej ofercie przedłożyła zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wystawione przez Urząd Gminy w Gorzycach w dniu 29.09.2005r., który to dokument został potwierdzony przez pracownika tamtejszego Urzędu „za zgodność oryginałem” w dniu 2007-03-14. Niestety potwierdzenie za zgodność z oryginałem nie można utożsamiać z potwierdzeniem aktualności danego dokumentu, co zresztą zostało potwierdzone wyrokiem Sądu Okręgowego sygn. akt V Ca 1754/02 z dnia 2002.12.10. W wyroku tym czytamy, iż „Poświadczenie zgodności z oryginałem nie może być uznane za poświadczenie aktualności danych zawartych w dokumencie z danymi widniejącymi w ewidencji działalności gospodarczej”. W tym stanie rzeczy Zamawiający korzystając z uprawnienia wynikającego z art. 26 ust. 3 wówczas obowiązującej ustawy z 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych /tj. Dz. U. nr 164 poz. 1163 z 14.09.2006r./, pismem z dnia 16.04.2007 o nr OPS 3/34/341/10/2007 wezwał firmę do uzupełnienia aktualnego na dzień 11.04.2007 (tj. dzień otwarcia ofert) zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, co powinno w sposób literalny wynikać z uzupełnianego dokumentu. Zgodnie z art. 26 ust. 3 ówcześnie obowiązującej ustawy Zamawiający w sytuacji braku dokumentu lub złożenia dokumentu zawierającego błędy zobowiązany był wezwać wykonawcę do jego uzupełnienia. Ponieważ przepis ten ma charakter szczególny i stanowi swoiste wyłączenie od ogólnych zasad obowiązujących w zamówieniach publicznych winien być interpretowany w sposób ścisły. Jednakże biorą pod uwagę mnóstwo problemów, z którymi borykali się wykonawcy na etapie uzyskiwania od różnych instytucji nowych dokumentów, niestety w datach innych aniżeli wymagały tego terminy wynikającego z danego postępowania, ustawodawca kolejną nowelizacją ustawy Prawo zamówień publicznych, która obowiązywała od 11 czerwca 2007r. modyfikując art. 26 ust. 3, wprowadził zasadę, iż wszystkie dokumenty i oświadczenia uzupełniane powinny potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu nie później niż w dniu wyznaczonym przez zamawiającego jako termin do ich uzupełnienia.
Zatem reasumując powyższe, co do zasady dla równego traktowania wszystkich wykonawców, badanie złożonych dokumentów w ówczesnym stanie prawnym odbywało się na dzień tożsamy dla wszystkich uczestników postępowania tj. dzień otwarcia ofert, w tym przypadku 11.04.2007r. Uchybienie tym wymogom niestety musiało skutkować wykluczeniem wykonawcy, a w konsekwencji odrzuceniem jego oferty.”
Zespół kontrolny komisji Rewizyjnej przyjął te wyjaśnienia nie wnosząc żadnych uwag w zakresie kontrolowanego zadania.
Komisja Rewizyjna przyjęła protokół bez zastrzeżeń.
Informacyjnie wysłuchano Panią Teresę Jachimowską - Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej , Główną Księgową Ośrodka Pomocy Społecznej – Panią Elżbietę Kurowską oraz Panią Barbarę Chodakowską - Naczelnika Biura Zamówień Publicznych.
Dokumentacja stanowi załączniki 1 – 28 jak również teczki od 1 - 4
Zgodnie ze Statutem Miasta § 46 ust. 2 pkt 9 kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje zgłoszenie zastrzeżeń i złożenie wyjaśnień do protokołu w terminie 7 dni od daty doręczenia.
Protokół został sporządzony w Biurze Rady Miasta Jastrzębie Zdrój w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, a jeden z nich został doręczony kierownikowi kontrolowanej jednostki.
Komisja Rewizyjna w składzie:
1. Zbigniew Rutkowski …………………………………….
- Janusz Tarasiewicz .................................
3. Joanna Żmudzińska .................................
4. Damian Gałuszka ..........................
5. Celina Jaworecka .................................
6. Woźniak Stefan …………………………………….
Kierownik
kontrolowanej jednostki
……………………………………..
Jastrzębie Zdrój, dnia 30 sierpnia 2010
Odpowiedzialny za treść: | Barbara Kukuczka |
---|---|
Data wytworzenia: | 30.08.2010 |
Opublikował w BIP: | Katarzyna Abrahamczyk |
Data opublikowania: | 19.01.2011 09:28 |
Ostatnio zaktualizował: | Admin Admin |
Liczba wyświetleń: | 612 |