Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
Wersja strony w formacie XMLPodstawa prawna
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 98. póz. 1071)
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 08 czerwca 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002r. Nr 5, poz.46)
I. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
1. W szkole wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
a) dyrektora
b) wicedyrektora
2. Dyrektor szkoły lub wicedyrektor przyjmują skargi i wnioski w terminach ustalonych i podanych do powszechnej wiadomości na tablicy informacyjnej przy sekretariacie szkoły.
3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
4. Pracownik szkoły, który otrzymał skargę dotyczącą Jego działalności, obowiązany jest przekazać jq niezwłocznie dyrektorowi.
5. Wzór protokołu, o którym mowa w punkcie 3 stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej procedury.
6. Dyrektor prowadzi rejestr skarg i wniosków.
7. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
8. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska
(nazwy) oraz adresu wnoszącego - anonimy.
9. Rejestr skarg i wniosków uwzględnia następujące rubryki:
a) liczba porządkowa,
b) data wpływu skargi / wniosku,
c) data rejestrowania skargi / wniosku,
d) adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę / wniosek,
e) informacja na temat, czego dotyczy skarga / wniosek,
f) termin załatwienia skargi / wniosku,
g) imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi / wniosku,
h) data załatwienia,
i) krótka informacja o sposobie załatwienia sprawy.
10. Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
II. Kwalifikowanie skarg i wniosków
1. Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
2. Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienie lub uzupełnienie, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
4. Skargi / wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie z właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego lub zwrócić mu sprawę wskazują właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
5. Skargi / wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, następnie pismem przewodnim przesłać odpisy właściwym organom, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
6. Skargi / wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.
7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/ wniosku wykorzystać w ramach pełnionego nadzoru pedagogicznego.
III. Rozpatrywanie skarg i wniosków
1. Skargi / wnioski rozpatruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego upoważniona.
2. Imienny wykaz osób upoważnionych do rozpatrywania skarg / wniosków zawiera załącznik Nr 2 do niniejszej procedury.
3. Z wyjaśnienia skargi/ wniosku sporządza się następującą dokumentację:
a) oryginał skargi / wniosku,
b) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi / wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,
c) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi / wniosku,
d) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,
e) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
4. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
a) oznaczenie organu, od którego pochodzi,
b) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów / wniosków zawartych w skardze / wniosku ,
c) faktyczne i prawne uzasadnienie, jeżeli skarga/ wniosek została załatwiona odmownie,
d) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
5. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w gabinecie dyrektora szkoły.
IV. Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
1. Skargę / wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
2. Skargę / wniosek rozpatruje się:
a) do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny,
b) do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające,
c) do dwóch miesięcy, gdy skarga/ wniosek jest szczególnie skomplikowana.
3. Do siedmiu dni należy:
a) przesłać skargę / wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga / wniosek została skierowana do niewłaściwego organu,
b) przesłać skargę/ wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości,
c) przesłać odpisy skargi / wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów,
d) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi / wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia,
e) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi / wniosku,
f) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/ wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Załączniki:
1. Protokół przyjęcia skargi ustnej
2. Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków.